همزمان با فرا رسیدن تابستان و بازگشت رونق به سینما و صنعت سرگرمی، شماره جدید ماهنامه دنیای تصویر نیز از راه رسید، همراه با پروندههای ویژه و مفصل دربارهی سینمای ایران و جهان.
امسال سینمای ایران در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن حضور پررنگ و پرحاشیهای داشت که در گزارش ویژهی این شماره با جزییات به آن پرداخته شده است. اما پروندهی اصلی اختصاص دارد به «بتمن» و بررسی ردپای شوالیه تاریکی در صفحات کامیکبوک تا اقتباس سینمایی مت ریوز.
پل توماس اندرسون و ساختهی آخر «لیکُریش پیتزا»، تصویر زنان در سریالهای تاریخی شبکه نمایش خانگی، دعواهای حقوقی بر سر مالکیت ایده در سینمای ایران، بازی جدید و تحسینشدهی حلقه کهن (Elden Ring)، «بدترین آدم دنیا» و یواکیم ترییر، مینیسریال «مرد شاهبلوطی» و الگوهای نوآر، نود سالگی «خونآشام» کارل تئودور درایر و… از جمله دیگر موضوعاتی است که در این شماره بهشان پرداخته شده. علاوه بر پروندهها و مطالب ویژهی این شماره، بخشهای ثابت مجله از جمله معرفی و بررسی آثار روز سینمای ایران و جهان نیز به قوت خود باقی است.
شماره جدید دنیای تصویر هماکنون در روزنامهفروشیهای سراسر کشور موجود و از طریق وبسایت دیجیکالا نیز نسخهی فیزیکی قابل خرید است. همچنین نسخهی آنلاین و رنگی مجله را میتوانید از طریق وبسایت dtonline.ir، فیدیو و کتابراه خریداری نمایید.
فهرست کامل مطالب این شماره و اسامی نویسندگان به شرح زیر است:
سرآغاز
تازههای 2022 (بررسی آثار روز سینمای جهان)/ بیژن اشتری و سعید خاموش
راهنمای اکران (بررسی آثار روز سینمای ایران)/ حسین جوانی
بینظم منظم/ خسرو دهقان
ریشهها: نوچه گندهلات محل (ریشهیابی کلیشهها در سینمای ایران)/ حمیدرضا حاجیحسینی
مباحث نظری
جیرانخاتون ! (زنان سریالهای شبکه نمایش خانگی در پیشگاه تاریخ)/ نعیم صدفی
ز هستی نصیبم بود درد بینهایت (بررسی سریال «خاتون» از منظر شخصیتپردازی)/ فرناز خزاعی
اکوسینما: ایده از آن کیست؟ (کپیرایت و دعواهای حقوقی بر سر مالکیت ایده)/ علی ملاصالحی
گزارش ویژه: هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن
سینما هشدار میدهد!/ امید معلم
با سینما بد نمیگذرد/ امیرهوشنگ هاشمی
تا نفس آخر دست از تلاش برنمیدارم (گزارش مسترکلاس تام کروز)/ ترجمه: علی فیاضی
جشنواره کن به روایت عکسهای اختصاصی دنیای تصویر/ با عکسهایی از امیر آصفی
کارگاه: کشف جنایت در سرزمین سردسیر (مینیسریال «مرد شاهبلوطی»/ امیررضا نوریپرتو
برداشت بلند
آمریکایی سرگشته («لیکریش پیتزا» و سینمای پل توماس اندرسون)/ کسری ولایی
مزایای خانهنشینی! (گفتگو با پل توماس اندرسون)/ ترجمه: اردوان شکوهی
وجدانهای ناآرام (شخصیتپردازی در فیلمهای پل توماس اندرسون)/ مهدی کیقبادی امیری
مراقبه به شیوه تولستوی (پل توماس اندرسون به روایت همکارانش)/ ترجمه: علی فیاضی
رویای کالیفرنیایی (آمریکای دهه هفتاد در سینمای پل توماس اندرسون)/ تکتم نوبخت
روانهای خراشخورده (مرور فیلمهای پل توماس اندرسون)
جفت چهار/ محمد ابراهیمیان
شبهای عیاشی/ مازیار وکیلی
مگنولیا/ فاطمه شاهبنده
عشق مست لایعقل/ ملیکا هلالی
خون به پا خواهد شد/ محمدجواد فراهانی
استاد/ محمد بزرگ
فساد ذاتی/ نیما نادری
نخ خیال/ فرناز خزاعی
سینمای کشورها
راهی بهسوی خانه (درباره «بدترین آدم دنیا» و یواکیم ترییر)/ مدیسا مهرابپور
