بایگانی‌ها

صدای ماندگاری که خاموش شد…

صدای ماندگاری که خاموش شد...
صدای ماندگاری که خاموش شد...

نادر گلچین خواننده مشهور موسیقی سنتی ایران روز گذشته در 81 سالگی درگذشت. گلچین که از چند ماه پیش با بیماری‌های قلبی و ریوی دست و پنجه نرم می‌کرد، از ابتدای شهریور ماه بر اثر تشدید بیماری در بیمارستان گاندی تهران بستری شده بود و نهایتا صبح روز 31 شهریور ماه دا فانی را وداع گفت.

گلچین متولد آذر 1315 در رشت بود. او آواز را از سنین نوجوانی آغاز کرد و در دهه چهل فعالیت خود را به‌صورت جدی آغاز کرد. گلچین از سال 1339 به تهران آمد، در اداره فرهنگ و هنر استخدام شد و به همکاری با ارکستر محمود تاج‌بخش پرداخت. او از ابتدای دهه پنجاه به همکاری با رادیو و برنامه گلها روی‌آورد و تا سال 1362 و تعطیلی رسمی این برنامه به ضبط تصانیف و برنامه‌های آوازی پرداخت.

گلچین پس از انقلاب با آن‌که در ایران ماند و مشکلی برای کار نداشت، خودخواسته فعالیت هنری را کنار گذاشت و دیگر به موسیقی نپرداخت. به همین دلیل و به‌واسطه مدت کوتاه فعالیت در رادیو پیش از انقلاب، در مقایسه با سایر هم‌نسلانش بسیار کم‌کارتر بود و آثار کم‌تری از او برجای مانده است و شهرت کم‌تری نیز در بین علاقه‌مندان موسیقی ایرانی دارد. با این‌حال قطعات ماندگاری از او برجای مانده است.

گلچین به صدای گرم و محزون خود مشهور بود. صدایی که گرچه گستره آوایی وسیعی نداشت و از اوج و فرودهای زیادی برخوردار نبود، اما برای اجرای تصنیف بسیار مناسب بود و از همین رو بیشتر آثار ماندگار او نیز تصنیف هستند. «نوای کاروان»، «بوی بهار»، «کوچه باغ»، «من دیگه بچه نمی‌شم»، «قصه شهر عشق» و … از جمله مشهورترین آثار وی هستند که همگی در زمره تصنیف‌ها قرار می‌گیرند.

مراسم تشییع پیکر نادر گلچین روز یکشنبه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سوی بهشت زهرا انجام خواهد شد و قرار است پیکر او در کنار فرزند مرحومش نادیا دلدار گلچین آرام بگیرد.