بایگانی‌ها

از جن‌گیر تا دلقک شیطانی

از جن‌گیر تا دلقک شیطانی
از جن‌گیر تا دلقک شیطانی

هرچند فردکین به موفقیت بسیار زیادی با «جن‌گیر» رسید اما هیچوقت در تولید دنباله‌های آن نقشی را نپذیرفت.

«جن‌گیر» ویلیام فردکین یکی از مهمترین آثار وحشت تاریخ سینما است. فردکین با ساخت فیلمی درباره‌ی دختری که توسط شیطان تسخیر می‌شود برای همیشه سینمای وحشت را تغییر داد و اقتباس از کتاب «جن‌گیر» را به بلاک‌باستری با فروش 232.9 میلیون دلار در سال 1973 تبدیل کرد. ( رقمی که که با توجه به تفاوت ارزش پول در سال 1973 و 2017 با محاسبه‌ی دلار سال 2017 به معادل 983.3 میلیون دلار خواهد بود)

 زمانی که فیلمی با چنین موفقیتی ساخته می‌شود بعید است که استودیو به فکر ادامه‌ی آن نیافتد. اما فردکین نه تنها هرگز نقشی در ادامه‌های این فیلم نداشت بلکه طبق مصاحبه‌ی اخیرش با ایندی وایر حتی فیلم‌ها را ندیده است.

«هیچوقت هیچکدام از فیلم‌های دیگر “جن‌گیر” را ندیدم. حتی فیلم بیل را. (ویلیام پیتر بلاتی، که رمان «جن‌گیر» را نوشته و فیلم “جن‌گیر3” را کارگردانی کرده است.) چند دقیقه از فیلم “جن‌گیر2” را دیده‌ام آن هم به این خاطر که در آزمایشگاه تکنی کالر بودم و روی فیلمی که ساخته‌ بودم کار می‌کردم-یادم نیست کدام فیلم- که یکی از کارکنان گفت همین الان یک پرینت از «جن‌گیر 2» گرفته‌ایم، می‌خواهی نگاهی بهش بیاندازی؟ من هم گفتم باشد. رفتم داخل بعد از پنج دقیقه ماتم برد. نمی‌توانستم تحملش کنم. خیلی احمقانه و مسخره بود. البته فقط پنج دقیقه را دیدم و قطعا نمی‌توانم به طور قطعی قضاوت کنم. به نظرم آمد که هیچ ربطی به “جن‌گیر” ندارد. می‌دانم که بیل(بلاتی) یک فیلم ساخت که قرار نبود “جن‌گیر 3” نام‌گذاری شود. از رمان دیگری که نوشته بود ساخته شد و نامش “لژیون” بود. من علاقه‌ای نداشتم. من عاشق بیل بلاتی بودم. مستندم را به او تقدیم کردم و تا آخر زندگی‌اش هم دوستان صمیمی و نزدیک باقی‌ ماندیم ولی می‌دانم که مجبور شد کارهایی انجام دهد که دلش نمی‌خواست. مجبور شد صحنه‌ی جن‌گیری‌ای در فیلمش قرار دهد در صورتی که راضی به این کار نبود. مجبور شد این کار را بکند تا تهیه کنندگان بتوانند اسم فیلم را “جن‌گیر3” بگذارند.»

در ادامه‌ی این مصاحبه فردکین همینطور نظرش را درباره‌ی تازه‌ترین اقتباس از آثار استیون کینگ «آن» می‌گوید. از طرفی به نظر می‌رسد فردکین زیاد از این که فیلم «آن» توانسته در باکس آفیس «جن‌گیر» را کنار بزند خوشش نیامده است.

«واقعیتش حس کردم یک کمی زیادی تحویل گرفته شده. اما “آن” واقعا فیلم خوبی بود. دلقک خیلی ترسناک بود. واقعا ازش خوشم آمد. اما نکته این جاست که مثلا هیچوقت به اندازه‌ی “جن‌گیر” نمی‌تواند دیده شود. به معنای اینکه چند نفر به دیدن فیلم رفته‌اند. قیمت بلیت زمانی که “جن‌گیر” نمایش پیدا کرد به طور میانگین کم‌تر از دو دلار بود اما فکر می‌کنم این روزها نزدیک به نه دلار است. نه “جن‌گیر” نه هیچ فیلم دیگری هیچ وقت نمی‌تواند به اندازه‌ای که “بر باد رفته” یا “تولد یک ملت” پول در آورده پول دربیاورد. فکر می‌کنم آن زمان چیزی نزدیک به 15 سنت خرج برمی‌داشته که فیلم را ببینی. هیچ فیلمی نمی‌تواند به اندازه‌ی این فیلم‌ها بیننده داشه باشد. پس نمی‌توانی درباره‌ی این که چند نفر فلان فیلم را دیده‌اند و چند نفر فیلم دیگر را دیده‌اند صحبت کنی به دلیل اینکه ارزش پول در طی زمان‌های مختلف متفاوت بوده. اما اینکه کمپانی برادران وارنر پشت چنین داستانی را بگیرند کمی غیر معمول است چون “جن‌گیر” فیلم خیلی مهمی برای آن‌ها است.»