بایگانی‌ها

فیلم‌های جرج لوکاس تخیل و خلاقیت بصری بیشتری داشت

فیلم‌های جرج لوکاس تخیل و خلاقیت بصری بیشتری داشت
فیلم‌های جرج لوکاس تخیل و خلاقیت بصری بیشتری داشت

سینا بحیرایی

به نظر شما جیمز کامرون، کارگردان فیلم‌هایی چون «بیگانه» و «آواتار» چه نظری در مورد «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» به کارگردانی جی جی آبرامز دارد؟ کامرون هیچ وقت علنی اعلام نکرده ولی به نظر نمی‌آید علاقه زیادی به این فیلم داشته باشد. در مصاحبه‌ای که کامرون به تازگی انجام داده، او به طرز هنرمندانه‌ای سعی می‌کند از پاسخ دادن به این سوال طفره برود. او در این مصاحبه اعلام می‌کند:
«خوب جرج لوکاس یکی از دوستان من است و ما صحبت‌های زیادی درباره این فیلم داشته‌ایم. سعی می‌کنم خیلی درباره این فیلم صحبت نکنم، من احترام زیادی برای جی جی آبرامز قائلم. خیلی دوست دارم ببینم در قسمت‌های بعدی فیلم را به چه مسیری هدایت می‌کند و چه کاری می‌خواهد با آن انجام بدهد. ولی به نظرم شش فیلمی که جرج لوکاس ساخت تخیل بصری خلاقانه‌تری داشتند. فیلم آبرامز شبیه نسخه بازسازی شده از چیز‌ها و شخصیت‌هایی است که قبلا دیده‌ایم. با این شخصیت‌های تازه تنها چند قدم خیلی کوچک رو به جلو برمی‌دارد. ولی من قصد ندارم قضاوت کنم، واقعا دوست دارم ببینم در فیلم بعدی چه کار می‌کنند.»
همان طور که می‌بینید جیمز کامرون هم‌‌ همان احساس دوست خوب خودش، جرج لوکاس را دارد، که «نیرو برمی‌خیزد» تنها با کمی «تخیل بصری خلاقانه» تکرار‌‌ همان چیزهایی است که در فیلم‌های قبلی دیده‌ایم. البته کامرون خیلی تلاش کرده به صورت مستقیم حرفی بر زبان نیاورد، ولی می‌توان لابلای صحبت‌هایش به فحوای کلامش پی برد. زمانی که از جرج لوکاس خواستند نظر خود را درباره «نیرو برمی‌خیزد» مطرح کند، او پاسخ‌های متغیری ارائه می‌داد. درجایی می‌گفت: «به نظرم طرفداران عاشق این فیلم خواهند شد،‌‌ همان فیلمی است که همیشه منتظرش بوده‌اند» و در جایی دیگر هم معتقد بود: «آن‌ها به دنبال ساخت یک فیلم قدیمی بودند و من از این ایده خوشم نمی‌آمد». البته او بعدا هم آشکارا علام کرد که محصول جدید دیزنی و جی جی آبرامز او را علاقه‌مند نکرده است:
«آن‌ها تمایلی به همکاری من با این پروژه نداشتند، ولی اگر قبول هم می‌کردند من تنها باعث دردسر می‌شدم، چرا که آن‌چه که مد نظر من بود نمی‌پذیرفتند. من هم دیگر کنترلی روی کار نداشتم، با حضور خود فقط باعث خراب‌کاری می‌شدم. بنابراین به آن‌ها گفتم: بسیار خوب، من راه خودم را می‌روم شما هم راه خودتان را بروید»
خیلی از طرفداران هم اعلام کردند که «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» بخش‌های زیادی از فیلم «جنگ ستارگان: امیدی تازه» را بازسازی کرده است. خود آبرامز ضمن تایید این مساله اعلام کرد که این، کاری عمدی بوده است. در نظر داشته باشید که به جیمز کامرون در یک زمینه نمی‌توان هیچ ایرادی گرفت و آن هم توانایی او در ارائه محصولات علمی تخیلی خلاقانه و از نظر بصری کاملا متفاوت است. «آواتار»، فیلم رکورد شکن او به دلیل استفاده بیش از حد از عناصر داستانی «سفر قهرمان» که در فیلم‌هایی چون «رقصنده با گرگ‌ها» و «پوکاهانتس» هم دیده شده مورد انتقاد قرار گرفت، اما همگان اذعان دارند که جلوه-های ویژه، طراحی شخصیت‌ها و تولید این فیلم جزو بهترین فیلم-های دنیای سینما در یک دهه اخیر است.
البته بد نیست بدانید که کامرون بعد از اکران «نابودگر: پیدایش» که از نظر منتقدان یک بازسازی سرهم بندی شده و غیرضروری بود، در مقام دفاع از این فیلم برآمد و اعلام کرد: «من شخصا فیلم را دوست داشتم. مخصوصا از نحوه استفاده از ایده سفر در زمان برای ایجاد تغییر در فیلم‌های قبلی خوشم آمد.»