بایگانی‌ها

نقش کن کلیدی‌تر از گذشته است

نقش کن کلیدی‌تر از گذشته است
نقش کن کلیدی‌تر از گذشته است

در حالی که هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم پس از دو سال شرایط پاندمی بازمی گردد، ونسان لندون، ستاره «تیتان» و رئیس داوران جشنواره کن تاکید بر ارتباط هنر دارد.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن در حالی افتتاح شد که ونسان لندون، رئیس هیئت داوران، با اذعان به سر و صداهای جنگ در اوکراین و یک بیماری همه گیر ، گفت که با توجه به «زمان آشفته» در جهان به طور کلی، نقش جشنواره حیاتی تر از همیشه است..

«به نظر شما اگر ما کن را برگزار نکنیم، جهان تغییر خواهد کرد؟» و در ادامه پاسخ داد:«نه. اگر اینطور بود، مطمئنم که جشنواره را متوقف می‌کردیم. اما من برعکس فکر می کنم. در این جشنواره ما می توانیم آیینه(بازتاب دهنده) باشیم. و من فکر می‌کنم که فرهنگ مهم‌ترین مدرک یا ادله ای است که نشان می‌دهد جهان در دورانی که ما در آن زندگی می‌کردیم چگونه بود. پس خیلی مهم است ما باید جشنواره را برگزار کنیم.»

در حمایت از اوکراین، دست اندرکاران جشنواره حضور هیات‌های رسمی روسیه را ممنوع کرده و درهای جشنواره را به روی هنرمندان باز کرده‌اند که بسیاری از آنها با رژیم پوتین مخالف هستند. کریل سربرنیکوف کارگردان مخالف روسی که اخیراً از حبس خانگی آزاد شده است، فیلمی به نام همسر چایکوفسکی در رقابت اصلی دارد.

در کنفرانس مطبوعاتی هیئت داوران توضیح دادند که تنوع اعضا در نشست بازتاب صنعت سینما به طور کلی است. نومی راپاس، بازیگر سوئدی، گفت: «همه ما در کشورهای مختلف، مکان‌های دورافتاده بزرگ شده‌ایم. اما من فکر می‌کنم سینما نوعی اکسیژن از راه دور است. چیزهایی را به ما نشان می‌دهد که معمولاً نمی‌دانیم یا نمی‌فهمیم … این بدان معناست که نوجوانان در روسیه می توانند فیلم هایی را ببینند که در غیر این صورت نمی دیدند. فیلم‌ها سفر می‌کنند و ارتباط برقرار می‌کنند – و در این زمانه مهم‌تر از همیشه است.»