بایگانی‌ها

در مجلس ذبح «قاتل اهلی» چه گذشت؟

در مجلس ذبح «قاتل اهلی» چه گذشت؟
در مجلس ذبح «قاتل اهلی» چه گذشت؟

نمایش پرحاشیه تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی شنبه شب در کاخ جشنواره برگزار شد و با وجود این‌که واکنش‌های درون سالن کم‌تر از احتمالات و گمانه‌زنی‌ها بود، اما بازهم در سالن سینما فیلم چند بار با خنده‌های گاه کم‌تعداد و گاه دسته‌جمعی حاضران مواجه شد که با هیس کشیدن های مدام طرف مقابل ‌یافت. پولاد کیمیایی هم در میانه نمایش فیلم جایی کنترل خود را از دست داد و یک “زهرمار” بلند نثار چندنفر از حاضرین کرد!

بعد از تمام شدن نمایش تمام خبرنگار به سرعت خود را به سالن کنفرانس رساندند تا یکی از شلوغ ترین نشست‌های سال های اخیر آغاز گردد. شخصیت ها و چهره های برجسته ای مانند فریدون جیرانی، سعید راد، سعید سهیلی، رضا داوود نژاد، سعید ملکان و جمع کثیری از منتقدان و خبرنگاران در سالن حاضر بودند.

مسعود کیمیایی در ابتدا به خنده های حضار در سالن سینما اعتراض کرد و آن ها را سازمان یافته دانست و افزود:«اینجا آمدن و نشستن تبعات دارد که بخشی از آن را در سالن دیدیم. در واقع داریم با دنیای مزدوری در هنر و سینما آشنا می‌شویم. این فیلم برای نترس ها بود و کسی هم که این فیلم را می‌بیند باید نترس باشد مثل سازنده اش». در ادامه پولاد کیمیایی از حضار تشکر کرد و گفت:«گله هایی از این پروژه دارم اما دوست نداشتم کار وارد حاشیه شود.»

خبرنگار روزنامه جوان به عنوان اولین پرسش‌گر از فیلم انتقاد کرد و ایراداتی نسبت به نحوه مونتاژ، دکوپاژ، دیالوگ‌نویسی و بازی پرویز پرستویی وارد کرد که با واکنش تند مسعود کیمیایی مواجه شد:«شما از روزنامه ای هستید که طبیعی است از فیلم خوشتان نیاید. آیا شما تا کنون فیلم ساخته اید؟ اگر نساخته اید این ها را نگویید. این فیلم نثر روزنامه ای دارد. چرا که به موضوع رسانه می‌پردازد.»

مسعود کیمیایی در پاسخ به سوالی درباره موسیقی فیلم گفت: میزان دقیق موسیقی از همان ابتدا مشخص بود. همان‌طور که اندازه زمان فیلم. مونتاژ این کار، ضرباهنگ آیزنشتاینی دارد که در برخی لحظات می‌رود به سمت مدل معمول در آثار سم پکین پا، خصوصا در Wild Bunch. رابرت وولف در فیلم get away عکس جهت را وارد مونتاژ می‌کند. شما این فیلم را ندیده اید؟ چه دیده اید؟ فیلم بر این اساس مونتاژ شد.»

کیمیایی در پاسخ سوالی دیگر افزود:« این حجم از بی اخلاقی و حاشیه ها از سوی نزدیک ترین عنصر به فیلم ایجاد شد. من یک چیز را راحت به شما بگویم. پولاد کیمیایی یک هنرپیشه است. هروقت می‌خواهند متلکی بنویسند، می‌گویند پسر کیمیایی است. او همه جور نقشی بازی کرده است و آن‌قدر تواناست که اجازه نداد در این فیلم یک خواننده به جای او بخواند. تمرین کرد و خودش خواند. این میزان نیش و کنایه قرار است تا کی ادامه پیدا کند؟ آن‌قدر ادامه می‌دهند که داریوش مهرجویی را هم به جوش می‌آورد. من حدود یک‌سال است که با سعید راد درگیری روحی دارم، اما حظ می‌کنم که آمده و اینجا نشسته است. این مرام نسل ماست. جای آقای پرویز پرستویی خالی، و درود بر دارویش مهرجویی. به زودی نزدش می‌روم و او را می‌بوسم.»

