بایگانی‌ها

سوء استفاده از قدرت

سوء استفاده از قدرت
سوء استفاده از قدرت

ترجمه:محمدامین شکاری

لی مارشال (اسکرین دیلی)

 

تعصبات مذهبی و سیاسی، سوء استفاده از قدرت، دستکاری روانشناختی عاطفی و باج خواهی؛ موضوعاتی هستند که مارکو بلوکیو کارگردان کهنه کار ایتالیایی همیشه جذب آنها شده است. پرشورترین فیلم های بلوکیو به زندگی هایی می پردازد که در خدمت هدفی این چنینی قرار گرفته و فیلم ربوده شده نیز از این قاعده مستثنی نیست.  

 

ربوده شده (Rapito) داستان واقعی یک پسر خردسال یهودی است که می‌توان گفت به معنای واقعی کلمه در اواسط قرن نوزدهم توسط واتیکان ربوده شد. فیلم مطالعه‌ای است در مورد اینکه چه اتفاقی می‌افتد وقتی ارزش‌های شکننده انسانی در برابر یک سیستم خودکامه مبتنی بر تعصبات خشک قرار می‌گیرد.

 

ربوده شده با یک موسیقی متن ارکسترال فوق‌العاده لذت‌بخش، انتخاب بازیگران باهوش و ارزش‌های تولیدی مربوط به یک اثر تاریخی، در ابتدا حس می‌شود برداشتی نسبتا متعارف از یک اتفاق مشهور تاریخی است- کاری که چند سال پیش استیون اسپیلبرگ تلاش کرد، انجام دهد اما در نهایت نتوانست فیلم را بسازد- اما هنگامی که ما در فیلم وارد واتیکان می شویم و با پاپ مستبد و بدون اعتماد به نفس مواجه می شویم که پائولو پیه‌روبون (بازیگر با استعداد تئاتر که در سینما از هنرش استفاده نشده است.) با شادی شرورانه‌ای آن نقش را بازی می کند، فیلم مسیر خود را از یک کار ملودرام تغییر داده و به فیلمی اسیدی تبدیل می شود.  

 

فیلمنامه پر پیچ‌و خم ربوده شده که بلوکیو در همکاری مشترک با سوزانا نیکیارلی آن را نوشته شده است، آرزوی ساده لوحانه ما را برای اجرای عدالت و همینطور مشاهده اصلاح و تصحیح یک اشتباه تکان دهنده ضدیهودی می گیرد و آن را به حالتی خشک و عبوس در می آورد. ربوده شده، پیام تیره و تاریکش را در لباس‌های زیبای قدیمی و مکان‌های مجلل پنهان می‌کند و این ماهیت دوگانه به فیلم، هم در ایتالیا و هم در عرصه بین الملل به خوبی کمک خواهد کرد.  

 

قصه فیلم در سال ۱۸۵۸ آغاز می شود، یک پسر یهودی شش ساله به نام ادگاردو مورتارا به زور از خانواده‌اش در بولونیا گرفته و به رم برده می‌شود تا تحت نظر پاپ آموزش ببیند و به عنوان یک کاتولیک بزرگ شود. دلیل این کار چیست؟ سال ها قبل، یک خدمتکار مسیحی که توسط خانواده کودک استخدام شده بود، این پسر را مخفیانه غسل تعمید داده بود و همین کار موجب شد پسر خود به خود کاتولیک محسوب شود و طبق آموزه های کلیسا در آن زمان، امکان نداشت کاتولیک‌ها توسط کسانی که ایمان متفاوتی دارند (در اینجا یهودی) پرورش یابند. رسوایی متعاقب این اتفاق محکومیت جهانی واتیکان و پاپ پیوس نهم را به همراه داشت.