بایگانی‌ها

غرش «فراری» در اسکار

غرش «فراری» در اسکار
غرش «فراری» در اسکار

▪️«فراری» ساخته مایکل مان در جشنواره ونیز نمایش داده شد. فیلم که در بخش مسابقه به رقابت پرداخته مورد توجه علاقمندان به سینما و منتقدان قرار گرفت. و نخستین نمایش فیلم در  سالن گرانده در ونیز پر شور و پرهیجان بود. و بر طبق سنت جشنواره‌ها آنها هفت دقیقه ایستاده مایکل مان و آدام داریور و گروه تولید را تشویق کردند. درایور بازیگر نقش انزو فراری در سالن احساساتی شد. آنچه مسلم است حضور آدام درایور در جشنواره ونیز ، باتوجه به عدم حضور ستارگان مشهور هالیوود، انرژی مضاعفی به فضای جشنواره داد.

 

«فراری» بر اساس کتاب «انزو فراری:مرد و ماشین» نوشته براک یتس ساخته شد و داستان در سال 1957 زندگی انزو فراری(آدام درایور)، راننده مسابقات اتومبیل‌رانی و کارخانه‌دار را روایت می‌کند که با خطر ورشکستگی ،طلاق، تراژدی مرگ پسر روبرو است. فیلم از حضور بازیگران مکملی مانند گابریل لئونز، شیلین وودلی، سارا گدون، جک اوکانل و…. بهره می‌برد.  مایکل مان محل فیلمبرداری را به زادگاه انزو در شهر مودنا برده است.

 

احتمال موفقیت فیلم در فصل جوایز در برخی رشته‌ها زیاد است. منتقدانی مانند دیوید رونی(هالیوود ریپورتر) و  اوون گلایبرمن (ورایتی) نقدهای    ستایش آمیزی درباره «فراری» نوشتند. گلایبرمن در ورایتی  فیلم را تجربه سینمایی استادانه و هیجان‌انگیز و سرگیجه آور، به شدت تاریک، و به شدت گیرا  توصیف کرد. گلایبرمن فیلمنامه ی نوشته  تروی کندی مارتین فقید را ستود و  در بخشی از ریویوی خود نوشت که «فراری» شبیه تماشای «جایزه بزرگ» با چاشنی «پدرخوانده» است.

 

 منتقدان ونیتی فیر، تلگراف نگاه مثبتی به آخرین ساخته مایکل مان داشتند. نقدهایی که ارزیابی متوسطی نسبت به فراری داشتند در ایندی‌وایر، گاردین، بی‌بی‌سی، ددلاین، رولینگ استون و… منتشر شد. در مجموع بر پایه 17 نقدی که در نخستین روز نمایش «فراری» انتشار یافته،  سایت متاکریتیک 74 درصد نگاه آنها را مثبت ارزیابی کرده، در سایت راتن تومیتوز برپایه 18 نقد، امتیاز فیلم 72 درصد است. عده‌ی به لهجه بد ایتالیایی فیلم خرده گرفتند و از این نگاه «فراری» را با «خاندان گوچی» ساخته ریدلی اسکات مقایسه کردند.