خبرنگار دیگری در مورد تفاوت نسخه‌های فیلم پرسید و این که آیا قرار است در اکران عمومی شاهد فیلم متفاوتی از جشنواره باشیم؟ کیمیایی در جواب گفت: «اتفاق خاصی نمی‌افتد. مگر می‌شود که یک کتاب، دو مولف داشته باشد؟ اندازه فیلم مشخص است. ممکن است کمی تایمینگ فیلم نیاز به بالا و پایین کردن داشته باشد. این فیلم در مجموع در حجم 106 دقیقه جای می‌گیرد و بنابراین این نسخه امشب یک “کیسه‌کشی” لازم دارد.»

کارگردان در پاسخ به سوالی درباره دلیل فیلم‌ساختن راجع به حزب اللهی‌ها افزود: «خب! اصلا آمدیم و ساختم. یک طبقه است که از طریق آن‌ها می‌توانیم به اطراف و جامعه پیرامونی پی برد. بعد هم حزب‌اللهی بین این‌ها کدام است؟ به‌قول قدیمی‌ها، حرف کتره‌ای نپران!»

در ادامه یکی از حضار از منصور لشکری قوچانی پرسید که «منظور شما از اینکه گفتید نسخه فعلی “فیلم پولاد کیمیایی” است، چه بوده» که تهیه‌کننده فیلم پاسخ داد: «من باور دارم که فیلم بسیار خوب شده و بهتر از این هم خواهد شد. براساس همین باور دارم مقاومت می‌کنم. علاقه من به آقای کیمیایی باعث ورودم به این پروژه سنگین شد. باور دارم که در این فیلم حدود 15 دقیقه بازی داریم که فراتر از فیلم‌نامه است و باید اصلاح شود. قطعا بعد از جشنواره با آقای کیمیایی جلسه می‌گذاریم.» کیمیایی به سرعت وارد حرف لشکری شد: «تشخیص این‌که این فیلم کوتاه است یا بلند، در حد شما نیست» که با تشویق حضار همراه شد. کیمیایی ادامه داد:«اقتصاد این فیلم برای آقای لشکری است، اما هستی فیلم متعلق به من است».

در ادامه محمود گبرلو که اجرای جلسه را برعهده داشت، از فریدون جیرانی خواست که در مورد این اختلاف صحبت کند. جیرانی از میان حضار برخاست و با ابراز تاسف از این اتفاق بیان داشت: «من آمده‌ام برای این‌که بگویم آقای کیمیایی! کارگردان فیلم، مولف آن است و اوست که در همه جای دنیا تصمیم می‌گیرد که چه باید کرد. البته نمی‌خواهم نقش مهم تهیه‌کننده را کم کنم. من بسیار بسیار متاسف شدم از نامه آقای پرویز پرستویی و درددل آقای مهرجویی مرا به گریه انداخت. من به احترام آقای کیمیایی تعظیم می‌کنم.»

محمود گبرلو با اعلام این‌که وقت جلسه گذشته است، ختم نشست را اعلام کرد و مسعود کیمیایی و عوامل برای خروج آماده شدند. اما خبرنگار دیگری با فریاد اعتراض داشت که نوبت صحبت به بسیاری از افراد نرسیده است. در این میانه علی اعلایی، منتقد قدیمی، با فریاد برخاست و خطاب به تهیه کننده گفت: «دست‌بوسی کافی نیست، تو باید پای مسعود کیمیایی را ببوسی.» که با واکنش تند محمود گبرلو روبرو شد و با فریاد از او خواست از سالن خارج شود. با وجود پایان جلسه، حواشی همچنان ادامه داشت. منصور لشکری قوچانی که معتقد بود جلسه به درستی اداره نشده، بیرون سالن همچنان با حضار صحبت می‌کرد و فریدون جیرانی نیز لحظاتی با او وارد گفتگو و بحث شد.

به‌نظر می‌رسد که حواشی «قاتل اهلی» پس از جشنواره تا زمان اکران ادامه‌دار باشد. شنیده‌ها نیز از ورود محاکم قضایی به ماجرا حکایت می‌کنند. باید منتظر روزهای آینده بود.

گزارش ویدیویی دنیای تصویر آنلاین از این جبسه پرحاشیه را در ادامه می‌بینید.