تراژدی و کمدی در یک قاب (گفتگو با یواکیم تریبر و رناته راینسوه)/ ترجمه: امیرحسین صادقی ماشک
بخش ویژه
خفاشنامه (همه چیز درباره «بتمن» جدید سینما)/ کسری ولایی
در تاریکی شب (عملیات بازگرداندن بتمن به سینما)/ ترجمه: جواد رهبر
همزیستی مسالمتآمیز با خفاشها (گفتگو با بازیگران «بتمن»)/ ترجمه: جواد رهبر
یک بتمن کرت کوبینی (درباره بروس وین و نقشآفرینی رابرت پتینسون)/ ندا میری
دور از چشمان مردم (گفتگو با رابرت پتینسون)/ ترجمه: جواد رهبر
سیر خفاش در عالم سینما (مقایسه نسخههای سینمایی متفاوت بتمن)/ آراد فرشچی
تاریکترین شوالیه (ریشههای گوتیک و نوآر در کامیکهای بتمن)/ ترجمه: آرش خیروی
در تعقیب سرنخها (منابع الهام بتمن جدید)/ اشکان جاویدی
بازی: رنج و سرسختی (درباره «الدن رینگ» و کارنامه بازیسازی هیدتاکا میازاکی)/ سینا بحیرایی
پنجره عقبی: کابوس در بیداری (نود سالگی «خونآشام» کارل تئودور درایر)/ سید آریا قریشی
نقد: رستاخیر راسکولنیکوف (اخلاقیات و قراردادهای نوآر در «کوچه کابوس»/ پیام نصیری خرم
تصویر صحنه: زمین ز خون رفیقان من خضاب گرفت… (درباره نمایش «قرمز»)/ سمیرامیس بابایی
هزار و یک فیلم که باید قبل از مرگ ببینید/ ترجمه: سعید خاموش
[1:42 PM, 7/6/2022] arghavan a: کارگاه: کشف جنایت در سرزمین سردسیر (مینیسریال «مرد شاهبلوطی»/ امیررضا نوریپرتو
برداشت بلند
آمریکایی سرگشته («لیکریش پیتزا» و سینمای پل توماس اندرسون)/ کسری ولایی
مزایای خانهنشینی! (گفتگو با پل توماس اندرسون)/ ترجمه: اردوان شکوهی
وجدانهای ناآرام (شخصیتپردازی در فیلمهای پل توماس اندرسون)/ مهدی کیقبادی امیری
مراقبه به شیوه تولستوی (پل توماس اندرسون به روایت همکارانش)/ ترجمه: علی فیاضی
رویای کالیفرنیایی (آمریکای دهه هفتاد در سینمای پل توماس اندرسون)/ تکتم نوبخت
روانهای خراشخورده (مرور فیلمهای پل توماس اندرسون)
جفت چهار/ محمد ابراهیمیان
شبهای عیاشی/ مازیار وکیلی
مگنولیا/ فاطمه شاهبنده
عشق مست لایعقل/ ملیکا هلالی
خون به پا خواهد شد/ محمدجواد فراهانی
استاد/ محمد بزرگ
فساد ذاتی/ نیما نادری
نخ خیال/ فرناز خزاعی
سینمای کشورها
راهی بهسوی خانه (درباره «بدترین آدم دنیا» و یواکیم ترییر)/ مدیسا مهرابپور
تراژدی و کمدی در یک قاب (گفتگو با یواکیم تریبر و رناته راینسوه)/ ترجمه: امیرحسین صادقی ماشک
بخش ویژه
خفاشنامه (همه چیز درباره «بتمن» جدید سینما)/ کسری ولایی
در تاریکی شب (عملیات بازگرداندن بتمن به سینما)/ ترجمه: جواد رهبر
همزیستی مسالمتآمیز با خفاشها (گفتگو با بازیگران «بتمن»)/ ترجمه: جواد رهبر
یک بتمن کرت کوبینی (درباره بروس وین و نقشآفرینی رابرت پتینسون)/ ندا میری
دور از چشمان مردم (گفتگو با رابرت پتینسون)/ ترجمه: جواد رهبر
سیر خفاش در عالم سینما (مقایسه نسخههای سینمایی متفاوت بتمن)/ آراد فرشچی
تاریکترین شوالیه (ریشههای گوتیک و نوآر در کامیکهای بتمن)/ ترجمه: آرش خیروی
در تعقیب سرنخها (منابع الهام بتمن جدید)/ اشکان جاویدی
بازی: رنج و سرسختی (درباره «الدن رینگ» و کارنامه بازیسازی هیدتاکا میازاکی)/ سینا بحیرایی
پنجره عقبی: کابوس در بیداری (نود سالگی «خونآشام» کارل تئودور درایر)/ سید آریا قریشی
نقد: رستاخیر راسکولنیکوف (اخلاقیات و قراردادهای نوآر در «کوچه کابوس»/ پیام نصیری خرم
تصویر صحنه: زمین ز خون رفیقان من خضاب گرفت… (درباره نمایش «قرمز»)/ سمیرامیس بابایی
هزار و یک فیلم که باید قبل از مرگ ببینید/ ترجمه: سعید خاموش