بایگانی‌ها

«آناتومی یک سقوط» جوایز سزار را درو کرد/ تقدیر از کریستفر نولان

مراسم اهدای جوایز سزار 2024 در حالی برگزار شد که رکوردی را در تاریخ اهدای جوایز سزار به جا گذاشت و ژوستین تریه به دومین فیلمساز زنی در تاریخ چهل و نه ساله سزار تبدیل شد که توانست جایزه بهترین کارگردانی را برای «آناتومی یک سقوط» برنده شود. فیلم علاوه بر جایزه بهترین فیلمساز، جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و جایزه بهترین بازیگر زن نقش نخست (ساندرا هولر)، جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل(سوان ارلو) و بهترین تدوین را کسب کرد.

درام فراطبیعی توماس کیلی به نام «پادشاهی حیوانات/“The Animal Kingdom”» دومین فیلمی بود که جوایز قابل توجه‌ی برد که شامل بهترین فیلمبرداری، جلوه‌های بصری، طراحی لباس می‌شد. مراسم در سالن المپیا در شهر پاریس جمعه شب برگزار شد و مراسم را کانال پلوس به طور زنده پخش کرد.

«آناتومی یک سقوط» نامزد پنج جایزه اسکار است. و در جشنواره کن توانست جایزه نخل طلا را بدست آورد. تریه جایزه بهترین فیلم را به همه زنان تقدیم کرد:« زنانی که در انتخاب‌های‌شان، تنهایی‌های‌شان گرفتار آمده‌اند، آن‌هایی که بیش از حد دوام می‌آورند و کسانی که به اندازه کافی دوام نمی‌آورند. زنانی که زخمی هستند و با حرف زدن خودشان را از رنج آزاد می‌کنند.» تریه در ادامه از بازیگرانی مثل ویرژینیا افیرا ، ساندرا هولر،ادل اگزارکوپولوس و… که در فیلم‌های او ایفای نقش کرده‌اند، تقدیر کرد.

ادل اگزارکوپولوس جایزه سزار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای «همه صورت‌های شما» برنده شد. کریستفر نولان با معرفی ماریون کوتیار (بازیگر فیلم او در تلقین و شوالیه تاریکی برمی‎خیزد) روی سن آمد و جایزه سزار افتخاری خود را دریافت کرد. نولان روی سن به عشق فرانسه به سینما و مولفان ادای دین کرد. آنیس ژاوی، خواننده، بازیگر و کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی دومین فردی بود که سزار افتخاری دیشب گرفت.