بایگانی‌ها

قتل در روز تولد

پردرآمدترین بازیگران سال کرونایی
پردرآمدترین بازیگران سال کرونایی

ترجمه:سمیرا نوری

دنیای تصویرآنلاین-«چاقوهای آخته» یکی از فیلم‌هایی است که در سال 2019 تولید شد. ژانر فیلم رازآلود و کمدی است. «چاقوهای آخته» فیلمی آمریکایی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی ریان جانسون است. داستان فیلم ماجرای به قتل رسیدن پدر یک خانواده را روایت می‌کند. پدر این خانواده که نویسنده‌ی مشهوری است، به طرز وحشتناکی کشته شده است و اکنون یک کارآگاه در پی کشف علت مرگ اوست. در فیلم «چاقوهای آخته» بازیگرانی چون، دنیل کریگ، کریس روبرت ایوانز، آنا سلیا د آرماس، جیمی لی کرتیس، مایکل کوربت شنون، تونی کولت، دان وین جانسون، لیکیت لی استنفیلد، کاترین لانگفورد، جیدن مارتل، نوآ گیدن سیگان، ادی پترسون و کریستوفر ارم پلامر ایفای نقش می‌کنند.

«چاقوهای آخته» نخستین اکرانش را در روز هفتم سپتامبر 2019 در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو تجربه کرد. این فیلم در 27 نوامبر 2019 توسط شرکت لاینزگیت فیلمز در سراسر آمریکا به نمایش عمومی درآمد. این فیلم در زمینه‌های فیلم‌نامه، کارگردانی و بازیگری با تحسین جهانی روبه‌رو شد و توانست در نسبت با بودجه‌ی اولیه‌اش، فروش بسیار خوبی داشته باشد. در روز پنجم ژانویه 2020، در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب، این فیلم توانست در دسته‌بندی فیلم‌های موزیکال یا کمدی، در سه بخش نامزد دریافت جایزه گردد؛ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای دنیل کریگ و بهترین بازیگر نقش اول زن برای آنا سلیا د آرماس. چاقوکشی همچنین توانست نامزدی دریافت جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی غیراقتباسی را در هفتاد و سومین جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (BAFTA) و نود و دومین جوایز آکادمی اسکار کسب کند.

این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا (AFI)، هیئت ملی بازبینی فیلم (NBR) و مجله‌ی تایم به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 2019 انتخاب شد. فیلم چاقوکشی تا 20 ژانویه 2020، توانست 146.9 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 131 میلیون دلار در سایر کشورهای اکران کننده فروش کند. این فیلم در دو کشور آمریکا و کانادا، همزمان با فیلم کوئین و اسلیم اکران شد. چاقوکشی توانست مبلغ 6.8 میلیون دلار در روز شکرگزاری از فروش بلیت‌ها به دست آورد.

 

چاقوهای آخته Knives Out

کارگردان: ریان جانسون، تهیه‌کنندگان: ریان جانسون و رام برگمن، فیلمنامه‌نویس: ریان جانسون، مدیر فیلمبرداری: استیو یلین، تدوین‌گر: باب دوکسی، موسیقی: نیتان جانسن، محصول شرکت‌های: مدیا رایتس کپیتال و تی-استریت پروداکشنز، پخش از شرکت: لاینزگیت فیلمز، مدت زمان پخش فیلم: 130 دقیقه، کشور: آمریکا، زبان: انگلیسی، تاریخ نخستین اکران: 7 سپتامبر 2019 در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو و از 27 نوامبر 2019 در سراسر آمریکا، بودجه‌ی ساخت فیلم: 40 میلیون دلار، فروش گیشه: 278 میلیون دلار.

