بایگانی‌ها

آخرین امید در نبرد نور و تاریکی

آخرین امید در نبرد نور و تاریکی
آخرین امید در نبرد نور و تاریکی

به نقل از ماهنامه دنیای تصویر، شماره 272
هنوز چند ماه از اکران جنگ‌های ستاره‌ای: ماموریت یاغی یک نگذشته است اما رسانه‌های سینمایی از همین حالا روی فیلم‌های بعدی مجموعه فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای متمرکز شده‌اند. فیلم بعدی این مجموعه جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود 8 است که عنوان آخرین جدای برای آن انتخاب شده است. فیلم را رایان جانسون (لوپر) می‌سازد و قرار است 15 دسامبر 2017 روی پرده برود.

داستان این فیلم دنباله‌ی ماجراهای جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو برمی‌خیزد (جی. جی. آبرامز، 2015) است و با توجه به انتخاب عنوان آخرین جدای برای آن نشریه‌ی «امپایر» در مطلبی به این نکته پرداخته است که منظور از آخرین جدای دقیقا چه کسی است؟ به نوشته‌ی این نشریه، در نوشته‌های ابتدایی جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو برمی‌خیزد، عنوان آخرین جدای بعد از نام لوک اسکای‌واکر (مارک همیل) به کار رفته است و اسنوک، پیشوای بزرگ هم در گفتگویش با کایلو رن، لوک را آخرین جدای خطاب می‌کند. با وجود این، ممکن است منظور از آخرین جدای شخصیت ری، خلبان و ماجراجوی جوان با نقش‌آفرینی دیزی ریدلی باشد که در جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو برمی‌خیزد اطلاعات چندانی درباره‌ی گذشته‌اش ارائه نشد. البته مشخص شد که او پیوند مستحکمی با نیرو دارد و حتی ممکن است لوک او را تعلیم بدهد تا او به جنگجوی جدای بعدی تبدیل شود. یکی دیگر از احتمالات هم این است که کلمه‌ی جدای در عبارت انگلیسی به صورت جمع مورد استفاده قرار گرفته باشد و به همین خاطر هر دو شخصیت لوک‌ اسکای‌واکر و ری را پوشش بدهد. احتمال ضعیف دیگر اشاره به شخصیت آخرین جدای در سری کتاب‌های مصور جنگ‌های ستاره‌ای است.

فیلمبرداری جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای در جزیره‌ی اسکلینگ مایکل در ایرلند (همان جزیره‌ای که در پایان نیرو برمی‌خیزد دیدیم)، کانتی کورک در ایرلند، استودیوی پاین‌وود در انگلستان و دوبرونیک در کرواسی و انجام شد و 22 ژوئیه 2016 به پایان رسید. جان ویلیامز کار ساخت موسیقی متن فیلم را انجام می‌دهد. نشریه امپایر برای کسب آخرین اطلاعات بیشتر درباره‌ی جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای به سراغ رایان جانسون، کارگردان و فیلمنامه‌نویس آن رفته و گپی کوتاه با او زده، هر چند به گفته‌ی نویسنده‌ی این نشریه جانسون تمایلی به صحبت درباره‌ی جزییات داستانی فیلم نداشته است.

ساخت اپیزود 8 چطور پیش می‌رود؟

عالی! ما وسط کار تدوین هستیم و واقعاً در کار غرق شده‌ایم. فیلم دارد شکل نهایی‌اش را پیدا می‌کند. من خیلی هیجان‌زده‌ام.

سه فیلم غیر از مجموعه فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای نام ببرید که برای آمادگی برای ساخت اپیزود 8 آنها را تماشا کردید.

وازده ساعت پرواز (هنری کینگ، 1949) که منبع الهام‌بخش بزرگی بود و از حس و حال و ظاهر نبردهای هوایی و همچنین رابطه‌ی بین خلبانان آن استفاده کردم. سه سامورایی یاغی (هیدئو گوشا، 1964) را به خاطر حس و حال نبردهای شمشیری‌اش و حس سرگرم‌کننده‌اش دیدم. تماشای دوباره‌ی گرفتن یک دزد (آلفرد هیچکاک، 1955) هم به خاطر یادآوری مقیاس و شکوه رمانتیک آن بسیار مفید بود.

