بایگانی‌ها

«بلفاست» متاثر از فیلم‌های کلاسیک

نامزدهای انجمن‌های مختلف سینما اعلام شد
نامزدهای انجمن‌های مختلف سینما اعلام شد

آن تامپسون در ایندی‌وایر درباره «بلفاست» ساخته کنت برانا که یکی از مدعیان جوایز اسکار ۲۰۲۱ است گزارشی منتشر کرده است. او می‌نویسد «بلفاست» که در جشنواره‌های پاییزی رونمایی شد، کنت برانا نویسنده-کارگردانی را که پشت دوربین را ترجیح داده، دوباره به رقابت اسکار بازگرداند. «بلفاست» پس از اولین نمایشش در تلوراید، جایزه تماشاگران جشنواره فیلم تورنتو را دریافت کرد، که اغلب منادی رقابت اسکار در شاخه بهترین فیلم بوده است.
.
برانا پس از پنج نامزدی اسکار – برای کارگردانی و بازی در «هنری پنجم»، بازی در «هفته‌ای که با مرلین گذراندم»، اقتباس از «هملت» و کارگردانی فیلم کوتاه «آواز قو» موفقیتش در اسکار به تاخیر افتاده است.
.
در «بلفاست»، بادی نه ساله (جود هیل) در خیابانی زندگی می‌کند که مورد حمله پروتستان‌ها است . پروتستان ‌ها تلاش می‌کنند کاتولیک‌هایی را که همسایه‌های آنها هستند بیرون برانند – خانواده‌ بادی پروتستان اند و با نگرش نفرت‌آمیز مخالفان همسو نیستند.
.
کنت برانا برای نگاه به خاطرات خود در «بلفاست» به فیلم‌های سیاه و سفید دوران جوانی خود روی آورد.
.
برانا و مدیر فیلمبرداری هفت فیلمش، هاریس زامبارلوکوس، تصمیم گرفتند «بلفاست» را سیاه و سفید فیلمبرداری کنند که به قول برانا «درجه بیشتری از حقیقت» را به ارمغان می آورد:«حقیقت احساسی چیزی بود که ما دنبالش بودیم. قرار نبود دقیق خاطراتم را به یادم آورم.»
.
برانا دوربین خود را برای ثبت نقطه نظر بادی قرار داد. دوربین در حالی بادی را نگاه می‌کند که پشت میله پله‌ها پنهان می شود، یا از میان گرمای مه آلود یا قاب پنجره ها چشم می‌دوزد.
برانا می گوید:«ما از چشم یک بچه نه ساله نگاه می کنیم. این می ‌تواند نوعی کیفیت بالا مانند فیلم های کلاسیک با ترکیب‌بندی های فیلم های کلاسیک، پرتره، به خصوص جلوه‌گری بسیار پر زرق و برق زنانه را داشته باشد، من به زرق و برق باورنکردنی باربارا استانویک فکر می‌کنم. فیلمبرداری به طریقه سیاه و سفید، به دلیل ظرفیت روشن و شفاف بودنش، دارای برخی از ویژگی های باور پذیری و داستان پریان است.»

در جشنواره تلوراید، برانا برای واکنش خودش زمان دیدن  فیلم سیاه و سفید «بلفاست» روی پرده بزرگ آماده نبود. او گفت: «وقتی   آماده کردن فیلم  را انجام می دهید و نمایش به مردم  را شروع می کنید، این همان جایی است که موج جزر و مدی  احساسات شروع می‌شود. من در زمان‌های مختلف وقتی درباره فیلم صحبت می‌کردم، احساس  راحتی داشتم و فهمیدم که برخی از مردم در  فیلم چه یافته‌اند. شب اول  نمایش در تلوراید، یک زن در تاریکی به شانه من زد، وقتی سعی می کرد صحبت کند، مقابل من اشک‌هایش  می ریخت. او تنها یک جمله گفت: یک مادربزرگ هستم و سپس راه افتاد و رفت. این تمام چیزی بود که او به من گفت.

و کارگردان به سراغ ون موریسون اهل بلفاست رفت تا  هشت آهنگ موفق موریسون بود را در فیلمش استفاده کند.
«بلفاست» از دوم دسامبر در سامانه‌های آنلاین پخش شده است.