بازیگران فیلم: دنیل کریگ (بنویت بلانک کارآگاه خصوصی)، کریس روبرت ایوانز (رانسم درایسدل)، آنا سلیا د آرماس (مارتا کابررا)، جیمی لی کرتیس (لیندا درایسدل)، مایکل کوربت شنون (والتر ترومبی)، تونی کولت (جانی ترومبی)، دان وین جانسون (ریچارد درایسدل)، لیکیت لی استنفیلد (کارآگاه محلی)، کاترین لانگفورد (مگان ترومبی)، جیدن مارتل (جیکوب ترومبی)، نوآ گیدن سیگان (تروپر واگنر)، ادی پترسون (فران)، کریستوفر ارم پلامر (هارلن ترومبی)، اریکا لیندهوم (دونا ترومبی)، کی کالان (وانتا)، فرانک ریچارد اوز (آلن استیونز)، آقای امیت والش (آقای پروفراک)، مارلین فورته (خانم کابررا)، شرلی رودریگز (آلیشیا کابررا)، رائول کاستیلو (پلیس) و جوزف گوردون-لویت (کارآگاه هاردروک – صداگذاری).

خلاصه‌ی داستان فیلم: هارلن ترومبی یک نویسنده‌ی ‌ثروتمند و مشهور رمان‌های جنایی است. او به مناسبت زادروز 85 سالگی خود، همه‌ی اعضای خانواده را به عمارتش در ماساچوست دعوت می‌کند. صبح روز بعد از مراسم تولد، خدمتکار خانه با کالبد بی‌جان نویسنده و جای بریدگی روی گلوی او، روبه‌رو می‌شود. پلیس ابتدا متقاعد می‌شود که مرگ هارلن ترومبی، یک خودکشی بوده است. اما یک کارآگاه خصوصی بنویت بلانک درصدد کشف راز این قتل برمی‌آید. بلانک متوجه می‌شود که هارلن با رفتارش باعث بیگانگی اعضای خانواده نسبت به خود شده بود به گونه‌ای که هر یک از اعضای خانواده می‌توانستند قاتل او باشند.

 

واکنش منتقدان:

سایت راتن تومیتوز، نشان می‌دهد که فیلم «چاقوهای آخته» توانست از میان 414 نفر منتقد، نظر مثبت 97 درصد آنان را با میانگین 8.32 از 10 جلب کند. این سایت در جمع‌بندی نظر منتقدان نوشت: چاقوهای آخته، رازهای یک قتل قدیمی را توسط ریان جانسون، نویسنده و کارگردان فیلم می‌شکافد. «چاقوهای آخته» توانست در متاکریتیک دیگر سایت منعکس کننده‌ی نظرات منتقدان، از میان 52 نقد انجام شده، نظر مثبت 47 منتقد را به دست آورد. تاکنون هیچ از منتقدان متاکریتیک نظر منفی نسبت به این فیلم نداشته‌اند. این فیلم، در این سایت توانست، امتیاز 82 از 100 را بر مبنای نقد‌های منتشر شده، بدست آورد که نشان‌دهنده «تحسین جهانی» است. همچنین مخاطبان پست ترک، امتیاز 4.5 از 5 را به این فیلم دادند و 67 درصد آنان دیدن فیلم را پیشنهاد کردند. مخاطبان سایت سینما اسکور نیز از بازه‌یA+  تا  Fامتیاز A- را به فیلم چاقوهای آخته دادند.

استفان زاکارک در مجله‌ی تایم نوشت: فیلم «چاقوهای آخته» در دو زمینه موفق واقع شد؛ تخصص و احساس خوب. هیچ کس به دلیل حماقت و خشونت پاداش نمی‌گیرد؛ به این معنا که «چاقوهای آخته» صرفا داستان کمدی یک قتل نیست. این فیلم نگاهی خیال‌پردازانه دارد.

لیا گرینبلات در اینترتینمنت نوشت: «چاقوهای آخته» یک کمدی پلیسی بسیار هوشمندانه است. با این وجود این فیلم با کمبود فضای بازی برای هر یک از بازیگران با استعدادش روبه‌رو است. بازیگران مجبورند تا در مدت زمان محدود فیلم، نقش خود را ارائه دهند.

جانی اولکسینسکی در نیویورک پست نوشت: آن چه که در مورد «چاقوهای آخته» جالب به نظر می‌رسد، تماشای رفتارهای غیرمودبانه‌ای است که از گروهی از بازیگران بسیار جدی در این فیلم کمدی سر می‌زند.

پیتر بردشاو در گاردین نوشت: ما با یک قتل و رازهای آن روبه‌رو هستیم که در این فیلم به گونه‌‌ای لذت‌بخش و طنزآمیز ارائه شده است.