بایگانی‌ها

«آدم‌کش» و قاتلان سینمایی/شماره جدید دنیای تصویر منتشر شد

مجله دنیای تصویر شماره ٣٣٣

 

🔺این روزها در شرایطی که با پایان اعتصاب هالیوودی‌ها و شروع رقابت‌ در فصل جوایز دوباره تنور سینما گرم شده، شماره جدید دنیای تصویر هم از راه رسیده است؛ با یک پرونده ویژه و مفصل و بررسی آثار روز سینمای ایران و جهان.
🔺برداشت بلند این شماره به بهانه «آدم‌کش» اختصاص پیدا کرده به ساخته‌ی جدید دیوید فینچر و سیری بر شمایل قاتلان قراردادی در سینما طی چندین دهه. «آناتومی یک سقوط» فیلم بحث‌برانگیز ژوستین تریه‌ و «کُنت» ساخته‌ی جدید پابلو لارائین نیز به سوژه‌ی پرونده‌ی دیگر بخش‌ها تبدیل شده‌اند. تاثیرات خویشاوندسالاری در و جنجال‌های شکل‌گرفته پیرامون «نپو بیبی‌ها»، کاران جوهر و نفوذش در بالیوود، صدسالگی «خیابان» ساخته‌ی کارل گرون و سری بازی‌های «آلن ویک» از جمله دیگر موضوعات شماره‌ی اخیر هستند.
🔺در بخش سینمای ایران نیز آثار جدیدی چون «جنگل پرتقال»، «نبودن» و کارنامه فیلمسازی علی مصفا، «هتل» و موج جدید کمدی‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.
🎬شماره جدید دنیای تصویر هم‌اکنون در روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور موجود است. نسخه‌ی آنلاین و رنگی مجله را هم می‌توانید از طریق وب‌سایت دنیای تصویر آنلاین، فیدیبو و کتابراه دریافت نمایید.

🎞فهرست مطالب و همکاران این شماره به شرح زیر است:
🔸رویداد داخلی
🔸تازه‌های 2023
🔸بی‌نظم منظم: مدیریت (خسرو دهقان)
🔸مباحث نظری: ملاقات با زندانیان سینما (ریشه‌ها و جلوه‌های «فرافیلم» در سینمای ایران)/ مسیح نوروزی
🔸نقد:
🔹مصبیت‌های هم‌زمانی («هتل» و کمدی‌های مطلوب این روزهای سینمای ایران)/ آریان گلصورت
🔹مرا یادت هست؟ («جنگل پرتقال» از منظر پرداخت شخصیت و درام)/ آراز مطلب‌زاده
🔹وسواس شاعرانگی (نگاهی به «نبودن» و کارنامه فیلمسازی علی مصفا)/ مصطفی درویش گوهری
🔸برداشت کوتاه: آناتومی یک سقوط
🔹دیده‌ها و نادیده‌ها (محکمه احساسات و ادراکات انسانی در «آناتومی یک سقوط»/ کسری ولایی
🔹سه چهره یک زن (زنان در «آناتومی یک سقوط» و دیگر آثار ژوستین تریه)/ نهال قربانی
🔹زنی که صداقت کار دستش داد (گفتگو با ژوستین تریه درباره «آناتومی یک سقوط»)/ ترجمه: ریحانه صمیمی
🔸اکوسینما: خویشاوندسالاری در سینما
🔹ناعادلانه است (خویشاوندسالاری صنعت سینما را تسخیر می‌کند؟)/ علی ملاصالحی
🔹دختر کو ندارد نشان از پدر (گفتگو با ایتن و مایا هاوک)/ ترجمه: هومن رشیدی‌نژاد
🔸سینماتک: کنت
🔹شیطان وجود دارد (تاریخ و سیاست در «کنت» و سینمای پابلو لارئین)/ پیام نصیری خرم
🔹گمشده در سایه‌ها (استعاره‌های فانتزی و ارجاعات زیبایی‌شناسانه در «کنت»)/ فاطمه شاه‌بنده
🔹مثل یک زخم عمیق و همچنان باز (شرح پابلو لارائین بر هجو شمایل‌های تاریخی در «کنت»)/ ترجمه: مبین پوراعتماد
🔸برداشت بلند: آدم‌کش
🔹هنر کشتن (پرونده‌ای برای «آدم‌کش» دیوید فینچر و قاتلان سینمایی)/ کسری ولایی
🔹جنون و وسواس کشنده (ماجراجویی با عوامل «آدم‌کش» سر صحنه)/ ترجمه: جواد رهبر
🔹آن‌ها بیگانه‌اند (گفتگو با دیوید فینچر درباره تجربیات سینمایی مناقشه‌برانگیزش)/ ترجمه: سودابه نیکدان
🔹اجرا یعنی همه چیز (بازتعریف معنای قتل در جهان پساسرمایه‌داری)/ علی ملاصالحی
🔹خون به جای جوهر (تفاوت‌های رمان مصور «آدم‌کش» با اقتباس سینمایی)/ ترجمه: ملیکا طاهری
🔹تمام آن نماهای لعنتی (شرح دیوید فینچر بر قاب‌های برگزیده از فیلم‌هایش)/ ترجمه: آرش خیروی
🔹هاراگیری مدرن (تغییر زبان سینما در فاصله «سامورایی» تا «آدم‌کش»)/ محمدسعید خزایی
🔹آناتومی یک قاتل (شخصیت‌پردازی «آدم‌کش» و شمایل‌نگاری قاتلان حرفه‌ای )/ هومن رشیدی‌نژادی
🔹تاریخچه خشونت (پیدایش و تکامل قاتلان سینمایی)/ علی عابدی
🔹احساس خطر نمی‌کنید؟ (مقایسه روایت‌های سینمایی با نمونه‌های واقعی از دنیای قاتلان حرفه‌ای)/ گردآوری و ترجمه: صدف غلامعلی‌خان
🔹استعاره مرگبار چیرگی (جاذبه تاریک و شرورانه قاتلان سینمایی از کجا می‌آید؟)/ مهدی کیقبادی امیری
🔸بازی: آلن ویک 2
🔹کابوس در بیداری (وحشت و تاریکی در سری بازی‌های «آلن ویک»)/ سینا بحیرایی
🔹وحشت به چند روایت (گفتگو با سم لیک خالق سری بازی‌های «آلن ویک»/ ترجمه: سینا بحیرایی
🔸پنجره عقبی: برلین؛ تراژدی یک شهر بزرگ (بررسی «خیابان» و میراث صدساله کارل گرون)/ آریا قریشی
🔸سینمای کشورها: وصله ناجور بالیوود (کاران جوهر؛ پدرخوانده پرقدرت و بانفوذ سینمای هند)/ ارغوان اشتری
🔸بخش ویژه: مارتی را بکشید (خاطرات اروین وینکلر، قسمت پنجم)/ ترجمه: اردوان شکوهی
🔸تصویر صحنه:
🔹انسان اسب پنجاه پنجاه/سمیرامیس بابایی
🔹تنهایی و تن‌هایی، وطن‌هایی/ بابک پرهام
🔹هیدن/ محسن خیمه‌دوز
🔸هزار و یک فیلمی که باید قبل از مرگ ببینید/ ترجمه: سعید خاموش