بایگانی‌ها

دو مستند درباره دو غول سینمایی

دو مستند درباره دو غول سینمایی
دو مستند درباره دو غول سینمایی

مارگارث وان تروتا ( همسر سابق فولکر اشلوندورف فیلمساز مشهور آلمانی) با همکاری کمپانی‌های فرانسوی و آلمانی مستندی درباره فیلمساز بزرگ تاریخ سینما اینگمار برگمان خواهد ساخت. فیلم که قرار است در سال 2018 به نمایش دربیاید میراث برگمان بزرگ را در صحبت و مصاحبه با همکار‌ان نزدیکش و فیلمسازان جوان‌تر بررسی خواهد کرد. اینگمار برگمان سوئدی سازنده آثار درخشانی مانند «مهر هفتم»، «گریه‌‌ها و نجواها»، «توت فرنگی‌های وحشی» و «پرسونا» است. مارگارت وان تروتا یکی از مهم‌ترین فیلمسازان جنبش سینمای نوی آلمان است و آثار مهمی در چهل سال از خود به یادگار گذاشته. پروژه در کنار بازدید تئاتر دراماتیک سلطنتی استکهلم به چندین لوکیشن از آثار برگمان در فرانسه، سوئد و آلمان سرک می‌کشد.

حدود دو سال است که پیش‌تولید «میراث بیانگر نبوغ» آغاز شده و سازندگان همکاری خوبی با نزدیکان برگمان داشته‌اند. همین‌طور مستندها و راش‌هایی از آثار برگمان که هرگز دیده نشده قرار است در فیلم به نمایش درآید. نگاه وان تروتا به لایه‌های مختلف آثار هنری برگمان می‌تواند به اثر جامع و کاملی درباره‌ درباره برگمان برسد.

وان تروتا:«برگمان نگاه خاص خودش را دارا بود و فیلمساز بسیار بزرگی بود. از طرفی زندگی‌اش بخش شخصی هم دارد که من زمانی که از والکر خواست گوستا برلینگ را کارگردانی کند آن را تجربه کردم. زمانی که خانه‌مان در مونیخ نزدیک هم بود چندین بار به دیدنمان ‌آمده بود. حالا من می‌خواهم به دنبال سرنخ‌هایی از کارگردانان زنده دنیا بگردم که کشف کنیم چه چیزی درباره برگمان و آثارش برای آن‌ها مهم بوده است. کدام یکی از فیلم‌های برگمان مشخصا بر رویشان تاثیر گذاشته و دقیقا کدام لحظات و صحنه‌ها هرگز فراموش نمی‌شود.»

پروژه دیگری که این روزها درباره فیلمسازان مهم خبرش پیچیده مستند نت فلیکس درباره اورسن ولز کارگردان بزرگ امریکایی است که توسط مورگان نویل مستندساز برنده اسکار ساخته خواهد شد. این پروژه در کنار پروژه دیگر نت فلیکس که قرار است به کار به اتمام رساندن آخرین فیلم اورسن ولز ،آن سوی باد به اتمام برساند. و هر دو فیلم احتمالا سال آینده با هم نمایش داده خواهند شد. مستند نویل بر روی رابطه ولز با هالیوود به خصوص بر سر فیلم آخرش آن سوی باد تمرکز می‌کند. آن سوی باد آخرین فیلم ناتمام اورسن ولز است. «آن سوی باد» با سرمایه گذاری مهدی بوشهری ساخته شده بود. در سال 1974، 40 دقیقه فیلم تدوین شده بود که  با انقلاب اسلامی به مشکلات قانونی خورد و این مشکلات تا سال 1991 طول کشید.