بایگانی‌ها

شاهکار یا نومید کننده؟

شاهکار یا نومید کننده؟
شاهکار یا نومید کننده؟

دنیای تصویرآنلاین-نمایش «تنت» ساخته کریستفر نولان منتقدان را به دو دسته تقسیم کرده است.نخستین نقدها و واکنش منتقدان دال براین نکته است که منتقدان چندان تحت تاثیر فیلم جدید او قرار نگرفته‌اند.

با وجودی که 23 اوت نمایش گسترده و عمومی «تنت» در بعضی از کشورها آغاز می‌شوداما نخستین واکنش‌ها به «تنت» نشان می‌دهد که این بار منتقدان مسحور جدیدترین اثر علمی-تخیلی او نشده‌اند. مدتهاست که طرفداران نولان درحال طرح فرضیه‌های علمی فیلم جدید او هستند. 

فیلم در سایت راتن تومیتوز 79 درصد امتیاز مثبت از منتقدان گرفته است.

در ادامه واکنش منتقدان را بخوانید:

امیلی زلمر (آبزرور):هیچ فیلمی در تاریخ سینمای اخیر وجود ندارد که مانند «تنت» با چنین دقتی ساخته شده باشد. فیلم مورد انتظار کریستوفر نولان در ژانر جاسوسی کمتر از ناجی سالن‌های سینما درنظر گرفته  نشده. با وجود همه گیری جهانی(کرونا) که همچنان باعث کشته شدن هزاران نفر می شود ، به ما گفته شده این فیلمی است که اقتصاد هالیوود را دوباره راه اندازی می کند و مردم را ترغیب می کند تا به سینماها بازگردند.سوالات جذابی در تنت مطرح می‌شود اما  فیلم نمی‌تواند از سطح ماجرا وارد عمق شود و به این پرسش ها پاسخ دهد.تنت پراز لحظه‌های درخشان و ضربات سنگین است اما عمق کمی دارد.»

 

لزلی فلپرین(هالیوود ریپرتر):«مانند قرص زاناکس،Xanax کلمه تنت ،Tenetنیز از هر دو جهت یک جور خوانده می‌شود.این نکته مناسب داستانی درباره تکنولوژی است که می‌تواند انسان‌ها و اشیا را در زمان وارونه کند، به آنها توانایی بدهد در زمان به عقب بازگردند.مانند قرض زاناکس؛ «تنت» به شما حس سبکی،هیپنوتیزم شدن،تا حدی آرامش از دیدن مناظرش را می‌دهد اما فیلم به لحاظ اندیشه چنان ابهام آمیز است که تنها گزینه برای شما آرامش است و اجازه دادن به ذهن تان که مانند بادکنک به هر سویی برود و درمعرض شدید نسیم کنار ساحل و آفتاب داغ قرار بگیرد.در مجموع تنت به عنوان فیلمی تفکربرانگیز ساخته شده، ستایش فیلم آسان است. به خصوص که بسیار غنی از جسارت و اصالت است.اما دوست داشتن فیلم غیرممکن است.»

 

دنی لی(فاینشنال تایمز):«فیلم های عالی همیشه سفر در طول زمان دارند و به آینده منتقل می شوند و   در ذهن شما پس از تیتراژ پایانی باقی می‌ماند. با تنت ، 150 دقیقه بی ضرر می گذرد ، اما فیلم قبل از اینکه ماسک صورتم را بردارم، از ذهنم رفت.»

جسیکا کیانگ(نیویورک تایمز):«تنت حواس را خیره می کند ، اما قلب را نمی‎لرزاند – انتقادی که به همه فیلم های نولان وارد است. و شواهدی از دیگر نقاط ضعف نولان در فیلم به چشم می خورد: بسیار مأیوس کننده است که یک بازیگر خوب الیزابت دبیکی باید چنین نقش رمزگذاری شده ای برخوردار باشد ، مسئول تصمیمات بد داستان فقط او باشد. تمام بازیگران نقش خود را در حد کمال ایفا می‌کنند ، به خصوص شخصیت بی تاریخچه واشنگتن که ثابت می کند همه ابرقهرمانان کلاه ندارند.»

بری هرتز(گلاب اند میل):ما هرگز قرار نیست که بدانیم تک تک لحظات فیلم دقیقاً چه اتفاقی می افتد ، بلکه باید و خواهیم توانست از این مزخرفات همه جانبه سرگرم شویم.