بایگانی‌ها

از گودزیلای خشمگین تا سیمرغ بلورین!/دنیای تصویر جدید منتشر شد

شماره جدید ماهنامه دنیای تصویر با مطالب متنوع درباره‌ی سینمای روز ایران و جهان منتشر شد. با توجه به اینکه چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر کار خود را شروع کرده و واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته، در این شماره به آسیب‌شناسی این جشنواره و تاثیراتش بر سینمای ایران طی بیش از چهار دهه پرداخته‌ایم.

در بخش سینمای جهان، به بهانه موفقیت فراتر از انتظار «گودزیلا منهای یک»، پدیده‌ی گودزیلا طی هفت دهه حیات سینمایی مورد بررسی قرار گرفته است. برداشت بلند به «مایسترو» ساخته‌ی جدید بردلی کوپر اختصاص دارد. سوررئالیسم و کنسل کالچر در «سناریوی رویایی»، «روزهای عالی» و سینمای ویم وندرس، زنانگی و رسانه از منظر تاد هینز در «می دسامبر»، قرائت روانکاوانه از سینمای ویکتور اریسه در «چشمانت» را ببند، بررسی بازی‌های ویدیویی مستقل در سال گذشته و انیمه جدید و متفاوت «قهرمان خانه من» از جمله دیگر سوژه‌هایی است که در شماره‌ی جدید دنیای تصویر در قالب پرونده و سلسله مطالب درباره‌شان می‌خوانید.

شماره جدید دنیای تصویر هم‌اکنون در روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور موجود است. نسخه‌ی آنلاین و رنگی مجله را هم می‌توانید از وبسایت دنیای تصویر آنلاین، فیدیبو و کتابراه دریافت نمایید.

🎞فهرست مطالب و همکاران این شماره به شرح زیر است:
🔸تازه‌‌های 2024
🔸راهنمای اکران/ آریان گلصورت
🔸بی‌نظم منظم: 125 سال در دو کلمه…/ خسرو دهقان
🔸ریشه‌ها: از سکوت و انفعال تا پرده‌دری و اغراق (ریشه‌یابی رقص و آواز در سینمای ایران)/ پیام نصیری خرم
🔸گزارش ویژه: جشنواره فجر
🔹صف برای عرضه سیمرغ (جایگاه کنونی جشنواره فجر در سینمای ایران)/ علی ملاصالحی
🔹یک گسست غیردراماتیک (بررسی حذف نقد اجتماعی از سینمای ایران و اثرات آن)/ احسان آجورلو
🔹کاپیتان، امروز دوشنبه است! (چگونه یاد گرفتیم که به سینمای بی‌جسارت عشق بورزیم؟)/ مهدی تیموری
🔹دردسرهای میراث سوءتفاهم‌برانگیز (سرگذشت تاریخی جشنواره در سینمای ایران)/ هادی کیانی
🔹سینمای آرمانی و آرمان‌های سینمایی (چیزهایی که درباره فیلم‌های جشنواره فجر امسال نمی‌دانستید)
🔸سینماتک: فراخوانی زیبایی‌شناسانه تروما (قرائتی روانکاوانه از سینمای ویکتور اریسه)/ آراز مطلب‌زاده
🔸برداشت کوتاه: سناریوی رویایی
🔹هجوم کابوس جمعی (پیوند سوررئالیسم و کنسل کالچر در «سناریوی رویایی»)/ محمدسعید خزایی
🔹طرح یا حذف؟ مسئله این است (درباره کنسل کالچر و زیرمتن انتقادی «سناریوی رویایی»)/ علی عابدی
🔹گمشده در قلمروی رویاها (مروری بر تصویر و تجسم عالم خواب در آثار سینمایی)/ دانیال بهنام‌پور
🔸سینمای کشورها: روزهای عالی
🔹ادغام تدریجی یک شاعر با طبیعت («روزهای عالی» و جایگاه آن در کارنامه ویم وندرس)/ محمدجواد فراهانی
🔹بعضی وقت‌ها باید سینما را ترک کرد (گفتگو با ویم وندرس درباره سینمای خالص و احساس فقدان در دنیای امروز)/ ترجمه: علیرضا کیانپور
🔸برداشت بلند: مایسترو
🔹شوریدگی ناتمام (نگاهی به «مایسترو» ساخته بردلی کوپر)/ عباس نصراللهی
🔹کار با ترس جلو نمی‌رود! (تجربیات و چالش‌های تولید «مایسترو» به روایت عوامل فیلم)/ ترجمه: جواد رهبر
🔹تحقق یک رویا (بردلی کوپر از زندگی کردن با «مایسترو» می‌گوید)/ ترجمه: سودابه نیکدان
🔹فراز و نشیب‌های یک عشق بدون مرز (مقایسه «مایسترو» با حقایق گفته و ناگفته از زندگی لئونارد برنستاین)/ ترجمه: مبین پوراعتماد
🔸سایکو: می دسامبر
🔹آينه در برابر آينه («می دسامبر»؛ عصیان، زن و تاریخ از منظر سینمای تاد هینز)/ نهال قربانی
🔹بحران بازنمایی (مروری بر شیوه بروز بن‌مایه‌های جامعه‌شناسانه در «می دسامبر»)/ امیررضا تجویدی
🔹نقش‌ها و نقاب‌ها (از «پرسونا» تا «می دسامبر»؛ حقایقی که آشکار می‌شوند)/ مهدی کیقبادی امیری
🔸انیمه: آدم‌های معمولی در مخمصه (همه‌چیز درباره انیمه جدید و غافلگیرکننده «قهرمان خانه من»)/ سینا بحیرایی
🔸پنجره عقبی: گودزیلا
🔹آمد تا ویران کند (استعلای میراث تاریخی هیولا در «گودزیلا منهای یک»)/ کسری ولایی
🔹هیولایی برای تمام فصول (چگونه «گودزیلا» در طول هفت دهه محبوب باقی ماند؟)/ آریا قریشی
🔹باید زنده بمانیم (گفتگو با تاکاشی یامازاکی درباره «گودزیلا منهای یک») ترجمه: آرش خیروی
🔹اپرای هیولاها (خاستگاه «گودزیلا» و دیگر پدیده‌های عامه‌پسند ژاپنی)/ صدف غلامعلی‌خان
🔸ممنتو: اوپنهایمر
🔹روایت سوبژکتیو و قطعیت تاریخی (نگاهی به «اوپنهایمر» از منظر ساختار روایی و جهان‌بینی)/ تکتم نوبخت
🔹غرور و ظرافت مردانه‌ای که از هیچ، همه چیز می‌سازد (نقش‌آفرینی چشم‌گیر رابرت داونی جونیور در «اوپنهایمر»)/ هومن رشیدی‌نژاد
🔸بازی: پیکسل‌های نبوغ‌آمیز (خلاقانه‌ترین بازی‌های ویدیویی مستقل در سالی که گذشت)/ سینا بحیرایی
🔸بخش ویژه: حافظان صلح و حاکمان شهر (خاطرات اروین وینکلر، قسمت هفتم)/ ترجمه: اردوان شکوهی