از روز اولین فیلمبرداری اپیزود 8 چه خاطراتی داری؟
روز اول فیلمبرداری این فیلم در حقیقت چند ماه قبل از شروع فیلمبرداری اصلی بود: ما سه روز در جزیره‌ی اسکلینگ مایکل در ایرلند فیلمبرداری داشتیم. شروع فیلمبرداری در چنین جزیره‌ی بکر و شگفت‌انگیزی بهترین شروع برای فیلمبرداری فیلم بعدی جنگ‌های ستاره‌ای بود و از آنجایی که دسترسی به این جزیره ساده نیست، تعداد عوامل سر صحنه به حداقل رسیده بود که این نکته هم حس و حال خاص و اسرارآمیزی به فیلمبرداری می‌داد. شروع بهتری از این برای چنین ماجراجویی‌ای نمی‌شد متصور شد.

 

سخت‌ترین نکته درباره‌ی نوشتن دیالوگ‌های فیلمنامه‌ی جنگ‌های ستاره‌ای کدام بود؟
حین نگارش فیلمنامه متوجه شدم که مدام دوست دارم اصطلاح‌های مدرن وارد دیالوگ‌ها کنم و گاهی اوقات هم این کار نتیجه می‌داد اما باید در انجام چنین کاری خیلی دقت کنی. اگر بیش از اندازه سراغ اصطلاحات جدید بروی، ممکن است طلسم جنگ‌های ستاره‌ای را بشکنی. چالش بعدی دیالوگ‌های مربوط به نکته‌های فنی داستان است که باید در آن واحد هم پیچیده باشند تا باورپذیر از کار دربیایند و هم اینکه از نظر مفهومی آنقدر ساده شده باشند که تماشاگر بتواند آنها را دنبال کند. سه‌گانه‌های جورج لوکاس از این نظر عالی‌اند.

 

غافلگیرکننده‌ترین نکته درباره‌ی کارگردانی فیلمی از سری جنگ‌های ستاره‌ای برای تو چه بود؟

به نظرم بزرگترین غافلگیری حس و حال صمیمانه‌ی پروسه‌ی تولید فیلم بود. ساخت این فیلم پروژه‌ای عظیم است که با فشارهای کوچک و بزرگی همراه است. اما در نهایت متوجه می‌شود اصل ماجرا همان چیزی است که در ساخت فیلم‌های جمع‌وجورتر هم باید به آن پایبند باشی: تعریف کردن داستانی که برایمان جالب است با استفاده از یک دوربین و چند بازیگر. و البته در مورد جنگ‌های ستاره‌ای یک ووکی (نژاد شخصیت پشمالوی چیوباکا) هم باید مقابل دوربین حضور داشته باشد!

خبر دیگر درباره‌ی سری فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای این که فیلمبرداری فیلم هان سولو از اواخر ماه ژانویه 2017 در استودیوی پاین‌وود شروع شده است. این خبر را کریس میلر، که به همراه فیل لرد کارگردانی این فیلم را برعهده دارد، با انتشار عکسی از بازیگران فیلم در توییتر به اطلاع هواداران این مجموعه فیلم رساند. در فیلم هان سولو، که داستانی از سال‌های جوانی این شخصیت محبوب جنگ‌های ستاره‌ای را به تصویر می‌کشد، آلدن ارینراک، بازیگر جوان آمریکایی نقش هان سولو را بازی می‌کند. در عکسی که منتشر شده، وودی هارلسون (در نقش مرشد هان سولو)، دونالد گلاور (در نقش لاندو کالریسیان) و امیلیا کلارک (در نقشی که هنوز مشخص نیست) دیده می‌شوند. فیلمنامه را لارنس کاسدان و پسرش جان نوشته‌اند. فیلم هان سولو اواخر مه 2018 روی پرده می‌رود.

ساعاتی قبل اولین تریلر رسمی از «جنگ ستارگان: آخرین جدای» منتشر شد که می‌توانید این ویدیو را در دنیای تصویر آنلاین تماشا کنید.