بایگانی‌ها

شاهنامه به روایت کاپولا

شاهنامه به روایت کاپولا
شاهنامه به روایت کاپولا

به تازگی کتاب صوتی ترجمه انگلیسی شاهنامه فردوسی در آمریکا به بازار آمده است که فرانسیس فورد کاپولا، فیلمساز مشهور آمریکایی بر آن مقدمه گفته است. این مجموعه، نسخه صوتی کتاب «شاهنامه: حماسه پادشاهان ایرانی» است که به‌عنوان ترجمه جدید از شاهنامه در سال 2013 توسط دکتر احمد صدری به انگلیسی برگردان شد و بخشی از پروژه شاهنامه بنیاد «کینگوراما» است که به‌طور تخصصی در زمینه معرفی شاهنامه فعالیت می‌کند.

حمید رحمانیان، گرافیست و فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا سرپرستی این پروژه را برعهده دارد. او پس از انتشار نسخه کامل شاهنامه به زبان انگلیسی، به چاپ نسخه مصور و نقش برجسته «ماجرای ضحاک» پرداخت. او از ماه فوریه سال 2016 اپرای عروسکی-سایه‌ای بزرگی به نام «پرهای آتش» را به روی صحنه برده که به روایت داستان زال از کودکی تا پهلوانی می‌پردازد. نخستین اجراهای این تئاتر بزرگ در بورلی هیلز کالیفرنیا بود که با استفاده از هشت بازیگر، بیش از 150 عروسک و حدود 120 صحنه متحرک به نمایش درآمد. فرانسیس فورد کاپولا نیز در همین زمان به تماشای این نمایش نشست و به گزارش لس آنجلس تایمز، آن‌قدر از آن لذت برد که دو بار دیگر هم آن را تماشا کرد!

این مسئله بعلاوه علاقه شخصی این فیلمساز 78 ساله به شاهنامه فردوسی، موجب شد تا کاپولا مقدمه کتاب صوتی شاهنامه را برای این مرکز آماده کند. گفتاری که می‌توانید در ویدیوی پیش رو به همراه تصاویری از کتب قبلی و اپرای «پرهای آتش» با زیرنویس دنیای تصویر آنلاین بشنوید و ببینید.