بایگانی‌ها

کمدی با چاشنی فانتزی/یادداشتی درباره «تمساح خونی»

محمد جلیلوند

«تمساح خونی» نخستین ساخته سینمایی جواد عزتی که در دومین روز جشنواره برای اهالی رسانه به نمایش درآمد، به عنوان دومین کمدی جشنواره امسال فیلم سرحال و خوش ریتمی است که قصه خود را سرضرب شروع کرده و نقطه عطف نخست را شکل می‌دهد. بیست هزار دلار نقد که باید یک شب پیش دو جوان آس و پاس (هومن و پیمان) بماند و همین پول عامل پیشبرد داستان به حساب می‌آید. پوکرباز بودن هومن، ‌ایده مناسبی برای قوام گرفتن قصه در پرده میانی به حساب می‌آید. قصه‌ای که براساس کلیشه‌های آشنای فیلم‌هایی از این دست شکل گرفته و کلک زدن نقطه طلایی آن به حساب می‌آید. با این تفاوت که عزتی نخستین ساخته سینمایی خود را با نگاهی به فرمول‌های کمدی- فانتزی ساخته و اگر با متر صرفاً کمدی به سراغ آن برویم به یک بن بست اساسی می‌رسیم. هومن و پیمان زوج بانمکی هستند که برای پولدار شدن دست به یک ریسک عجیب‌زده و با بیست هزار دلار نقد پای میز پوکر می‌نشینند. ورود رئیس این دو به محل برگزاری بازی، نقطه عطف نخست را رقم‌زده و قصه را وارد فاز تازه‌ای می‌کند. جایی که هومن و پیمان با کیفی پر از دلار‌هایی که در پوکر برده‌اند گریخته و به دنبال راهی برای گریز از دست رئیس و آدم‌هایش هستند. کل فیلم هم از یک شب تا صبح گذشته و پر از درگیری‌های مختلف است که به خوبی تماشاگر را با خود همراه می‌کند. نویسنده فیلمنامه تمساح خونی به خوبی از نقاط قوت نقش آفرینی‌های عزتی و جمشیدی فر در فیلم‌های موفق قبلی‌شان بهره گرفته و زوجی را شکل داده که برای پیشبرد داستان کیفیت لازم را دارند. در واقع فیلمنامه براساس ویژگی‌های بازی این دو نوشته شده که امر متداولی هم به نظر می‌رسد. به ویژه عزتی که عمده بار قصه را به دوش کشیده و لحظات شیرینی را خلق کرده است. به خصوص در سکانس‌های مشترک با همسر سابق‌اش خاطره که خنده خوبی هم از تماشاگران خود می‌
گیرد. سیر حوادث فیلم
هم به گونه‌ای است که تماشاگر را خسته نکرده و به راحتی تا آخر سر جایشان نگه می‌دارد. به ویژه در سکانس‌های متعدد تعقیب و گریز که عالی از کار درآمده و کارگردانی درستی دارد. عزتی برای آن که فیلمنامه پروپیمان‌تری داشته باشد، روی شخصیت‌های مکمل هم کار کرده که جذاب‌ترینشان مرد میانسالی است که باشگاه مبارزه‌های غیرقانونی را اداره می‌کند و لنگ اقساط مهریه همسر سابق‌اش است!
عزتی برای نقش‌های مکمل هم دست روی طیف وسیعی از بازیگران سرشناس گذاشته که برخی از آن‌ها تنها در یکی دو سکانس جلوی دوربین رفته‌اند. برای مثال می‌توان به سکانس بازی پوکر با حضور کامبیز دیرباز، پژمان جمشیدی، مهران غفوریان و هومن حاجی عبداللهی اشاره کرد که وزن خوبی به این بخش داده‌اند. با این حال ستاره‌های تمساح خونی خود عزتی و جمشیدی فر هستند که پاس گل‌های خوبی به یکدیگر داده و کل بار فیلم را به دوش می‌کشند. اما برگ برنده عزتی در نخستین تجربه کارگردانی‌اش کسی جز سعید آقاخانی در یک نقش مکمل دوست داشتنی نیست. شیرینی ذاتی آقاخانی نیز به کمک این شخصیت که تا حدودی منطق کارتونی هم دارد، آمده و لحظات مفرحی را خلق کرده است.
جواد عزتی برای اولین تجربه کارگردانی خود سنگ بزرگی را برنداشته و سراغ قصه‌ای رفته که کاملاً با زوایای مختلف آن آشنا بوده و از تجربه سال‌ها بازیگری‌اش به نحو احسن بهره گرفته است.
تمساح خونی یک کمدی مفرح و بی‌ادعا است که می‌تواند در صدر پرفروش‌های اکران سال آینده سینمای قرار گرفته و حتی رکورد فروش را بشکند.