بایگانی‌ها

رنج و افتخار

رنج و افتخار
رنج و افتخار

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین-هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از بیست و چهار اردیبهشت با نمایش فیلم فیلم «مردگان نمی‌میرند» اثر جدید جیم جارموش افتتاح شده و تا چهارم خرداد در شهر کن فرانسه ادامه خواهد داشت. امسال الخاندرو گونزالس اینیاریتو فیلمساز مکزیکی رئیس هیئت داوران جشنواره است. در ادامه به معرفی فیلم‌هایی که برای تصاحب نخل طلای اصلی هفتاد و دومین حشنواره فیلم کن رقابت می‌کنند می‌پردازیم:

 

رنج و افتخار (Pain and Glory) به کارگردانی پدرو آلمودوار

داستان مشقت‌هایی را که کارگردانی به‌اسم سالوادور مالو در طول زندگی‌اش از سر گذرانده روایت می‌کند. از دوران کودکی‌اش که در دهه 60 میلادی همراه با خانواده به روستایی به والنسیا مهاجرت کرده تا اولین عشق و جدایی که در دهه 80 طعمش را در مادرید می‌چشد و کشف زودهنگام سینما و پوچی که منجر به عجز او در پیگیری فیلمسازی می‌شود. «رنج و افتخار» از خلق کردن می‌گوید، از دشواری تفکیک آن از زندگی شخصی خالق و از احساساتی که به آن معنا و امید می‌بخشد.

زمان نمایش:هفدهم ماه مه

خائن (The Traitor) به کارگردانی مارکو بلوکیو

زندگی واقعی اولین مخبر مافیای سیسیل، توماسو بوشتا را که به «رئیس دو دنیا» شهرت داشت، روایت می‌کند.

زمان نمایش:بیست و سوم ماه مه

The Wild Goose Lake به کارگردانی دیائو یینان

داستان گانگستری است که برای نجات جان خانواده‌ و زنی که در طول مسیر با او برخورد کرده، از جانش می‌گذارد.

زمان نمایش:هجدهم ماه مه

انگل به کارگردانی بونگ جون هو

همه اعضای خانواده کی تاک بدون شغل هستند و برای امرار معاش در پارک‌ها کار می‌کنند تا اینکه درگیر یک موقعیت ناخواسته می‌شوند.

زمان نمایش:بیست و یکم ماه مه

احمد جوان (The Young Ahmed) به کارگردانی برادران داردن

سرنوشت احمد سیزده ساله بین آموزه‌های مذهبی و وسوسه‌های زندگی گره خورده است. آیا عشق می‌تواند بر وسوسه کشتن یک انسان پیروز شود؟

زمان نمایش:بیستم ماه مه

اوه مرسی به کارگردانی آرنو دپلشان

شب کریسمس است و رئیس پلیس در شهر گشت می‌زند. ماشین‌های به آتش کشیده شده، درگیری‌های خیابانی…زیر خط فقر، تنگدستی و فریب. رئیس پلیس می‌داند چه کسی دروغ می‌گوید و چه کسی حقیقت. لوئیس یک افسر جوان تازه فارق‌التحصیل است که به تازگی به نیروی پلیس ملحق شده. این دو درگیر پرونده قتل یک پیرزن هستند. دو زن جوان از همسایگان پیرزن در این رابطه دستگیر می‌شوند که هر دو معتاد و الکی هستند. رئیس پلیس به دنبال راهی است که به این دو زن جوان کمک کند تا انسانیت خود را بازیایند.

زمان نمایش:بیست و دوم ماه مه

آتلانتیک به کارگردانی متی دیوپ

 آدا هفده ساله عاشق سلیمان کارگر ساختمانی جوانی به اسم سلیمان است. اما خانواده‌اش قول او را به یک مرد دیگر داده‌اند. یک شب سلیمان و همکارش به امید آینده بهتر کشور را از راه دریا ترک می‌کنند. چند روز پس از رفتن پسر‌ها، مراسم عروسی آدا با یک آتش‌سوزی برهم می‌خورد و این شک به دل همه راه می‌افتد که آیا کار سلیمان بوده که برای بردن آدا برگشته؟

زمان نمایش:شانزدهم ماه مه

 ماتیاس و ماکسیم (Matthais & Maxime) به کارگردانی زاویه دولان

 مت و مکس دو دوست صمیمی هستند  که از بچگی با هم بزرگ شده‌اند. مکس قرار است برای یک سفر دو ساله از کشور خارح شود و آن‌ها جشن خداحافظی برپاکرده‌اند. یک بوسه ناگهانی همه چیز را تغییر می‌دهد.

زمان نمایش:بیست و دوم ماه مه

جو کوچولو (Little Joe) به کارگردانی جسیکا هاوسنر

آلیس در یک شرکت پرورش و اصلاح بذر‌های جدید کار می‌کند. او موفق شده یک گل بسیار زیبا پروش بدهد که دارای فواید درمانی است و می‌تواند برای صاحبش شادی ‌آور باشد. آلیس برخلاف مقررات شرکت از یکی گل‌ها  را برای پسر نوجوانش با خود به خانه می‌آورد . پس از مدتی آلیس مدتی متوجه می‌شود مخلوق کوچکش که «جو کوچولو» صدایش می‌کنند، آنقدر‌ها هم  بی‌خطر نیست.

