بایگانی‌ها

درباره مردان سفیدپوست است/ اعتراض به تصویر بومیان در «قاتلین ماه گل»

اسکورسیزی با پیشنهاد لئوناردو دی‌کاپریو فیلم‌نامه «قاتلین ماه گل» را بازنویسی کرده است چرا که از نگاه او فیلم بیشتر درباره مردان سفید پوست بود. حالا در کامل تعجب دوری جیکوبز بازیگر بومی سریال «سگ‌های ولگرد»(محصول هولو و اف ایکس) در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) در انتقاد از «قاتلین ماه گل» فیلم را تقریبا درباره مردان سفیدپوست توصیف کرده . او می‌نویسد فیلم نتوانست شرافت یا حیثیت کاراکترهای بومی قبیله اوسیج را به تصویر بکشد:« به عنوان یک بومی تماشای قاتلین ماه گل شبیه آتش جهنم بود.تصور کنید که بدترین جنایات علیه اجداد [شما] اتفاق افتاده است، سپس باید فیلمی را به تماشا بنشینید که صریحاً از جنایات پرده برمی‌دارد، و تنها سکانس‌هایی با مدت 30 دقیقه‌ای از مردان سفیدپوست قاتل دارد که درباره قتل‌ها صحبت و آن را طراحی می‌کنند.»

🔹او در ادامه افزود که شخصیت‌های مردم بومی اوسیج «به‌طور دردناکی بد نوشته شده اند، در حالی که به کاراکترهای مردان سفیدپوست ادب و عمق بیشتری در فیلم‌نامه داده شد».
🔹«من احساس نمی‌کنم که این کاراکترهای واقعی [بومی] با عزت یا محترم در تصویر دهشتناک مرگشان به تصویر درآمده باشند. برعکس، معتقدم که فیلم با نمایش بیشتر زنان بومی کشته شده بر پرده سینما، خشونت ارتکاب شده علیه ما بومیان را عادی می کند و مردم ما را غیرانسانی جلوه می‌دهد.» در حقیقت مشکل جیکوبز با ساخت یک فیلم باموضوع بومیان توسط یک کارگردان غیربومی است که آزادانه داستان بومیان را روایت کرده و توانسته داستان را از چشم انداز سفیدپوستان روایت کند.

🔹در گفتگوی اسکورسیزی با «تایم» او حرف‌های بازیگرش لیلی گلداستون را تایید کرد. گلداستون نه ماه پیش در مصاحبه با مجله ورایتی گفته بود که «قاتلین ماه گل» بیشتر درباره رنج‌های جامعه اوسیج است که در آن دوران تحمل کردند و فیلم بیشتر از نگاه آنها روایت می‌شود. اسکورسیزی گفته:« از یک مقطعی به بعد احساس کردم فیلمی باید درباره همه آن سفیدپوستان بسازم. به این معنی که من رویکردی را از بیرون اتخاذ می کردم که دغدغه من شد.»

🔹گلداستون توضیح داد که اسکورسیزی ابتدا فیلم را یکجور داستان تولد سازمان فدرال آمریکای مدرن می‌دید و بن مایه اصلی داستان بر کاراکتر تام وایت (که قرار بود دی کاپریو بازی کند و این نقش را نپذیرفت) تمرکز کند و اینکه او چطوری همراه جی ادگار هوور سازمان فدرال آمریکا را پایه ریزی کردند. اما اسکورسیزی و اریک راث متوجه شدند که داستان تولد سازمان مدرن فدرال آمریکا به عمق داستان واقعی نمی پردازد. بنابراین همان طور که گلداستون گفته اسکورسیزی همکاری نزدیکی با مردم قبیله اوسیج داشت تا اطمینان حاصل کند فیلمش تصویر مناسبی از جامعه اوسیج ارائه بدهد. در نتیجه مردم اوسیج باعث تغییر فیلم قاتلین ماه گل نسبت به داستان اولیه شدند.