بایگانی‌ها

ملاقات تاریخی در واتیکان

ملاقات تاریخی در واتیکان
ملاقات تاریخی در واتیکان

یک روز بعد از نمایش «سکوت» فیلم جدید مارتین اسکورسیزی برای 300 کشیش یسوعی در واتیکان، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان هم شخصا با کارگردان بزرگ و خانواده‌اش دیدار کرد.

در این دیدار همسر  دختران اسکورسیزی او را همراهی می‌کردند. پاپ هنوز فیلم را تماشا نکرده اما رمان «سکوت» را قبلا خوانده و به دلیل پرداختن به تعالیم یسوعیت با آن احساس نزدیکی ویژه‌ای دارد. اسکورسیزی هم از علاقه‌اش در سال‌های جوانی برای گرویدن به کلیسا و کشیش شدن گفت و دو تابلوی قاب شده از تصاویر مربوط به مسیحیان مفقود در ژاپن را به پاپ تقدیم کرد.

این دیدار که حدود پانزده دقیقه طول کشید، در حالی رخ داد که سی سال قبل «آخرین وسوسه‌های مسیح» ساخته اسکورسیزی با واکنش‌های تند از جانب جوامع کاتولیک رو به رو شده بود و در خیلی از کشورها مانند آرژانتین، سرزمین مادری پاپ، با ممنوعیت نمایش همراه شد.

اما شاید فقط دیدار  پاپ با استیون هاوکینگ می‌توانست جنجالی‌تر از دیدار با اسکورسیزی باشد. دیداری میان دو چهره سرشناس از دو دنیای دین و علم که به تقدیر از تلاش‌های هاوکنیگ و خدمت او به بشریت انجامید.

پاپ در این دیدار با جمعی از دانشمندان برجسته روی نقش کلیدی آنها در حل مشکلات بشری امروز تاکید کرد و پیوند بیشتر میان مجامع علمی و دینی را ضروری دانست.

پاپ فرانسیس پیش از این نظریات علمی فرگشت و بیگ‌نگ را تایید کرده و نگرش علمی به پیدایش حیات و هستی را فاقد هرگونه مغایرت با ذات مسیحیت و دیگر ادیان دانسته بود.

pope-hawking