در واپسین روزهای پاییز، شماره جدید ماهنامه سینمایی دنیای تصویر از راه رسید؛ با مطالبی متنوع و خواندنی درباره سینمای ایران و جهان.
همانطور که تصویر روی جلد شمارهی آذر ماه به «ددپول» ضدقهرمان عجیب دنیای مارول اختصاص پیدا کرده، مطلبی تحلیلی نیز دربارهی این کاراکتر و علت محبوبیت او در میان نسل جدید مخاطبان سینما میخوانید. پروندهی مفصل و طولانی این شماره دربارهی کارنامهی سینمایی برادران کوئن و «تصنیف باستر اکسراگز» ساختهی متاخر و تحسینبرانگیز آنها است. عبدالرضا کاهانی فیلمساز همیشه جنجالی هم در گفتگو با دنیای تصویر دربارهی ساختهی آخرش «خانم یایا»، پروژههای بعدی و حواشی آثار خود صحبت کردهاست.
گزارش ویژهی آذر ماه دنیای تصویر دربارهی برناردو برتولوچی فیلمساز بزرگ تازه درگذشته است. راهنمای سریال خارجی هم به سریال موفق «بهتره با ساول تماس بگیری» اختصاص یافته. بازی «رستگاری خونین 2»، پاوِو پاولیکوفسکی و فیلم جدیدش «جنگ سرد»، نگاهی به دنیای جادویی «هری پاتر» به بهانه نمایش «جانوران شگفتانگیز: جنایات گریندلوالد»، فیلمنامهنویسی به شیوهی ویلیام گلدمن فقید، سیزده نمونهی بهیاد ماندنی از تقابل فرد علیه سیستم در سینما و…دیگر مطالبی است که در شمارهی 291 دنیای تصویر خواهید خواند.
دنیای تصویر جدید هماکنون در روزنامهفروشیهای سراسر کشور موجود است.
فهرست مطالب این شماره به شرح زیر است:
سرآغاز: سينما در ما زنده است!؛ خودم، من خودم!؛ پاييز بي تو سردتر از هميشه است
رويدادهاي داخلي: جداول توليد و فروش سينماي ايران 1397؛ «متري شيشونيم»: پرخبر در سکوت خبري؛ همکاري الوند و پرستويي در «آنجا همان ساعت»؛ «بيوزني» آماده نمايش شد؛ اشکها و لبخندها (پرويز پرستويي درفيلمهاي کمدي و جدي)
رويدادهاي خارجي: مايکل بي. جوردن در نقش جان کلارک؛ آيا نقش پدر ژپتو به تام هنکس ميرسد؟؛ درخشش مجدد با هالووين؛ شکسپيري ديگر؛ فعلا فيلمي سه ساعته است!
به ياد: اسطورههاي زميني و کاغذهاي کاهي (چگونه استن لي با ابرقهرمانان مارول دنيا را تغيير داد؟)
تازههاي 2018: خانوادهي فوري؛ دختري در تار عنکبوت: داستان جديد خالکوبي اژدها؛ رابينهود؛ حماسهي کولي؛ بيوهها؛ جانوران شگفتانگيز: جنايات گريندلوالد؛ گرينچ دکتر سوس؛ کريد 2؛ فندقشکن و چهار اقليم؛ قاتل شکارچي؛ رالف اينترنت را خراب ميکند؛ آورلرد
راهنماي اکران: هيچ همچون پوچ خالي نيست (خانم يايا)؛ بهخاطر يک آمپول ناقابل (واي آمپول)؛ قرباني (آستيگمات)؛ غذا حاضر نيست! (پاستاريوني)؛ غريبه بودن (مستندِ در جستوجوي فريده)؛ در ستايش بُمب (بمب؛ يک عاشقانه)؛ از تورقوزآباد تا آمريکا (کلمبوس)؛ حساب، بيحساب (ميليونر ميامي)؛ بزنگاه (همه ميدانند)
نقد فيلم: بخند، بُکُش و زنده بمان! (چگونه ددپول به قهرمان يک نسل عاصي تبديل شد؟
