بایگانی‌ها

درباره «اهریمن نئون»: جنون آمیز، زیبا و آزاردهنده

درباره «اهریمن نئون»: جنون آمیز، زیبا و آزاردهنده
درباره «اهریمن نئون»: جنون آمیز، زیبا و آزاردهنده

نیکلاس ویندینگ رفن یکی از مهم‌ترین فلیمسازان دانمارک و سینمای اروپا است که بعد از درخشش بران (درایو) به چهره‌ای بین‌المللی تبدیل شد. فیلمسازی که به تصویرسازی سرد و تکان دهنده و افراط در خشونت شهره است و از دل همین افراط به شاعرانگی می‌رسد. البته  سیل‌ تحسین‌ها با فیلم بعدی ویندینگ رفن یعنی «فقط خدا می‌بخشد»، ادامه پیدا نکرد و این بار فحش و نقد منفی بود که به سمت فیلم سرازیر شد. در جشنواره‌ی کن چند سال قبل فیلم توسط اکثریت هو شد ولی اقلیتی از منتقدان مانند پیتر بردشاو از گاردین «فقط خدا می‌بخشد» را یک شاهکار تمام عیار قلمداد کردند.

حالا همین اتفاق دوباره برای «هاریمن نئون» تکرار شده. فیلمی که دیشب در کن به روی پرده رفت و در پایان خیلی‌ها آن را هو کردند و کارگردانش را به باد توهین کشیدند، در عوض گروهی دیگر ایستاده به تشویق فیلم پرداختند.

«اهریمن نئون» که داستانش در لس‌آنجلس اتفاق می‌افتد، اسلشر ترسناکی در بستر صنعت مد و فشن است و نقش اصلی آن را ال فنینگ بر عهده دارد. پیش از اکران، تعدادی از عوامل فیلم را از نظر میزان خشونت با «کشتار در اره برقی» با تگزاس مقایسه کرده بودند. در یکی از نقدهای منفی منتشر شده بر روی فیلم هم چنین آمده که فیلم در اصل یک بی‌مووی جنایی مانند «دختران نمایش» است با ظاهری شبیه آثار برگمان!

 امیر هوشنگ هاشمی نویسنده‌ی دنیای تصویر که دیشب فیلم را دیده، جزو منتقدان فیلم است و در گزارش ویدیویی جدید دنیای تصویر آنلاین درباره‌ی «اهریمن نئون» صحبت می‌کند. مسلما در ساعات آینده بیشتر از این فیلم رادیکال و بحث برانگیز خواهید شنید.