بایگانی‌ها

به استقبال جشنواره ونیز و سورپرایزهای احتمالی

به استقبال جشنواره ونیز و سورپرایزهای احتمالی
به استقبال جشنواره ونیز و سورپرایزهای احتمالی

بعد از آن که جشنواره ونیز هفته گذشته لیستی شامل بیست فیلم بخش رقابتی را منتشر‌کرد، به چند شگفتی قابل ذکر برمی‌خوریم. فارغ از حضور فیلم‌هایی از کارگردانان صاحب‌نام و نفوذ سینمای جریان اصلی مطابق میل مخاطب عام، ورود همزمان دو فیلم از کارگردان‌های شیلیایی الاصل به بخش اصلی جالب‌ توجه‌ است.
پابلو لارین و کریستوفر ماری با دو فیلم جدیدشان «جکی» و «مسیح نابینا» برای تصاحب شیر طلایی ونیز رقابت می‌کنند.
پابلو لارین سازنده «نرودا» سال گذشته هم با فیلم «باشگاه» در جشنواره برلین حضور داشت. او که با اثر سیاسی و شبه مستند «نه» به محافل هنری شناخته شد به فاصله کمی با محصول آمریکایی جدیدش «جکی» به هفتاد و سومین جشنواره ونیز راه پیدا کرده است. «جکی»، فیلم ۹۵ دقیقه‌ای  محصول مشترک آمریکا و شیلی است که در آن ناتالی پورتمن ستاره جوان هالیوود نقش همسر رئیس جمهور آمریکا جان فیتزجرالد کندی را بازی می‌کند. شنیده ها حاکی از آن است که فیلم روایتگر چهار روز اول زندگی همسر بیوه کندی پس از ترور او است. پیتر سارسگارد، گرتا گرویگ، جان هارت از دیگر بازیگران فیلم هستند. آلبرتو باربارا رئیس جشنواره ونیز در آخرین اظهار نظرش پیرامون کیفیت فیلم‌های بخش اصلی، فیلم جدید پابلو لارین را غیرمنتظره و شگفت‌آور توصیف کرد.
کریستوفر ماری هم فیلمساز ناشناخته‌ای است که امسال با فیلم اولش، «مسیح نابینا» توانسته در بخش اصلی رقابتی جشنواره معتبر ونیز حضور پیدا کند. این فیلم ۸۵ دقیقه‌ای راوی داستان ساکن شدن مردی مرموز در شهری متروکه در کشور شیلی است که ادعا می‌کند مسیح است.

ریاست هیئت داوران این دوره جشنواره ونیز را کارگردان صاحب‌نام انگلیسی، سم مندز بر‌عهده دارد. لورنزو ویگاس کارگردان ونزوئلایی که سال گذشته با فیلم «دوردست» اولین جایزه شیر‌طلایی را برای سینمای ونزوئلا به ارمغان آورد یکی دیگر از داوران این بخش است.