بایگانی‌ها

ستاره‌ای برای تمام فصول

ستاره‌ای برای تمام فصول
ستاره‌ای برای تمام فصول

در دهه‌ی اخیر علاوه بر حضور مداوم در صدر اخبار مهم سینمایی، نام لئوناردو دی‌کاپریو با محیط زیست گره خورده. حالا در تازه‌ترین اقدام، دی‌کاپریو سرمایه‌گذاری و همکاری چند ده میلیون دلاری با یک شرکت گوشت مصنوعی کرده است. شرکتی که با کشت و تولید گوشت مصنوعی (یا همان گوشت درون کشت‌گاهی، گوشتی که به‌جای گرفته شدن از بدن حیوانات به صورت سلولی کشت می‌شود)، سعی در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و نجات کره زمین از کشتارگاه‌ها دارد.
.
تولید گوشت به این روش می‌تواند علاوه بر کاهش گرمایش زمین، به بحران سوء تغذیه جهانی نیز کمک کند. سرمایه‌گذاری در چنین بازاری علاوه بر اینکه اقدامی بشردوستانه تلقی می‌شود به احتمال بسیار بالا یک سرمایه‌گذاری استثنایی به‌حساب می‌آید. چرا که آینده نگری، وقتی درست و در راستای علم باشد، همیشه موفقیت آن تضمین شده است. به‌عنوان مثال کشور فوق پیشرفته‌ی سنگاپور که بیشتر ماجرای سریال «وست‌ورلد» در آن جریان دارد، در حال حاضر تنها کشوری است که در رستوران‌هایش از گوشت کشت شده استفاده می‌شود. و این خود دلیلی بر همه‌گیری و موفقیت احتمالی این بیزینس است.
البته سوپر استار خوش آتیه که به طور خیلی جدی فعالیت‌های بشر دوستانه و محیط زیست می‌کند همواره مورد اتهام و انتقاد هم قرار دارد. منتقدینش می‌گویند او که برای نجات گونه شیر سانان میلیون‌ها دلار کمک کرده و درمورد خطر گرمایش زمین با گرتا تونبرگ سخنرانی می‌کند، چرا با جت شخصی سفر می‌کند یا کشتی خصوصی دارد؛ چرا با سبک زندگی شخصی خود به رد پای کربن می‌افزاید؟! عده‌ای از منتقدین او اعتقاد به ریاکاری در مورد فعالیت‌های صلح‌جویانه‌اش دارند عده‌ای هم اصلا خطرات محیط زیستی را حقیقی نمی‌دانند!

نباید فراموش کرد که دی‌کاپریو یک بازیگر مشهور و ثروتمند است و قطعا رویه زندگی‌اش با مهاتما گاندی تفاوت خواهد داشت! چنین افراد تأثیرگذاری اگر کوچکترین فعالیتی در راستای آگاهی بخشی انجام دهند ارزشمند است چرا که صدایشان شنیده می‌شود. دی کاپریو احتیاجی به تیتر رسانه‌ها برای دیده شدن ندارد و باید پذیرفت که عزمش در راستای فعالیت‌های بشر دوستانه خیلی جزم است. نفرت از شهرت و ثروت و نعمات الهی به انسان‌ها چیزی نیست که باید امروزه دنبال کرد! کره زمین با جمعیت زیاد و سبک زندگی فعلی ساکنینش در خطر جدی قرار دارد و هر انسانی به نوبه خود باید برایش بجنگد. امثال دی‌‌کاپریو می‌توانند به آگاهی سازی و تلاش برای نجات محیط زیست علاوه بر نفع شخصی و کسب محبوبیت، کمک تأثیرگذارتری انجام دهند و این شایسته تقدیر است.