بایگانی‌ها

مدعیان جدی اسکار بازیگری

بهترین فیلم‌های سال از نگاه منتقدان بین‌المللی
بهترین فیلم‌های سال از نگاه منتقدان بین‌المللی

رقابت شاخه بهترین بازیگر مرد اسکار 2022 بشدت شلوغ است. ظرف 72 ساعت در جشنواره فیلم تلوراید، سه بازیگر توسط صاحب نظران جوایز و کارشناسان صنعت به عنوان نامزدهای به ظاهر مطمئن اسکار 2022 در صف قرار گرفتند. اما ویل اسمیت برای «شاه ریچارد»، پیتر دینکلیج برای «سیرانو» و بندیکت کامبربچ برای «قدرت سگ» تنها بازیگرانی نیستند که می‌توانند ادعای نخستین اسکار خود را داشته باشند. بر اساس بررسی شانس‌های اولیه، رقابت بهترین بازیگر مرد امسال می‌تواند پر ستاره‌ترین و رقابتی‌ترین در چند سال اخیر باشد.

 

 

.

 

در حال حاضر، این اسمیت است که در بین کارشناسان و کاربران پیشتاز نامزدی است. بیشتر کارشناسان انتظار دارند که اسمیت اولین جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در نقش ریچارد ویلیامز، پدر سرنا و ونوس ویلیامز، در «شاه ریچارد» دریافت کند. ریچارد لاوسون، منتقد ونیتی فیر در سپتامبر نوشت: «ویل اسمیت برنده اسکار خواهد شد». اسمیت یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های هالیوود در حال حاضر در چهار دهه اخیر، علیرغم دو نامزدی در شاخهٔ بهترین بازیگر مرد برای «در جستجوی خوشبختی» در سال 2006 و «علی» در سال 2001، هرگز برنده جایزه اسکار نشده است.

 

در سال 2001، اسمیت با دنزل واشینگتن برای «روز تمرین» رقابت کرد، نقش‌آفرینی که اولین و تنها اسکار بهترین بازیگر مرد را تا کنون برای واشنگتن در پی داشته است. تاریخ می‌تواند تکرار شود: واشنگتن امسال در فیلم «تراژدی مکبث» بازی می‌کند، و او در حال حاضر برخی از بهترین نقدهای دوران حرفه‌ای خود را پس از نمایش فیلم در جشنواره فیلم نیویورک به دست آورده است. یک نامزدی دیگر اسکار برای واشنگتن در مجموع نامزدی‌های او را به نه بار می‌رساند .همچنین تاریخ ساز خواهد شد زیرا واشنگتن اولین بازیگر سیاهپوست با نه نامزدی خواهد بود.

 

اما اسمیت و واشنگتن تنها مدعیان اصلی جایزه نیستند: طبق گفته کاربران و کارشناسان، کامبربچ مطمئناً برای دومین بار نامزد رشته بهترین بازیگر مرد می‌شود. به راحتی می‌توان فهمید که چرا: «قدرت سگ» به بازیگر «دکتر استرنج» غنی‌ترین نقشی را تقدیم کرده که تاکنون ایفا کرده است. از کامبربچ قبلاً در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو قدردانی شده است. انتظار می‌رود «قدرت سگ» یکی از رقبای اصلی بهترین فیلم و نامزدی در چندین رشته باشد.

 

در رده‌های  بعدی، دینکلیج(سیرانو) و بردلی کوپر برای (کوچه کابوس) قرار دارند. اما نزدیک به دوازده بازیگر وجود دارند که می‌توانند در فهرست نامزدها باشند، از جمله آدام درایور برای «سرای گوچی»، در نقش مائوریزیو گوچی محکوم به مرگ در درام ریدلی اسکات. این یکی از دو بازی قوی ای است که درایور در سال 2021 پس از «آخرین دوئل» ارائه کرد.