بایگانی‌ها

دیلیپ کمار درگذشت

دیلیپ کمار درگذشت
دیلیپ کمار درگذشت

ستاره‌ی دوران قدیم سینمای هند دیلیپ کمار در سن 95 سالگی درگذشت.

دیلیپ کمار مشهور به سلطان تراژدی در سینمای هند بود.کمار را می‌توان یکی از چهره‌های مهم سینمای هند پس از استقلال این کشور دانست.

هفته گذشته دیلیپ کمار به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شد. او امروز دارفانی را وداع گفت.

مرگ دیلیپ کمار موجی از غم برای مردم هند به همراه داشت.دیلیپ کمار چهره محبوب در بالیوود برای نسل‌های گوناگون بود.او یکی از معدود بازیگران متد در اواخر دهه پنجاه میلادی است که مدعی بود پیش از مارلون براندو این تکنیک را بکار می گرفت.

نارندرا مودی،نخست وزیر هند در توئیتی نوشت:«آقای دیلیپ کمار همیشه به عنوان اسطوره سینمایی در یادها می ماند. او از درخشش بی نظیری برخوردار بود ، به همین دلیل تماشاگران نسلهای مختلف مجذوب او شدند.»

 

از بهترین فیلم‌های دیلیپ کمار در پنجاه سال حضور او روی پرده می‌توان اشاره کرد به «دوداس»،«رام و شام»،«مغول اعظم»؛«عصر جدید»،.

تولید «مغول اعظم» هشت سال تولید کشید و یکی از محبوب ترین فیلم های تاریخ سینمای هند است.

 

دیلیپ کمار با نام اصلی یوسف خان در سال  1922 در شهر پیشاور(پاکستان کنونی) به دنیا آمد.در دورانی که کشور هند استقلال خود را اعلام نکرده بود .او پسر یک تاجر میوه  و یکی از دوازده فرزند این تاجر مسلمان بود. پس از نقل مکان به شهر بمبئی(مومبایی) دیلیپ کمار تصادفا وارد عرصه بازیگری شد تا امرار معاش کند.اما در سال 1947 فیلم‌های او توجه مخاطب عام را جلب کرد.

کارنامه بازیگری او همزمان با هم نسلانش راج کاپور و دو آنند اوج گرفت.این سه از سال های 1940 تا 1960 نام های بزرگ دوران طلایی سینمای هند بودند.

 

در دهه هفتاد میلادی کارنامه کاری دیلیپ کمار افول داشت. حالا نسل جدید بازیگرانی مانند آمیتاب باچان آمده بودند که در کانون توجه قرار داشتند. دیلیپ کمار در دهه هشتاد و نود میلادی خود را بازآفرینی کرد.در فیلم‌هایی چون «مشعل» و «قانون» مقابل دوربین رفت.با این وجود گزیده کار بود. آخرین حضور او روی پرده در سال 1998 بود و سپس وارد عرصه سیاست شد.او نماینده کنگره هند بود. در سال 1998 دولت پاکستان به او بالاترین نشان شهروندی را اعطا کرد. در هند به او برچسب خائن زدند و از او خواستند تا جایزه خود را پس دهد. اما دیلپیپ کمار نپذیرفت.

 

در سالهای آخر عمر حضور دیلیپ کمار تنها در مراسم های سینمایی بود که کنار همسرش سارا بانو، بازیگر محبوب قدیمی سینمای هند ظاهر می شد.