بایگانی‌ها

روایتی از تاریخ…

روایتی از تاریخ...
روایتی از تاریخ...

دنیای تصویرآنلاین- «منقرض شده‌ها» به نویسندگی و کارگردانی سمیرامیس بابایی این روزها روی صحنه است و تا 5 آذر علاقمندان می‌توانند این نمایش را روی صحنه ببینند.

داستان منقرض شده‌ها شرح حال هزار ساله‌ی دایناسوریست که آخرین بازمانده‌ی نسل دایناسورها بر روی زمین است. او از تنهایی و ناچاری وارد جمعیت انسان‌ها می شود. در دوره‌های تاریخی مختلف انسان ها تعبیر و تفسیرهای متفاوتی از دایناسورها دارند و این آخرین بازمانده سال‌ها با نادرستی، اغراق و تناقضات آدم های اطرافش در دوره های تاریخی مختلف است که روزگار می‌گذراند.

+++

اسماعیل سالاری

نمایش کمدی منقرض شده ها، یک دوره‌ی تاریخیِ طولانی را هدف قرار داده و خودِ تاریخ یکی از دغدغه‌های مهمِ آن است. اینکه راویانِ تاریخ چه کسانی بوده‌اند یا صحتِ تاریخِ مکتوبِ ما تا چه حد موردِ پذیرشِ عام قرار می‌گیرد. این جمله‌ی معروف که «تاریخ را فاتحان می‌نویسند.» در این نمایشنامه، جای خود را به این جمله می‌دهد که «تاریخ، مصرفِ داخلی دارد.» هر قومی، هر قبیله‌ای، و به صورت کلی هر «مرزی» تاریخ را به شکلی روایت و تحریف می‌کند که بتواند از این دگرگون‌سازی، کسبِ هویت کند. ملتی که قادر به حلِ مشکلاتِ کنونیِ خود نیست، از جعلِ گذشته‌هایش هویت‌ می‌سازد و شخصیتِ بی‌بته‌اش را به اجدادش پیوند می‌زند. از طرفی برای برتر دانستنِ نژادِ خود، به تحریفِ تاریخِ ملّت‌های هم‌جوار می‌پردازد. مجبور است برای اینکه خود را موجه جلوه دهد، فتوحات و برتری‌های انسان‌های پشتِ مرز را بی‌اهمیت قلمداد کند. سمیرامیس بابایی با طنزی جذاب، در پرده‌های کوتاه و متعدد، این روندِ تاریخیِ ساختِ تاریخ و هویت را به صحنه می‌آورد. رنجِ تنها موجودِ باقی . رنجِ تنها موجودِ باقی‌مانده (شخصیتِ دایناسور) از بحرانِ هویت را تنها کسانی درک می‌کنند که حافظه‌ی تاریخی‌شان را از دست نداده‌اند. کسانی که می‌اندیشند و مطالعه می‌کنند و فریبِ بازی‌های سیاست‌مداران را نمی‌خورند.

+++

«منقرض شده‌ها» هرشب ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود. این تئاتر که بلیت فروشی آن را سامانه تیوال برعهده دارد، تا ۵ آذرماه روی صحنه است.
امیر معراج، علی دولت‌یاری، امیرمحسن کوه‌گره، یاسمن جعفری و سعید جاودان بازیگران «منقرض  شده‌ها» هستند.

عوامل «منقرض شده‌ها» عبارتند از: دستیار کارگردان: میلاد قطبی، منشی صحنه: سارا کوهجانی، طراح نور: آریا افشار، طراح موشن گرافیک: کیارش زندی و علی سعیدایی، طراح پوستر بروشور: محمد علی سعیدائی، طراح لباس: حمیرا عبادی، طراح حرکت: فرشته رستمی، طراح صحنه: علی دولت‌یاری و میلاد قطبی، تایپوگرافی: حسین عبدی.