بایگانی‌ها

نبرد ادامه دارد

نبرد ادامه دارد
نبرد ادامه دارد

▪️یکی از فیلم‌هایی که امسال تکان اساسی به حال و روز سینما دارد، «آواتار: راه آب» بود؛ دنباله‌ای برای پرفروش‌ترین فیلم تاریخ که سیزده سال طول کشید تا به تولید برسد و این وقفه دلیلی نداشت جز بلندپروازی‌های جیمز کامرون. در بخش برداشت کوتاه این شماره از مجله به «راه آب» پرداخته شده که بخش‌هایی از مطالب را در ادامه مرور می‌کنید.  

 

نبرد ادامه دارد

فتح دوباره سینماها با «آواتار: راه آب»

« “راه آب” سیزده سال پس از فیلم اصلی ساخته شده و به همین اندازه هم در جهان خیالی آواتار قصه پیشروی کرده است. همان‌طور که در بُعد فنی کامرون در نظر داشته تا از انتظارات معمول پیرامون تصویرسازی در بلاک‌باسترها فراتر برود، مانند توسعه فناوری موشن کپچر زیر آب و ترکیب آن با دیگر جلوه‌های بصری کامپیوتری، در روایت هم چالش‌هایی را پیش‌روی شخصیت‌ها گذاشته که معمولا در چنین سطحی از سرگرمی‌سازی تجربه‌شان نمی‌کنیم؛ اتفاقا بحث درباره‌ی بحران‌های عمیق اگزیستانسیالیستی نیست و درام از دل روزمرگی بیرون آمده و این بار خانواده محور اصلی است. دو قهرمان فیلم اصلی با تشکیل خانواده، علاوه بر قد علم کردن جلوی مهاجمان استعمارگر زمینی باید حواسشان به بچه‌ها و چیزهایی باشد که کنار هم ساخته‌اند و همین کار را سخت‌تر می‌کند.»

 

بازگشت پادشاه

با جیمز کامرون درباره چهار دهه فیلمسازی و دنیای «آواتار»

زک بارون (جی‌کیو)

ترجمه: آرش خیروی  

جیمز کامرون: «عاشق سختی هستم و جذب کار‌های سخت می‌شوم. فیلمسازان بااستعداد و باهوش فراوانی وجود دارند که نمی‌توانند از عهده چنین کار‌های پرمشقتی بربیایند. این بهم فرصت می‌دهد تا بتوانم چیز‌هایی خلق کنم که از عهده دیگران خارج است و هیچ‌کس تا به حال موفق به دیدن آن‌ها نشده است.

اوایل مقابل اینکه فیلمساز پرهزینه‌ای شناخته شوم، موضع منفی داشتم. شاید مغرورانه به نظر برسد ولی حقیقتی وجود دارد که من از عهده چنین پروژه‌های عظیمی به خوبی بر‌می‌آیم و تردیدی نسبت به خودم هرگز در قاموسم وجود ندارد. از اینکه متفاوت باشم نه تنها ناراحت نیستم بلکه خیلی هم خوشحالم.

من سیستم نمایشی استریم رایگانی دارم که هر شب برایم پخش می‌شود و خیلی از سیستم‌های موجود دیگر بهتر کار می‌کند. منظورم خواب‌هایی است که می‌بینم. “آواتار” همین‌طوری به ذهنم رسید. حداقل برای اینکه متهم به نقض کپی رایت نشوم، این نقاشی‌ها را دارم که از خوابم بیرون آمده‌اند.»

 

امید زنده می‌ماند

گزارشی از تولید سخت و هیجان‌انگیز «آواتار: راه آب»

ایان فریر (امپایر)

تنظیم و ترجمه: جواد رهبر

بلندپروازی‌های شخصی کامرون در حوزه‌ی فیلمسازی هم شاید نقشی حیاتی در آینده‌ی فیلم‌های این مجموعه داشته باشد. کامرون بیست سالی می‌شود که وقتش را بین ساخت فیلم سینمایی و مستند تقسیم کرده است و هنوز هم نمی‌تواند به پروژه‌هایی فراتر از پاندورا فکر نکند. او می‌گوید: «فیلم‌های “آواتار”، کاملا وقت و انرژی آدم را می‌گیرند. من سرگرم کار روی پروژه‌های دیگری هستم که هیجان‌انگیزند. به نظرم در نهایت – نمی‌دانم بعد از سه یا چهار فیلم – شاید دلم بخواهد کارگردانی این فیلم‌ها را به فرد معتمدی بدهم تا خودم بتوانم سراغ کارهای دیگری که به آن‌ها علاقه دارم بروم. شاید هم این کار را نکنم. هنوز نمی‌دانم.»