سريال خارجي: مصائب يک آدم درجه دو! (پروندهاي براي سريال بهتره با ساول تماس بگيري)؛ بندبازي روي خط اخلاق (گفتگو با وينس گليان و پيتر گولد خالقان سريال «بهتره با ساول تماس بگيري)؛ بدمن مدرن عصر ما (نگاهي به «بهتره با ساول تماس بگيري» يکي از مهمترين سريالهاي سالهاي اخير؛ قداست قانون (يا چگونه اخلاق را از ساول گودمن بياموزيم؟!)؛ تا ساول رو داري غم نداري (چرا «بهتره با ساول تماس بگيري» از «افسارگسيختگي» بهتر است؟)؛ ساول، جيمي و باب (گفتگو با باب اودنکرک بازيگر اصلي سريال)
کارگاه: ضيافت سناريستهاي کلاسيک (فيلمنامهنويسي به شيوه ويليام گلدمن فقيد)
گفتگو: تبارشناسي سانسور در فرهنگ ايرانيان (گفتگو با عبدالرضا کاهاني درباره «خانم يايا»، فيلم جديد و حواشي آثارش در تمام اين سالها)
ريشهها: يک هيچِ بزرگ (مرور سينماي عبدالرضا کاهاني از ابتدا تا «خانم يايا»)
برداشت کوتاه: جادو باطل نميشود (گذري به دنياي خيالي هريپاتر به بهانه نمايش «جانوران شگفتانگيز: جنايات گريندلوالد»)
برداشت بلند:
کوئن خوب، کوئن بد (پروندهاي براي برادران کوئن از آغاز تا «تصنيف باستر اسکراگز»
پسران بدِ صحرا (کوئنها از فيلم آخرشان «تصنيف باستر اسکراگز» ميگويند
ردِّ خون در بيابان برفي (نگاهي دوباره به فيلمهاي جوئل و ايتن کوئن»): ؛ تاريخ جنون به روايت کوئنها (لبوفسکي بزرگ)؛ گام اول: پيدا کردن همسر (دهشتزده)؛ … نميدانم! (بارتون فينک)؛ بدون معنا، بدون حاصل (تقاطع ميلر)؛ نه خيلي سياه، نه خيلي پخته (وکيل هادساکر)؛ ته صندوق را نگاه کنيد (بزرگ کردن آريزونا)؛ جهنم يخزدهي پستمدرن (فارگو)؛ انديشهي تفسير صفر (مردي که آنجا نبود)؛ غيررمانتيک، غيرکوئني (سنگدلي تحملناپذير)؛ کرد ضايع کار من، اين بخت بياقبال من! (قاتلين پيرزن)؛ اشباح سرگردان (جايي براي پيرمردها نيست)؛ پسر خوبي باش (يک مرد جدي)؛ آن صندلي متحرک مرموز در زيرزمين (بعد از خواندن بسوزان)؛ پشت درهاي استوديو چه خبر است؟ (زندهباد سزار)؛ شليک به نان ذرت با يک چشم (شهامت واقعي)؛ برخيز، به دارم زن (درون لوين ديويس)
بعضيها کوئنياش رو دوست دارند (يا آنچه درباره فيلمهاي برادران کوئن نميدانستيد)
غول دوسَر روي صندلي کارگرداني (درباره آنچه که به آن ميگويند: جهانبيني سينماي کوئنها)
سينما تِک: سايه مرگ، روشنِ زندگي (درباره «جنگ سرد» و «ايدا» و مينيماليسم جاري در سينماي پاوِو پاوليکوفسکي)
مظنونين هميشگي: يکي عليه همه، همه عليه يکي (سيزده نمونه به يادماندني از تقابل فرد با سيستم در سينما)
بازي: مرثيه خونين براي زخمخوردههاي تمدن (نگاهي عميق به «رستگاري خونين2» عظيمترين بازي سال)؛ تحت تعقيب (چند نکته خواندني درباره قسمت دوم بازي «رستگاري خونين»)
بخش ويژه: مرگ شاعري از جنس سينما (درباره برناردو برتولوچي)؛ استارت تن يا رهايي ذهن؟ (فيلم به فيلم با برناردو برتولوچي)؛ کشف لذت پدرکشي در سينما! (مروري بر گفتههاي برناردو برتولوچي در طول نيم قرن فعاليت سينمايي)؛ برتولوچي در سه برداشت (نگاهي به سينماي برناردو برتولوچي از منظر سياست، جنسيت و مذهب
1001فيلم: پدرخوانده: قسمت 2؛ زينهاي شعلهور؛ سرآلفرد گارسيا را برايم بياوريد؛ ژن ديلمن، 23 که دوکمرس 1080 بروکسل؛ ترس روح را ميخورد؛ پرواز بر فراز آشيانه فاخته