زمان نمایش:هفدهم ماه مه

مردگان نمی‌میرند (The Dead Don’t Die) به کارگردانی جیم جارموش

پس از اینکه مردگان از قبر‌هایشان برمی‌خیزند، شهر آرام سنترویل به میدان مبارزه زامبی‌ها بدل می‌شود.

زمان نمایش:پانزدهم ماه مه

متاسفم شما را از دست دادیم به کارگردانی کن لوچ

ریکی و خانواده‌اش از زمان سقوط اقتصادی 2008 زیر بار وام و بدهی مانده‌اند. با وجود یک ماشین ون او این فرصت را دارد که به عنوان یک راننده پیک کار کند و نور امیدی برای بهتر شدن اوضاع تابیده می‌شود.

زمان نمایش:شانزدهم ماه مه

یک زندگی پنهان (A Hidden Life) به کارگردانی ترنس مالیک

فیلم داستان زندگی فرانز یگراشتتر اتریشی و همسرش است که در جنگ جهانی دوم حاضر به جنگیدن برای نازی‌ها نشد و در سال 1943 اعدام شد.

زمان نمایش:نوزدهم ماه مه

باکوارو به کارگردانی کلبر مندوسا و ژولیانو دورنلیس

 یک فیلمساز تصمیم می‌گیرد برای ساخت یک فیلم مستند به روستایی در برزیل مسافرت کند. پس از گذشت چند روز او توجه می‌شود بومیان منطقه راز‌های خطرناکی را پنهان می‌کنند.

زمان نمایش:پانزدهم ماه مه

فرانکی (Frankie) به کارگردانی آیرا ساکس

 سه نسل از یک خانواده برای تعطیلات آمده‌اند به شهر تاریخی سینترا پرتغال که برای باغ‌های و قصر‌ها و ویلاهای افسانه‌ایش معروف است. آن‌ها در طول یک روز با اتفاقاتی مواجه می‌ می‌شوند که برای همیشه زندگی‌شان را متحول می‌کند

زمان نمایش:بیستم ماه مه

پرتره یک بانو در آتش (Portrait of a Lady on Fire) به کارگردانی سلین سیاما

فرانسه، 1760، به نقاشی ماموریت داده شده تا پرتره دختر جوانی را بکشد که به تازگی از صومعه خارج شده و قرار است ازدواج کند. نقاش در خفا روز‌ها دختر را تماشا می‌کند و پنهانی در شب نقاشی می‌کشد.

زمان نمایش:نوزدهم ماه مه

باید بهشت باشد (It Must be Heaven) به کارگردانی الیا سلیمان

الیا سلیمان شخصیت اصلی فیلم و گوینده متن، در جستجوی یک خانه دیگر از فلسطین فرار می‌کند اما درمی‌یابد که فلسطین همیشه همراه با او و درست پشت سرش می‌آید. زندگی جدید خیلی زود تبدیل به یک کمدی از اشتباهات می‌شود. اگرچه هرجا که پا می‌گذارد از پاریس تا نیویورک همیشه چیزی هست که او را به یاد خانه بیندازد. و با اینکه او هر کاری می‌کند که در جامعه جدید حل شود و نشانه‌های ملیتش را پاک کند، همه سریعاً به او یاداور می‌شوند که ار کجا آمده است. الیا سلیمان یک سوال بنیادی را مطرح می‌کند: ما حقیقتاً کجا را می‌توانیم خانه خود بنامیم؟

 

سیبل (Sybil) به کارگردانی جاستین تریت

یک روانشناس به عشق اول خود یعنی نویسندگی برمی‌گردد. مارگوت بیمار جدیدیش که یک بازیگر پر مشکل است تبدیل به منبع الهام او می‌شود و او را بیشتر و بیشتر در گذشته پرتلاطم مارگوت درگیر می‌کند.

زمان نمایش:بیست و چهارم ماه مه

روزی روزگاری هالیوود به کارگردانی کوئنتین تارانتینو

همزمان با جنایت چارلز منسون در لس‌انجلس سال 1960 یک بازیگر تلویزیون در تلاش است تا در صنعت فیلمسازی به شهرت برسد.

زمان نمایش:بیست و یکم ماه مه

 

سوت‌زن‌ها (The Whistlers) به کارگردانی کورنلیو پورامبو

داستان مامور پلیسی در بخارست است که برای حل معمای یک جنایت باید رمز زبان سری که از طریق سوت زدن ارتباط برقرار می‌کند را پیدا کند.

زمان نمایش:هجدهم ماه مه

بینوایان (Les miserable)  به کارگردانی لاج لی

نامزد جایزه اسکار لاج لی با الهام از اعتراضات سال 2005 فرانسه، چرخی در مونت‌فرمیل امروزی زده است، همان جایی که سال 1863 ویکتور هوگو  رمان بینوایان را در آن متصور شد. بعد از 150 سال شباهت بین جوانان خشمگین امروزی و کتاب هوگو کاملا آشکار است.

زمان نمایش:پانزدهم ماه مه

 

Mektoub, My Love: Intermezzo به کارگردانی عبدالطیف کشیش

فیلم داستان دو دوست و مشکلات و وابستگی‌های عاطفی آن‌ها را روایت می‌کند.

زمان نمایش:بیست و سوم ماه مه