روزنامه واشنگتن پست در اقدامی جالب از 24 کارشناس درخواست کردند دقیقترین تصویر بهنمایش درآمده از مشاغل مختلف در فیلمها را انتخاب کنند. نتیجه این بررسی میتواند شما را شگفتزده کند؛ چرا که مشاغل مهجوری مانند فضانوردان، آتشنشانان و کشاورزان که بهنظر میرسید تقریبا هیچ سهمی از چنین فهرستی ندارند، با بیشترین جزئیات در محبوبترین آثار سینمایی به تصویر درآمدهاند.
فکر میکنید کدام فیلم فضایی، بهترین تصویر از فضانوردان و سفرهای فضایی را به نمایش میگذارد؟ از نظر چارلز بولدن، رئیس سابق ناسا و یکی از این 24 نفر، پاسخ این سوال «مریخی» ریدلی اسکات است که براساس کتاب اندی ویر ساخته شده است. او میگوید: «مریخی از نظر علمی بسیار دقیق است و روایتگر داستانی کاملا انسانی – و نه فقط آمریکایی – است. البته سیبزمینی نه، اما همین حالا هم محصولاتی مثل کاهو و گوجه گیلاسی در ایستگاه فضایی بینالمللی کشت میشود. من عاشق صحنهای که در آن پسرکی دوان دوان وارد اتاق مدیران ناسا میشود و از ایده دیوانهوار و نجاتبخش خود دفاع میکند.»
شان هاپوود، سارق قدیمی بانک و یکی از کارشناسان واشنگتن پست که بعدها استاد حقوق دانشگاه جرجتاون شد، درباره بهترین تصویر از سارق بانک در سینما روی فیلم پرطرفدار مایکل مان نظر دارد: «مخمصه. این فیلم از همه دقیقتر است. تصویری بسیار دقیق از سارقان دهه 90 و سبک زندگی آنها که به اعتقاد من بسیار شکوهمندانه به نمایش درآمده است.»
اما کدام فیلم توانسته زندگی عجیب و پرتوهم جادوگران را به دقیقترین شکل نشان دهد؟ شاید ذهن همه به سمت «پرستیژ» کریستوفر نولان برود، اما کارشناس واشنگتن پست نظر دیگری دارد. پن جیلت که یک جادوگر باسابقه است، اعتقاد دارد فیلم نولان بهترین و دقیقترین تصویر از زندگی جادوگران را نشان داده است. اما نه «پرستیژ»، بلکه ساخته ابرقهرمانی او «شوالیه تاریکی» ! جیلت میگوید: «شما باید در استفاده از کلمه “جادو” دقت کنید. این کلمه دو معنای بسیار متفاوت و قوی دارد. معنایی که من به آن اهمیت چندانی نمیدهم، همان ارتباط با ماوراالطبیعه است. بنابراین فیلمهایی چون “شعبده باز”، “پرستیژ” و “هری پاتر” زیاد از نظر من فیلمهای دقیقی نیستند. معتقدم شعبده و جادوی زیبا و واقعی، جادوی حیلهگری و فریب است. آنچه درباره بتمن دوست دارم این است که اتفاقا او قدرت خارقالعادهای ندارد.»
او میافزاید: «در “شوالیه تاریکی” با وجود جوکر و بتمن، دو جادوگر داریم که نیرنگها را طراحی میکند. من عاشق جذابیت روشنفکرانه صحنه قایقها هستم که در آن دو قایق پر از مواد انفجاری هست و یک بحث فلسفی در جریان است درباره اینکه چه کسی باید زنده بماند. وقتی شما درباره جادوی مردن آمریکایی صحبت میکنیم، منظور ماوراالطبیعه نیست؛ بلکه یک بررسی معرفتشناسانه است که مملو از بازیگوشی است. درباره این که ما چگونه کسب اطلاعات میکنیم و به حقایق دست مییابیم. چگونه افراد اخلاقیات را به همراه یک حقه عجیب میپذیرند. برترین جادوگر امریکایی، بتمن است.»
فهرست کامل این فیلمها را در زیر بخوانید. فهرستی که عناوین عجیب ودور از ذهنی نیز در آن هست؛ مانند «جوی» و «پسر عمویم، وینی» که آثار شاخصی هم نیستد:
- فضانورد: «مریخی»
- وکیل: «پسر عمویم، وینی»
- سارق بانک: «مخمصه»
- بازیکن بیسبال: «بیل دورام»
- آشپز: «بخور بنوش مرد زن»
- شطرنج باز: «ملکه کاتوه»
- برقکار: «پسر کابلی»
- دکتر: «آنچه خدا خلق کرده است»
- مهندس: «در آسمان اتوبانی نیست»
- کشاورز: «تار شارلوت»
- آتشنشان: «نردبان 49»
- آرایشگر: «مردی که آنجا نبود»
- مخترع: «جوی»
- افسر مجری قانون: «دانی براسکو»
- کتابدار: «چه زندگی شگفتانگیزی»
- جادوگر: «شوالیهی تاریکی»
- نظامی: «بهترین سالهای زندگی ما»
- معدنکار: «ماتوان»
- راهبه: «دردسر فرشتگان»
- سیاستمدار: «آقای اسمیت به واشنگتن میرود»
- معلم مدرسه: «باشگاه امپراتور»
- راننده کامیون: «دزد و پلیس»
- نمایندهی اتحادیه: «هوفا»