بایگانی‌ها

دیزنی و یک دعوای حقوقی عجیب!

دیزنی و یک دعوای حقوقی عجیب!
دیزنی و یک دعوای حقوقی عجیب!

شاید زوتوپیا جوایز بزرگی همچون اسکار را در ماه فوریه به خانه برده باشد، اما دعوی حقوقی تازه‌ای به جریان افتاده که دیزنی و سرمایه‌ای را که از فروش این انیمیشن در گیشه سینماهای جهان به جیب زده است تهدید می‌کند.

به نقل از اسلش فیلم، گری ال. اُلدمن فیلمنامه‌نویس «یادآوری کامل» کمپانی والت دیزنی را متهم کرده که داستان زوتوپیا را از جلساتی که در سال‌های 2000 و 2009 با مدیران اجرایی دیزنی داشته و طی آن قصه را به طور شفاهی تعریف کرده، به سرقت برده و مستقیما در طراحی شخصیت‌ها، تم، طرح داستانی و حتی عنوان این انیمیشن اعمال کرده‌اند. این اتهام طی شکواییه‌ای رسمی که توسط شرکت شخصی گلدمن اسپلنِید پروداکشن تهیه گردیده، اظهار شده است. با این حال دیزنی در برابر این ادعا مقاومت می‌کند.

گلدمن می‌گوید او ایده خود را با مدیران دیزنی مطرح کرده و حتی دو بار در سال‌های 2000 و 2009 در موقعیت‌های جداگانه با آن‌ها در این‌باره ملاقات داشته است.

شکواییه گلدمن که چهارشنبه گذشته تقدیم دادگاه فدرال شد، مدعی تخلف از قوانین کپی‌رایت و نقض قرارداد ضمنی منعقده بر سر زوتوپیا است. این شکواییه 37 صفحه‌ای مدعی است که فیلم دیزنی شباهت‌های اساسی به زوتوپیای گلدمن دارد. در بخشی از این متن آمده: «آن‌ها تم، چیدمان‌ها، طرح داستانی، شخصیت‌ها و دیالوگ‌های – بعضا کلمه به کلمه- گلدمن را کپی کرده‌اند. آن‌ها عنوان طرح گلدمن را نیز کپی کرده‌اند. این سرقت حتی شامل طراحی‌ها و نقاشی‌ها نیز می‌شود». تصاویر زیر به‌عنوان شاهدی بر این مدعا ارائه شده است.

با این‌حال سخنگوی دیزنی در مصاحبه با ددلاین عنوان داشت: «شکواییه آقای گلدمن پر از ادعاهایی است که آشکارا نادرست اند. این یک تلاش ناشیانه برای تصاحب فیلمی موفق است که او خالقش نبوده است، و ما با تمام توان در برابر این ادعا در دادگاه دفاع خواهیم کرد.»

در این شکواییه از دیزنی خواسته شده تا «تمام درآمدهایی که با استفاده از زوتوپیای گلدمن و ساخت، بازسازی، آماده‌سازی آثار انشعابی، توزیع و نمایش زوتوپیا در تمام رسانه‌های جهانی حاصل شده است» را به اسپلنید اعلام کند. این کمپانی علاوه بر حکم توقیف اموال خواستار پرداخت خسارت وارده و جزای کیفری شده است. خسارتی که با توجه به فروش بالای زوتوپیا (1.024 میلیارد دلار که چهارمین فیلم پرفروش سال شد) بسیار هنگفت خواهد بود.