بایگانی‌ها

خطای ترک تحصیلی برنامه نقد سینما

خطای ترک تحصیلی برنامه نقد سینما
خطای ترک تحصیلی برنامه نقد سینما

 

علی اکبر عبدالعلی زاده

دنیای تصویرآنلاین – برنامه” نقدسینما” شبکه ۵ با گاف بزرگی در طراحی صحنه همراه است از آن خطاهایی که ادم باید برود ترک تحصیل کند .

فکرش را بکنید یک عده سینماگر با همراهی بهروز افخمی ، یک برنامه سینمایی برای مهمترین جشنواره سینمایی ساخته اند به اسم “نقد سینما”اما هیچ کدام از خودشان یا از یکدیگر نپرسیده اند چرا باید دکور با طرح فریم فیلم عکاسی طراحی شده باشد به جای نگاتیو فیلم ؟!

به ترکیب کادر نوار فیلم در عکس دقت کنید ، کادر مستطیل فیلم نسبت به دنده ریل عمودی است در حالی که این کادر در نگاتیو سینمایی افقی است ( مثل نمونه ای که در پایین کادر عکس آمده ). به نظر برای برنامه ای که براساس نامش مدعی نقد است خطای گل درشتی است .

بگذریم که کار رسانه ملی آنچنان خراب است که اصولا دیگر برنامه هایش آدم را به تماشا هم دعوت نمی کند چه رسد به نقد و رفع اشکال اما دیگر خطایی تا این حد آشکار را هم نمی توان ناگفته گذاشت .

برخی می گویند چقدر در این امور دقت می کنی ! اما واقعا درباره محتوی برنامه های که اگر بخواهیم بگوییم می شود مثنوی هفتاد من ، دیگر راجع به خطایی که هر روز 2 ساعت در چشم مان است نمی توان سکوت کرد .

یک نفر می گفت  : “بیایید نگاهتان را گسترش دهید ! سینما از عکاسی می‌آید، گذاشتن فریم عکس خیلی بی ربط نیست!تاریخ سینما را که می‌خوانی می‌بینی برای رسیدن به حرکت اولین‌ها عکس های پشت هم انداختن . اتفاقا این انتخاب هوشمندانه بود چون ما را می‌برد به عقب ،باعث فکر کردن می‌شود که سینما اصلا از کجا شروع شد . من پیشنهاد می کنم به شما  نگاهی به تاریخ سینما بیندازید تا ریشه سینما را آنجا ببینید ! این انتخاب هوشمندانه بود چون ما اول عکس داشتیم بعد فیلم!”

به نظر باید در جواب اینگونه نظرات کارشناسی اگر ریشه ای ببینیم باید تعدادی سنگ طبیعی در صحنه بگذاریم چون ابتدای تاریخ تحول بشر عاقل از پارینه سنگی و کشف آتش می آید ضمن اینکه این گونه هم نبینیم باید از همه هنرها چیزی در صحنه بیایید . در عین حال که سینما ترکیب هنرهاست نه تجمیع آن ها.
اما با این همه ، برنامه “نقد سینما” در برخورد با فیلم ها تلاش می کند روند منطقی تری نسبت به برنامه “هفت” داشته باشد. حداقل نگاه کمیک و تحمیق کننده آن منتقد افسانه ای را ندارد . گرچه این خطا در طراحی صحنه مثل حضور دائمی عالیجناب نقد در برنامه هفت یادمان می اندازد که “همه چیزمان به همه چیزمان می آید”