بایگانی‌ها

دوست ندارم هیچ جامعه ای را بر اساس یک فیلم قضاوت کنم

اصغر فرهادی:من ممنوع المعامله شدم
اصغر فرهادی:من ممنوع المعامله شدم

فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی زمانی که در جشنواره کن به نمایش درآمد پنج دقیقه تشویق شد و توانست جایزه بزرگ جشنواره را بگیرد.
اصغر فرهادی با سایت ددلاین گفتگوی کوتاهی را به واسطه مترجم و از راه دور انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.
.

اصغر فرهادی گفت:«هنگامی که من شروع به کار روی فیلمنامه کردم ، که در واقع زمان زیادی طول کشید-دو سال پیش شروع کردم-ایده های زیادی به ذهنم آمد.یکی از ایده های اصلی که به ذهنم رسید این بود که شخصیتی بالا می رود و سپس پایین می‌آید همانند سقوط آزاد.»
.

فرهادی ادامه داد: «چیزی که برای من در مورد این داستان جالب بود این است که وقتی کسی چنین عمل نیکی را انجام می‌دهد ، ما دیگر اجازه اشتباه را از این افراد می‌گیریم. آنها دیگر نمی‌توانند هیچ اشتباهی انجام دهند ، و باید همیشه مانند آن لحظه در زندگی خود باشند.»
.

مدت زمان تمرین برای فیلمبرداری ده ماه طول کشید ، تا حدی به دلیل کووید-19 تمرین‌ها این مدت به طول انجامید. اما آن دوره طولانی واقعا مفید بود.

فرهادی گفت:« من می‌خواستم با بازیگرانم تمرین کنم ، درست مانند فیلم‌های دیگرم برای سه یا چهار ماه ، اما به دلیل کووید-19 ، ما مجبور شدیم ده ماه تمرین کنیم ، و این واقعاً به من کمک کرد تا با بازیگران برای پیدا کردن داستان کار کنم … سبب شد نقش آفرینی به زندگی واقعی نزدیک شود مثل این‌که یک فیلم مستند است و احساس نمی‌شود که دیالوگ‌ها را کسی نوشته است. »
.
با وجودی که «قهرمان» به وضوح ایران و فرهنگ آن را به تصویر می کشد ، فرهادی در برابر ایده‌ی تعریف هر فرهنگی به واسطه فیلم مقاومت می‌کند. فرهادی گفت: «هیچ فیلمی واقعاً نمی‌تواند ادعا کند که کل جامعه یک کشور را نشان می‌دهد ، به ویژه کشوری مانند ایران را که تاریخ بسیار طولانی دارد.و اگر شما یک فیلم را خوب بسازید ، آن فیلم می تواند بخش بسیار کوچکی از آن جامعه را نشان دهد. به همین دلیل من واقعاً دوست ندارم هیچ جامعه ای را بر اساس یک فیلم قضاوت کنم. »