بایگانی‌ها

ستاره مقابل دوربین

اسکارهایم را ذوب می‌کنم!
اسکارهایم را ذوب می‌کنم!

تکتم نوبخت 

شان پن که طی چهل سال فعالیت حرفه ای آثار ارزشمندی را از خود به جای گذاشته است، بازیگر فراموش نشدنیِ نقش های ماندگار است. او که اولین جایزه بازیگری خود را در 1995 به خاطر بازی در فیلم «راه رفتن مرد مرده» کسب کرد و تا کنون در بیش از پنجاه فیلم به ایفای نقش پرداخته وجوایز زیادی کسب کرده است، کارگردانی سینما را علاقه اصلی خود قبل از بازیگری می داند. آخرین فیلم شان پن و پنجمین فیلم او «آخرین چهره» در جشنواره کن 2016 به نمایش در آمد و حالا او دوبار با تازه ترین فیلمش به نام «روز پرچم» به جشنواره کن بازگشته است. فیلم جدید شان پن از جمله فیلم هایی است که در جشنوار کن 20121 به نمایش در می آید. تفاوت اصلی این فیلم که اقتباسی از کتاب جنیفر وگل است با دیگر فیلم های شان پن در این است که هم در مقام کارگردان و هم بازیگر در آن حضور دارد و او  برای اولین در یکی از پروژه های خود به ایفای نقش می پردازد.در کنار شان پن جاش برولین و مایلز تلر نیز حضور دارند. در «روز پرچم» همچنین دختر شان پن، دیلن پن به عنوان نقش اصلی به ایفای نقش پرداخته است. دختر پن در این فیلم نقش دختر یک هنرمند شیاد را بازی می کند که تلاش می کند با گذشته پدرش به عنوان یک کلاهبردار کنار بیاید.

«روز پرچم» داستان پدری را روایت می کند که برای تامین هزینه های زندگی دخترش به ناچار زندگی دوگانه  و پنهانی ای را انتخاب می کند. او در گذشته یک جعل کننده اسناد و سارق بانک بوده و این در حالی است که دختر جوانش از گذشته پدر بی اطلاع  بوده است. امتیاز این فیلم که اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره کن 2021 دارد ، پیش از این توسط مترو گلدن مایر برای انتشار در ایالات متحده خریداری شده است.

شان پن اولین کارگردانی خود را با «دونده هندی» در سال 1991 آغاز کرد. درامی جنایی که بر اساس آهنگ پلیس بزرگراه ساخته بروس اسپرینگستن ساخته شد. داستان  این فیلم در دهه 60 نبراسکا می گذرد و  ماجرای پر کشمکش دو برادر است که یکی کلانتر  و دیگری جوانی است که تازه از جنگ ویتنام بازگشته است.

فیلم بعدی شا پن «نگهبان گذرگاه» یک درام جنایی است که در سال 1995 منتشر شد.این فیلم درباره مردی است که پس از کشته شدن دختر کوچکش در یک تصادف شش سال منتظر می ماند تا قاتل او را که در زندان بوده است را به قتل برساند. فیلم بعدی شان پن  «قول» نیز یک درامی جنایی و معمایی  است که در 2001 منتشر شد.این فیلم بر پایه رمان موفقی به همین نام اثر فردریش دورنمات ساخته شده است.  

در سال 2002  شان پن  یکی از یارده قسمت فیلم تلفیقی «یازده سپتامبر 11.09.01» را که درباره حملات یازده سپتامبر بود را کارگردانی کرد.چهارمین فیلم بلند او یک درام بیوگرافی به نام «به سوی طبیعت وحشی» در سال 2007  است که علاوه بر دو جایزه اسکار تحسین زیادی را از جانب منتقدان دریافت کرد. این فیلم که با اقتباسی از کتاب جان کراکائر به همین نام و بر مبنای سفر واقعی یک جهانگرد آمریکایی نوشته وساخته شده است در هشتادمین دوره جوایز اسکار نامزد بهترین نقش مکمل و بهترین تدوین شد. پنجمین و آخرین کارگردانی شان پن در سال 2016 و با فیلم «آخرین چهره» بود. این فیلم که در جشنواره کن همان سال به نمایش در آمد یک درام آمریکایی به  نویسندگی ارین دیگنام است که در آن بازیگرانی چون شارلیز ترون و خاویر باردم به ایفای نقش می پردازند.شان پن او در سال 2008 ریاست هیات داورن جشنواره کن را بر عهده داشت. او که در بیشتر آثار ساخته شده اش با نگاهی واقع گرایانه و اجتماعی به سراغ ژانر جنایی رفته است در فیلمسازی خود متاثر از نگرش سیاسی اش نسبت به اوضاع سیاسی اجتماعی آمریکای معاصر است.