بایگانی‌ها

در کامیک‌کان چه خبر است؟

در کامیک‌کان چه خبر است؟
در کامیک‌کان چه خبر است؟

علی فیاضی

از دیزنی تا براداران وارنر از نت فلیکس و اچ بی او تا سی دبلیو. از مارول تا دی سی. هر سال غول‌های سرگرمی در اوایل تابستان دور هم جمع می‌شوند تا به تمام دنیا ثابت کنند هالیوود هنوز هم قدرتمندترین اسم را برای سرگرم کردن دنیا دارد. کامیک کان بین‌المللی سن دیگو معروف به کامیک-کان جای جمع شدن دوستداران و ستارگان فیلم‌های چند صد میلیونی است. جایی که طرفداران می‌توانند نقشه‌ای از رویای یک ساله‌ی پیش رویشان را زودتر از موعد ببینند. کامیک کان سن دیگو  یکی دو روزی است که شروع شده. به چند اتفاق مهم این رویداد می‌پردازیم.

ثور: راگناروک

قدم به قدم همه چیز بزرگ و بزرگتر می‌شود. از دو تا مرد آهنی اولی تا انتقام جویان و بعد دکتر استرنج و نگهبانان کهکشان. قدم به قدم فیلم‌های مارول بزرگ و بزرگ‌تر شده. نمای آخر تیزر پخش شده از «ثور:راگناروک» این ادعا را به خوبی اثبات می‌کند. البته یادمان نرود که تمام فیلم‌های اخیر مارول مقدمه‌ای بودند برای «انتقام جویان: نبرد بینهایت» ساخته برادران روسو که احتمالا ازش بیشتر خواهیم شنید. به نظر می‌رسد در «ثور: راگناروک» مارول بیشتر روی لحن طنز همیشگی آثارش مانور داده با اضافه کردن هالک و چند شخصیت دیگر احتمالا سومین فیلم ثور از دوتای قبلی بهتر خواهد بود.

لیگ عدالت

«لیگ عدالت» سومین و احتمالا آخرین بوم زک اسنایدر برای نقش زدن در جهان سینمایی دی سی است. هر چند بعید است در «لیگ عدالت» دست زک اسنایدر به اندازه «‌سوپرمن: مرد آهنی» و «بتمن علیه سوپرمن:طلوع عدالت» برای کشیدن نقاشی‌های اسطوره‌ای باز باشد اما تیزر پخش شده نشان می‌دهد که فیلم از نظر بصری مثل دو فیلم پیشین به طرز نبوغ آمیزی خلاقانه است. سومین اثر زک اسنایدر در جهان سینمایی دی سی احتمالا می‌رود ته لیست فیلم‌های ابر قهرمانی قدر نادیده‌ی اسنایدر. فیلم‌هایی که عیارشان از آثار بنجل و فراموش شدنی را فقط گذر زمان ثابت می‌کند. این را هم به یاد داشته باشیم که «لیگ عدالت» شاید حضور آخر بن افلک در نقش بتمن هم باشد. باید دید آیا برادران وارنر و دی سی بعر از اولین موفقیتشان،«زن شگفت انگیز» دوباره موفق می‌شوند یا نه.

بازیکن شماره یک آماده

گاهی اوقات آدم فراموش می‌کند که در سال‌هایی از این جهان زندگی می‌کند که می‌تواند هر دو سال یکبار فیلمی از استیون اسپیلبرگ بزرگ ببیند. احتمالا فقط اسپیلبرگ است که می‌تواند “لینکلن” و “پل جاسوسان” را درست قبل از “غول بزرگ مهربان” بسازد بعد هم مستقیم برود اقتباسی بصری از یک رمان علمی تخیلی را جلوی دوربین ببرد. تیزر پخش شده از «بازیکن شماره یک آماده» هرچند بیشتر شبیه «ترون» است اما از بازگشت به جهان‌های «گزارش اقلیت» و «هوش مصنوعی» خبر می‌دهد. تکنولوژی، واقعیت‌های مجازی و جهان‌های پسا آخرالزمانی همه از جمله ایده‌هایی است که در طی سال‌های اخیر آثار بسیاری از آن‌ها ساخته شده اما این که چطور قرار است از واقعیت مجازی و هویت یابی در آن به ایمان کلاسیک آثار درخشان اسپیلبرگ برسیم همان چیزی است که بیصبرانه منتظرش هستیم.

وست ورلد

هر چقدر هم دلمان بخواهد «وست ورلد» سریال درخشان جاناتان نولان، همسرش لیزا جوی و جی جی آبرامز در همان فصل یک تمام شود و شاهکار بماند این که به سه نابغه هیچ شانسی برای وسعت بخشیدن به اثر درخشانشان ندهیم کمی نامردی است. آن چه که از فصل دوم «وست ورلد» اچ بی او دیده‌ایم هنوز در پارک می‌گذرد و به نظر می‌رسد قرار است این بار خالق برای بقا از دست مخلوق بجنگد. البته در انتهای تیزر پخش شده خبر خوش و هیجان انگیزی وجود دارد. نمایی که ثابت می‌کند لبخند رضایت آمیز مرد سیاه پوش در انتهای فصل اول آخرین لبخند اد هریس در شاهکار اچ بی او نبوده است.

چیزهای عجیب

تجربه‌ی همراه شدن با سه چهار تا بچه‌ی دبستانی در دو سه دهه‌ی پیش در امریکا آن هم به دنبال یکی از هیولاهای بازی سیاه‌چاله‌ها و اژدهاها تبدیل شد به محبوب‌ترین اتفاق سرگرمی تابستان پیش. حالا در فصل دوم قرار است دنیای ترسناک آپساید داون یا زیر و رو را بیشتر کشف کنیم. فصل اول در کنار قصه‌ی محکم و کارگردانی درست و منسجم ویژگی داشت که از تمام همتایان ترسناک متمایزش می‌کرد.آدم را یاد استیون کینگ می‌انداخت و مهمتر از آن بوی فیلم‌های قدیمی اسپیلبرگ می‌داد.