بایگانی‌ها

در خانه می‌نویسم، در دنیای واقعی فیلم می‌سازم

در خانه می‌نویسم، در دنیای واقعی فیلم می‌سازم
در خانه می‌نویسم، در دنیای واقعی فیلم می‌سازم

 سینا بحیرایی

اگر هنوز «پادکست نمای نزدیک» مرکز انجمن فیلم لیکلن را نشنیده اید، توصیه می­‌کنیم حتما این کار را انجام دهید. این موسسه اغلب فیلم­سازان مطرح دنیا را به دفتر خود دعوت کرده و معمولا گفتگوهای بسیار عمیق و جذابی را با کارگردان­‌ها، نویسندگان، تهیه‌کنندگان و بازیگران ترتیب می‌دهد­. اخیرا مرکز انجمن فیلم لینکلن یکی از مصاحبه­‌های خود با وودی آلن را که در سال 2005 بعد از اکران فیلم «امتیاز نهایی» (با بازی اسکارلت جوهانسن و جاناتان رایس) انجام گرفته را دوباره منتشر کرده است.

همان طور که شما هم انتظار دارید این فایل صوتی منتشر شده یک پرسش و پاسخ زنده و شوخ‌طبعانه با وودی آلن است که اطلاعات زیادی درباره شیوه‌ی کاری خلاقانه او ارائه می­دهد. آلن درباره‌ی نحوه پیدا کردن ایده­‌ها و نحوه‌ی کار با بازیگران صحبت می­‌کند. نیازی به توضیح نیست که او در آن زمان بازیگران خود، جوهانسن و راس میرز را تحسین می‌­کند («راس میرز شخصیت آشوب‌گرانه‌ای دارد. او حتی می­‌تواند در دست گرفتن یک روزنامه را هم به یک تراژدی تبدیل کند»). در زیر بخش­‌هایی از این مصاحبه انتخاب شده است:

رد این ادعا که او با بازیگران خود صحبت نمی­‌کند

«بازیگرانم همیشه در مصاحبه­‌های خود می­‌گویند من با آن ها صحبت نمی­‌کنم و کلا خیلی اجتماعی نیستم. این مرا ناراحت می­‌کند و از این صحبت ها لذتی نمی‌­برم.» آلن این صحبت‌ها را مطرح کرده و ادامه می­‌دهد که او خصوصا به هنگام انتخاب بازیگران خیلی صحبت نمی­‌کند، چون از انتخاب­‌های خود مطمئن است: «زمانی که برای انتخاب بازیگران با آنها صحبت می­‌کنم تا جایی که امکان دارد جلسه را کوتاه برگزار می­‌کنم. آن­ها وارد می­‌شوند و می­‌گویم: اتفاقا می­‌خواستم ببینمت، احتیاجی نیست بنشینی، فکر می­‌کنم این کار آن­ها را خوشحال می­‌کند. خوش­حال خواهند بود از این که چنین برخورد کوتاهی صورت گرفته است.»

او اضافه می­‌کند: «من از توانایی بازیگری آن­ها خبر دارم، فیلم­‌هایشان را دیده‌ ­ام. اگر همان طوری که در فیلم‌­ها هستند به دیدن من بیایند، یعنی چاق نشده باشند و یا هر تغییر دیگری صورت نگرفته باشد، من با آن­ها کار می‌­کنم.»

او در مورد موقع فیلم­برداری ادامه می­‌دهد: «هیچ چیزی به آن­ها نمی‌­گویم چرا که بازیگران فوق‌العاده‌ای هستند و من قصد ندارم فشار زیادی بهشان بیاورم و اذیت­شان کنم. این­‌ها آدم­‌های بسیار با استعدادی هستند و من نمی­‌توانم چیز جدیدی به توانایی‌های آن­ها اضافه کنم.»

 

نوشتن در خانه در برابر فیلمسازی در دنیای واقعی

آلن معتقد است فیلمنامه‌نویسی در خانه عالی است و تبدیل کردن آن به یک فیلم، رنج آور. او با لبخندی ناخودآگاه می‌گوید: «من در اتاق خوابم می­‌نویسم. در اتاق خواب همه چیز عالی است. همه‌ی ایده‌­ها شگفت‌آور هستند و هر فیلمی در ابتدا به نظر می­‌رسد قرار است همشهری کین بعدی باشد، همه چیز جادویی و بی نقص است. ولی وقتی می­‌خواهید آن را به فیلم تبدیل کنید اوضاع سخت می­‌شود. وقتی که باید وارد دنیای واقعی شوید و بازیگران مناسب را پیدا کنید، نکاتی که هنگام نوشتن فیلمنامه به نظرتان عالی بودند دیگر آن گونه به نظر نمی­‌رسند و اشتباهات زیادی را مرتکب می­‌شوید … این پروسه کاملا متفاوت است از لذت بودن در خانه خود، در اتاق خواب خود و نوشتن بر طبق برنامه زمانی مخصوص خود.»

آلن واقعا «امتیاز نهایی» را دوست دارد

«من معمولا به فیلم­‌های خودم ابراز علاقه نمی­‌کنم. این کار از روی فروتنی یا این حقیقت نیست که ادعا کنم بیش­تر آن­ها خوب از کار درآمده ­اند. ولی این یکی واقعا فیلم خوبی است و جاناتان راس میرز و اسکارلت جوهانسن تیم خیلی جذابی ساخته اند.»