بایگانی‌ها

شوخی‌ها و جنجال‌ها

شوخی‌ها و جنجال‌ها
شوخی‌ها و جنجال‌ها

حسن وارسته نویسنده سریال های طنز تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه «خندوانه» و استندآپ های «خنداننده شو» که از شبکه نسیم روی آنتن می رود، بیان کرد: برخی از این استندآپ ها تبدیل به خاطره گویی صرف شده است و چیزی از کمدی و طنز در آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به هدف خنداندن در این استندآپ ها اظهار کرد: در برخی از شوخی های «خنداننده شو» به شکل غیرمستقیم به فضای اروتیک اشاره می شود درحالیکه به هر قیمتی خنداندن درست نیست. اگر قرار بود کمدی ها به این شکل باشد ما هم می توانیم در سریال های نمایشی سراغ چنین رویکردی برویم و به راحتی مردم را بخندانیم اما این کار درست نیست.

ویسنده فصل دوم، سوم و چهارم «پایتخت» اظهار کرد: ما نوعی هنجارهای عرفی و شرعی داریم که این هنجارها اجازه نمی دهد به هر قیمت به سمت خنداندن مخاطب برویم اما گاهی در شوخی های نوجوانان و جوانانی که برای استعدادیابی در زمینه استندآپ کمدی به «خندوانه» می آیند، می بینیم از لطیفه ها و کنایه هایی استفاده می شود که در خلوت زنانه و مردانه هم کاربردشان مناسب نیست.

وی با اشاره به شوخی های این برنامه یادآور شد: ابتذال یعنی «بیش از اندازه» و از بذل می آید و در «خندوانه» روی بعضی نکات تاکید «بیش از اندازه» می شود که همین تاکید مخاطب را نسبت به یک واژه به تعابیر دیگری سوق می دهد. تاکید به گونه ای روی یک کلمه صورت می گیرد که ذهن تحلیل می کند حتما شخص از به کار گیری این واژه منظوری داشته است.

وی با اشاره به اینکه عوامل برنامه «خندوانه» باید به بچه ها آموزش بدهند، عنوان کرد: بچه هایی که برای اجرای استندآپ کمدی به «خندوانه» می آیند چارچوب های اخلاقی رسانه ملی را نمی شناسند و این خط قرمزها را باید به آنها توضیح داد.

این نویسنده اضافه کرد: البته ما گاهی می بینیم خود عوامل برنامه هم سخنانی می گویند و به مسایلی اشاره می کنند که باعث تعجب بیشتر است. من آدم دگمی نیستم ولی به هرحال برنامه تولیدی است و کار طنز ظرافت هایی نیاز دارد که مهارت می خواهد و اینجاست که اهمیت نویسنده که متن کاری را می نویسد مشخص می شود که چقدر می تواند روی لبه تیغ راه برود و مرزها را رد نکند.

رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رویکرد برنامه «خندوانه» در پخش استندآپ کمدی ها و شوخی های مبتذلی که در آنها وجود دارد، بیان کرد: این رویکرد اشتباه برای جذب مخاطب بیشتر است و انگار می خواهد به مخاطب باج دهد تا این برنامه را ببیند.

وی ادامه داد: اینکه ما به هر نوع ادبیات طنازانه ای تن دهیم و یا بگوییم خط قرمزهای ما کمرنگ شده است تا مخاطب بیشتری داشته باشیم عواقب خود را خواهد داشت و باعث می شود کمدی و طنز را به سمت سقوط و لودگی و بی اخلاقی ببریم.

این منتقد تلویزیون درباره قدرت برنامه «خندوانه» در نمایش شوخی های رکیک آن هم بدون نظارت کارشناسان و مدیران اظهار کرد: قدرتی به برنامه «خندوانه» داده می شود و شاید به این دلیل است که تلویزیون برنامه پرمخاطب ندارد. «خندوانه» تنها برنامه ای است که مخاطب زیاد دارد بنابراین قدرت بیشتری هم پیدا کرده است. شاید هم به دلیل آن وضعیت روحی مردم در جامعه باشد که موجب شده است صداوسیما از اصول خود یک گام عقب بکشد.