بایگانی‌ها

از دنیای سرگرمی در تسخیر پدیده «آخرینِ ما» تا مسلخ معصومیت در «در جبهه غرب خبری نیست»

از دنیای سرگرمی در تسخیر پدیده «آخرینِ ما» تا  مسلخ معصومیت  در «در جبهه غرب خبری نیست»
از دنیای سرگرمی در تسخیر پدیده «آخرینِ ما» تا مسلخ معصومیت در «در جبهه غرب خبری نیست»

 

 

 

شماره جدید دنیای تصویر  منتشر شد ، همراه با پرونده‌های  متنوع و مطالب مختلف درباره سینمای ایران و جهان .

 

در این شماره پرونده‎‌هایی درباره «در جبهه غرب خبری نیست»ساخته ادوارد برگر، سینمای درن آرونوفسکی به مناسبت نمایش «نهنگ»، تحلیل ساختار و روایت دراماتیک«اشباح اینیشرین» اثر مارتین مک‌دونا و پرونده مفصلی با عنوان سینما زنده است درباره دستاوردهای برتر سینما و تلویزیون سال گذشته تدارک دیده‌ایم.

 

بررسی«حرف‌های زنانه» ساخته سارا پلی؛ مواجهه با برهه خطرناک در اقتصاد هالیوود،مرور نمونه‌های شاخص از قهرمانان شکاک و دنیاهای جعلی،مرور تولیدات پلتفرم‌های ایرانی در سال 1401 از دیگر مطالب شماره نوروز دنیای تصویر است.

 

شماره جدید دنیای تصویر هم‌اکنون در روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور موجود است و نسخه آنلاین و رنگی مجله را هم می‌توانید از وبسایت دنیای تصویر آنلاین، فیدیبو و کتابراه دریافت نمایید.

 

فهرست کامل مطالب و نویسندگان این شماره به شرح زیر است:

رویداد داخلی:سیمرغ حاضر و برندگان غایب (در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

تازه‌های 2023

راهنمای اکران/حسین جوانی

تلویزیون: سرگرمی یا سردرگمی؟!  (مرور تولیدات پلتفرم‌‌های ایرانی در سال 1401) / سهراب صباغیان

سریال

می‌مانیم و می‌جنگیم (دنیای سرگرمی در تسخیر پدیده «آخرینِ ما»)  / علی عابدی

گنجی که هنوز کشف نشده است (اقتباس موفق از بازی‌های ویدیویی به شیوه سازندگان «آخرینِ ما»)/  ترجمه:آرش خیروی

▪️سینمای کشور‌ها

مسلخ معصومیت («در جبهه غرب خبری نیست» و تجربه هولناک و واقعی از جنگ)  /علی ملاصالحی

جنگ و دیگر هیچ… (مقایسه اقتباس‌های سینمایی از رمان «در جبهه غرب خبری نیست»)  /عباس نصراللهی

در حد یک عملیات جنگی واقعی! (همه‌چیز درباره چگونگی تولید «در جبهه غرب خبری نیست»)  /ترجمه:جواد رهبر

▪️برداشت کوتاه

زنانی از تبار درخت («حرف‌های زنانه» و تمام احساسات و کنش‌هایی که برمی‌انگیزد)/صوفیا نصراللهی

به حرف زدن ادامه بده! (کارگردان و بازیگران «حرف‌های زنانه» از اهمیت کلمات و رنج‌ها در فیلم می‌گویند)  /ترجمه:امیرحسین موسوی

زن‌ها مشغول کارند (آیا صنعت سینما از نو ساخته می‌شود؟)  /ترجمه:طاهره موسوی

▪️کارگاه

آنکه از قربانی کردن نمی‌هراسد (تحلیل ساختار و روایت دراماتیک در «اشباح اینیشرین» آخرین اثر مارتین مک‌دونا)   /امیررضا نوری‌پرتو

نبرد جاودانگی! (نگاهی به جهان معنایی کنایه‌آمیز «اشباح اینیشرین»)  /آریان گلصورت

▪️متاسینما

شک کن و بیدار شو(آیا دنیای امروز به «ریبوت» نیاز دارد؟!)  /کسری ولایی

مشق شکاکیت روی پرده نقره‌ای (شک دکارتی در سینما چگونه تجلی پیدا می‌کند؟)/احسان آجورلو

جهان سراسر شک است و همتِ تو یقین (مرور نمونه‌های شاخص از قهرمانان شکّاک و دنیاهای جعلی)  /گردآوری و ترجمه:سودابه نیکدان

▪️برداشت بلند

غرق در رنج (درباره «نهنگ» و سینمای دَرِن آرونوفسکی)  /کسری ولایی

جایگاهی اندر مغاک («نهنگ»؛ ضعف‌ها و ظرافت‌های آخرین ساخته درن آرونوفسکی)  /فاطمه شاه‌بنده

دریغا ویرانِ بی‌حاصلی که منم! (نگاهی به سینمای دَرِن آرونوفسکی از دریچه پست‌مدرنیسم)  /امید پورمحسن

باید گذر کنیم (گفتگوی جمعی با درن آرونوفسکی، ساموئل دی. هانتر و برندن فریزر درباره «نهنگ») /ترجمه:امیرحسین موسوی

شناور بین زندگی و مرگ (بررسی خودویرانگی در «نهنگ» از منظر روان‌شناسی)  /مهدی کیقبادی امیری  

معنا عذاب می‌دهد (مروری بر کارنامه سینمایی درن آرونوفسکی)  

پی / مینا ایران‌فدا

مرثیه‎ای برای یک رویا /بهمن شیرمحمد  

قوی سیاه/حسنا پرویزی

چشمه/امیررضا تجویدی  

کشتی‌گیر/مازیار وکیلی

نوح/پیام نصیری‎خرم

مادر/فرهاد پروین

▪️بخش ویژه  

سینما زنده است (دستاورد‌های برتر سینما و تلویزیون در سالی که گذشت به انتخاب دنیای تصویر)    

▪️اکو سینما

سودآوری علیه خلاقیت (مواجهه با برهه‌ای خطرناک در اقتصاد هالیوود)   /ترجمه:اردوان شکوهی

▪️پنجره عقبی

طلای احمق‌ها «تماشای دوباره گنج‌های سیرا مادره در هفتاد‌و‌پنج سالگی فیلم»  /سیدآریا قریشی