بایگانی‌ها

سلام بر ادبیات…

سلام بر ادبیات...
سلام بر ادبیات...

جین هکمن از سال 2004 با سینما خداحافظی کرد. آخرین فیلمش «به موسپورت خوش آمدید» نام داشت. حدود 17 سال است که خود را از سینما بازنشسته کرده و در نیومکزیکو زندگی آرامی را می‌گذراند. هر روز دوچرخه سواری می‌کند. به کارهای مورد علاقه خود می‌پردازد. هکمن اما بیکار ننشسته و در این سال‌های بازنشستگی از سینما به نویسندگی رو آورده است.
.

او همراه دانیل لنیهان سه کتاب تاریخی نوشت:«بیداری ستاره پردیدو»(1999)،«عدالت برای هیچ»(2004) و «فرار از اندرسون ویل»(2008).

کتاب آخری درباره یک زندانی است که در جنگ های انفصال آمریکا از زندان می‌گریزد. او سال 2011 رمانی به تنهایی منتشر کرد که در غرب وحشی اتفاق می‌افتد و نامش «تقاص در کله صبح» نام دارد. او در 2013 نیز تریلری پلیسی نوشت به نام «تعقیب».
.
اما جین هکمن یکی از محبوب ترین بازیگران نسل خود است.سینما دوستان از او کم خاطرات سینمایی ندارند«رابط فرانسوی»، «مکالمه»،«سوپرمن»«نابخشوده»«کمپانی»«چابکدست و مرده»، «خانواده رویایی تننبام»،«بولیت» و…
.

چندی پیش او به مناسبت پنجاه سالگی فیلم «ارتباط فرانسوی» بالاخره به یک گفتگو تن داد . و این مصاحبه را نیویورک پست منتشر کرد. او در این مصاحبه افشا کرد که در این سال‌های دوری از سینما فقط یک بار «ارتباط فرانسوی» را تماشا کرده است. فیلمی که برای او اولین اسکار را به همراه داشت.او نقش کارآگاه پلیس شهر نیویورک را در این فیلم بازی می‌کرد.

او گفت:«اگر میراثی به جا گذاشته باشد، نمی‌دانم چیست. در آن دوران، به نظرم می‌رسید که داستانی شایسته احترام درباره پلیسی است که فقط موفق می‌شد تلاش یک خانواده خلافکار بزرگ برای نفوذ در عرصه مواد مخدر نیویورک را خنثی کند.
فیلمسازی همیشه پرخطر بوده – هم از لحاظ بدنی و هم عاطفی – اما رابط فرانسوی را لحظه‌ای در یک کارنامه پر اوج و فرود از فیلم‌های موفق و شکست‌خورده می‌بینم. در مورد تعقیب‌وگریزها با ماشین، فیلم بهتری چند سال قبل با استیو مک‌کویین ساخته شده بود.»

هکمن به «بولیت» (Bullit) ( ۱۹۶۸) اشاره می‌کند که البته به اعتقاد بسیاری صحنه‌های تعقیب‌وگریزش هم سطح «ارتباط فرانسوی» است. هکمن تاکید کرد: «آن فیلم قطعاً به من در دوران بازیگری‌ام کمک کرد و از بابتش شکرگزار هستم.»