بایگانی‌ها

فرصتی دوباره…./ واکنش منتقدان به «کیک محبوب من»

‍▪️ترجمه:ارغوان اشتری

🔹بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، کارگردانان «قصیده گاو سفید» با «کیک محبوب من» باری دیگر به برلیناله و بخش مسابقه برگشتند. داستان درباره پرستاری هفتاد ساله و بازنشسته به نام مهین (لیلی فرهادپور) است که همسرش را سی سال پیش از دست داده و کم کم تلاش می‌کند که در این سن دوباره تنهایی خود را پُر کند. دختر او خارج از ایران زندگی می‌کند و او تنهاست. در مجموع منتقدانی که درباره «کیک محبوب من» ریویو نوشتند، متفق القول بازی لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی را ستودند. تنها منتقدی که نقد چندان مثبتی درباره فیلم ننوشته جسیکا کیانگ در ورایتی است.«کیک محبوب من» در جدول روزانه اسکرین دیلی با برآیند امتیاز ۳.۱ از ۵ بالاترین امتیاز را از منتقدان حاضر در برلین گرفته است.

🔹اسکرین دیلی:«این تراژیک کمدی غنی و خنده دار مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها به موانع پیش روی زنان ایرانی هنگام به دست گرفتن کنترل سرنوشت خود می پردازد. و داستان را با طنز ، شادی و بیهودگی زندگی و مرگ به تصویر می کشد. کیک محبوب من با دو نقش‌آفرینی درجه یک وِ مطبوع تماشاگرانی که فیلمهای تلخ و شیرین می پسندند، می‌تواند با مخاطبان فیلم‌های هنری در هر نقطه از دنیا ارتباط برقرار کند.»

🔹گاردین(پیتر بردشاو): قهرمان داستان مهین (لیلی فرهادپور) به شدت مصمم است تا زندگی روزمره خود را دوباره احیا کند و طعم زندگی بهتری را بچشد. شخصیت اصلی مهین (با نقش‌آفرینی دوست داشتنی از لیلی فرهادپور) است که داستانش تعمقی در عشق و فقدان، تنهایی و پیری و بهایی است که برای خوشبختی زندگی متاهلی طولانی مدت پرداخته می‌شود. «کیک محبوب من» تاملی است در مورد اینکه چگونه زنان با سرنوشت بیوه شدن کنار می آیند، زیرا می‌دانند که تقریباً به طور قطع از همسران خود عمر طولانی‌تر خواهند داشت. مهین بیوه‌ای است که دختر و نوه‌هایش در خارج از کشور زندگی می‌کنند و زندگی بی‌سرصدای او به تنهایی در آپارتمانش که پر از مجموعه‌ای از تابلوهای فوق‌العاده است، نمایش داده می‌شود. او تماس های تلفنی فیس تایم با دخترش دارد که به نوعی هرگز اجازه صحبت مناسب را نمی دهد. مهین به سختی می تواند بخوابد و قبل از ظهر بیدار نمی شود. مهین گیاهان باغچه خود را آبیاری می کند، به خرید می رود و گهگاه برای دوستان زنش ناهار می پذیرد، که موضوع اصلی آن‌ها بیماری های مختلف همه افراد است که در طولانی مدت خنده دار و صریح به بحث گذاشته می‌شود…. «کیک محبوب من» فیلمی دوست‌داشتنی است.

🔹هالیوود رپیورتر(لزلی فلپرین): مانند تاکسی‌ها در یک شب بارانی، شما برای سال‌ها منتظر یک فیلم تلخ و عالی درباره عشق در اواخر دوران میانسالی با کمک جانبی خوش طعمی غذا هستید – و سپس دو فیلم با چنین مضمونی به یکباره ساخته می‌شوند. کمدی-درام کیک محبوب من که داستانش در تهران اتفاق می‌افتد و تولید بین المللی است یک روز پس از روز ولنتاین در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد. آن روز اتفاقاً با اکران درام فرانسوی «طعم چیزها» در چندین بخش از منطقه همزمانی داشت. (طعم چیزها در نهم فوریه در آمریکا افتتاح شد.) البته، فیلم مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها، نویسنده و کارگردان، با فیلم تاریخی تران آن هونگ با بازی ژولیت بینوش و بونوا ماژیمال بسیار متفاوت است، اما این دو فیلم به شکلی جذابی با هم شباهت دارند. هر دو فیلم به تماشاگران ماهیت زودگذر همه چیز را یادآوری می کنند. هر دو پرتره‌ای عالی از انسان‌های پیچیده و مسن‌ هستند که یکی از آنها آشپزی عالی است که عشق را از طریق غذا ابراز می‌کند. و در هر دو، شخصیت‌های اصلی برای پذیرش لذت، شادی و عشق دست به ریسک‌های جسورانه‌ای می‌زنند و به طریقی جوامعی را که در آن زندگی می‌کنند به باد انتقاد می‌گیرند.

ورایتی(جسیکا کیانگ): اگر فیلم می‌خواست تریلری اجتماعی باشد، پیچ نهایی فیلمنامه باید زودتر در داستان اتفاق می افتاد. یا اگر «کیک محبوب من» می‌خواست فیلمی واقع گرایانه و جدی‌تر باشد پیچ نهایی باید خیلی دیرتر  پیش می‌آمد. اما آنچنان که فیلمسازان طراحی کردند پیچ نهایی داستان برای یک فیلم کمدی رمانتیک دلگرم‌کننده طراحی شده است.