بایگانی‌ها

سیستم آموزشی فاجعه است

سیستم آموزشی فاجعه است
سیستم آموزشی فاجعه است

«هیولا» ساخته هیروکازو کوره-ادا به عنوان یک داستان نگران کننده از  رابطه آزاردهنده معلم و دانش آموز با یک جنایت واضح شروع می شود، اما با تغییر دیدگاه فیلم، قضاوت‌ها به سرعت اصلاح می شوند.

کارگردان برنده نخل طلا می‌گوید:«من می خواستم تماشاگر بتواند به همان روشی که شخصیت های فیلم رفتار می کنند، جستجو کند.» اما راز اصلی فیلم و هیولا کیست؟ سیستم  سیستم شرم آور است.  در حالی که کاراکترهای کوره-ادابا انسانیتی سالم  ظاهر می‌شوند، سیستم آموزشی ژاپن آنقدرها در فیلم خوب به تصویر در نمی‌آید.

کوره-ادا با دیالوگی از فیلم پاسخ می‌دهد: «وقتی یک موسسه محافظت از خود را در راس اولویت‌ها  قرار می‌دهد… پس «آنچه واقعاً اتفاق افتاده مهم نیست». به گفته کوره ادا، عنوان فیلم  «نه تنها برای سیستم آموزشی ژاپن، بلکه برای اکثر مؤسساتی که تمایل دارند به بهای بسیاری چیزهای دیگر از خود محافظت کنند، ربط پیدا می‌کند.»

 

 

«هیولا» یکسال پس از ساخت «دلال» در بخش رقابتی جشنواره کن پذیرفته شد. «دلال» در جشنواره کن 2022 در بخش مسابقه شرکت داشت و فیلمی محصول کره جنوبی بود که توانست جایزه بهترین بازیگر مرد نقش نخست (سونگ کانگ-هو) را برنده شود.

در زمان بیکاری میان پروژه‌های گوناگون کوره-ادا فیلمنامه «هیولا» را ننوشت بلکه به سراغ یوجی ساکاموتو رفت.« از آنجایی که فیلمنامه خودم نیست، بی‌آنکه دوبار فکر کنم به شما خواهم گفت که فیلمنامه  واقعا بسیار خوبی است.»  

کوره-ادا نخستین بار در سال 2001 با فیلم «فاصله» در بخش رقابتی جشنواره کن پذیرفته شد. شهرت او خارج از مرزهای ژاپن سه سال بعد با «هیچ کس نمی‌داند» پیش آمد که شبیه دیگر آثارش برگرفته از یک رویداد واقعی بود. درباره چهار فرزند یک خانواده که توسط مادرشان در یک آپارتمان زندانی‌اند.