بایگانی‌ها

نظر جان کاساوتیس درباره«خیابان‌های پایین شهر»

تکلیف فیلم بعدی مارتین اسکورسیزی مشخص شد
تکلیف فیلم بعدی مارتین اسکورسیزی مشخص شد

ترجمه:ارغوان اشتری

جان کاساوتیس و مارتین اسکورسیزی نقشی ‘مهم در تکامل جنبش جدید هالیوود ایفا کردند که آینده سنت‌های فیلمسازی آمریکایی را تعریف می‌کرد. کاساوتیس و اسکورسیزی هر دو شاهکارهای پیچیده مانند زن تحت تأثیر و راننده تاکسی خلق کردند که ساختار بندی دوباره ی حساسیت های هنری را در چشم انداز سینمای آمریکا سهولت بخشیدند.
.
از بسیاری جهات، کاساوتیس حکم استاد را برای اسکورسیزی داشت و در موارد متعدد به او کمک کرد. در سال‌های اولیه کار اسکورسیزی، کاساوتیس با استخدام او به‌عنوان دستیار تدوین‌گر صدا برای فیلمش «مینی و مسکوویتز» در سال ۱۹۷۱ به اویی که آن زمان بیکار بود، کمک کرد و حتی اجازه داد در آپارتمانی سکونت کند که برای فیلم‌برداری استفاده می‌شد، مارتین از کاساوتیس چیزهای زیادی یاد گرفت و مرتب با جان در مورد سینما گفتگو می‌کرد.
.

هرچند که آنها در بینش های هنری خود تفاوت هایی داشتند، گفتگوها با کاساوتیس بود که اسکورسیزی را تشویق کرد تا رویای تبدیل شدن به یک فیلمساز برتر را با هر آنچه که داشت پی بگیرد.. پس از ساخت Boxcar Bertha، اسکورسیزی موفق شد یکی از شاهکارهای سینمایی دوران جدید هالیوود را خلق کند که تأثیر قابل توجهی بر این جنبش داشت – خیابان‌های پایین شهر را.
.

حتی پس از آن، کاساوتیس یک چهره مهم در زندگی اسکورسیزی باقی ماند و همچنان حامی اسکورسیزی بود. به گفته ری کارنی، این کاساوتیس بود که مرتباً با برادران وارنر تماس می‌گرفت تا آنها را متقاعد کند که اسکورسیزی را به عنوان کارگردان فیلم «آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند» استخدام کنند، اگرچه گزارش شده است که ستاره فیلم – الن برستین – یکی از طرفداران پروپاقرص آثار اسکورسیزی بود.
.

کاساوتیس در مصاحبه‌ای در مورد اینکه چه چیزی اسکورسیزی را متمایز می‌کند، گفته بود: «ساخت فیلم یک علاقه وافر و بی‌حد و اندازه است و تعداد کمی از فیلمسازان می‌توانند هر آنچه دارند به پای سینما بریزند، آنها خدایان دیگری دارند، اما من فکر می‌کنم مارتی تنها یک خدا دارد و آن سینما است. »

کاساوتیس به شدت معتقد بود که اسکورسیزی به معنای واقعی کلمه «مولف» است. کاساویتس «خیابان های پایین شهر» را فیلم محبوب خود از میان آثار اسکورسیزی می‌دانست و آن را جواهری سینمایی توصیف می‌کرد.