بایگانی‌ها

یک افتتاحیه سیاس برای برلیناله

جشنواره برلین در حالی آغاز به کار کرد که تحت الشعاع مسائل مختلفی قرار داشت. مهمانی روی فرش قرمز با پلاکارد «نه به نژادپرستی و نه به AfD» حضور بهم رساند. برلیناله پس از کنفرانس مطبوعاتی پرهیجان با فرش قرمزی افتتاح شد که سه گروه از معترضان در شب افتتاحیه حضور داشتند.
🔹ابتدا حدود 50 نفر از اهالی سینما دست در دست هم روی فرش قرمز راه رفتند. تظاهرکنندگان سپس چراغ قوه تلفن همراه خود را روشن کردند و شعار «دفاع از دموکراسی» سر دادند. در حالی که همان عبارت در صفحه بزرگ نمایش داده شد. موسیقی فرش قرمز به همین مناسبت قطع شد و تظاهرکنندگان سنجاق هایی به سینه زده بودند که روی آن نوشته شده بود: «فیلم ها متحد می‌کند، تنفر تفرقه می‌اندازد». سازمان دهندگان برلیناله این تظاهرات را برای نمایش تصمیم خود برای عدم دعوت از اعضای حزب سیاسی راست افراطی AfD برنامه ریزی کرده بودند.

🔹یکی از مسوولان برگزاری جشنواره می‌گوید:«برلیناله با حذف دعوت از AfD، به وضوح خود را در برابر افراط گرایی جناح راست در آلمان قرار داده است. برلیناله در شب افتتاحیه، از گروهی از فیلمسازان دعوت کرد تا برای دموکراسی، تنوع نژادی و اتحاد مسالمت آمیز موضع بگیرند. »

🔹جشنواره برلین به دلیل دعوت از سیاستمداران راست افراطی AfD دچار دردسر شد و پس از واکنش های گسترده، مدیران جشنواره در هشتم فوریه اعلام کردند که آنها دعوت خود را از اعضای حزب AfD پس گرفته اند.

🔹این موضوع آنقدر بااهمیت بود که در کنفرانس مطبوعاتی داوران از لوپیتا نیونگو، رئیس داوران بخش مسابقه اصلی درباره این نکته سوال پرسیدند و او گفت:« من اینجا یک خارجی هستم. موقعیت‌ سیاسی این جا را نمی‌شناسم. خوشحال هستم که مجبور نیستم به این پرسش پاسخ بدهم.» اما نظر کریستین پتزولد، کارگردان آلمانی و از اعضای داوران متفاوت از مدیران جشنواره بود. او پاسخ داد:« من فکر می‌کنم حضور پنج نفر از حزب سیاسی AfD به عنوان مخاطب جشنواره مشکلی ایجاد نکند. ما ترسو نیستیم. اگر نتوانید پنج نفر از AfD را به عنوان بخشی از مخاطب تحمل کنید، ما در مبارزه خود شکست خواهیم خورد.»

🔹یکی دیگر از مسائل مهم و بحث‌های مهم تنش در غزه بود. آلمان یکی از متحدان نزدیک کشور اسرائیل است اما کارمندان برلیناله پیش از آغاز جشنواره خواستار موضع‌گیری شفاف مدیران جشنواره در این باره شده بودند.

🔹جشنواره برلین با فیلم جدید کیلین مورفی به نام «چیزهای کوچکی مثل این‌ها» ساخته تیم میلانتس آغاز به کار کرد که در بخش مسابقه اصلی به رقابت می‌پردازد. مت دیمون، یکی از سرمایه‌گذاران فیلم هم برای نمایش «چیزهای کوچکی مثل این‌ها» به برلیناله رفت. کمپانی مت دیمون و بن افلک، تهیه‌کننده فیلم است.

🔹جشنواره برلین از پانزدهم تا بیست و پنجم ماه فوریه برگزار می‌شود.
@dtonline
#جشنواره_برلین