بایگانی‌ها

نه به وودی آلن!

نه به وودی آلن!
نه به وودی آلن!

به‌نظر می‌رسد که کمپین #من_هم_همینطور هدف بزرگ بعدی‌اش را پیدا کرده است، وودی آلن. البته قصه رسوایی اخلاقی این کارگردان سرشناس هالیوودی جدید نیست، مهم‌ترین اتهامی که علیه او بیان شده سوء استفاده جنسی از دختر خوانده‌اش دیلن فارو در سن 7 سالگی است که اولین بار در سال 1992 صدایش درآمد و بار دیگر در سال 2014 مطرح شد.

 اما مثل اینکه قبل از ماجراهای هاروی واینستاین کسی این صداها را نمی‌شنید. با راه‌اندازی کمپین حمایت از قربانیان، ماجرای وودی آلن هم دوباره به کانون توجهات بازگشته است. اینبار رونان فارو، برادر دیلن فارو که به‌عنوان ژورنالیست فعالیت می‌کند و دیگر زنان هالیوود در برابر این کارگردان ایستاده‌اند. در طول یک ماه گذشته الن پیج، سوزان ساراندون و جسیکا چستین، بازیگران زنی بودند که گفتند از همکاری با وودی آلن پشیمانند، از همه آن‌ها تندتر هم الن پیج بود که گفت: «تنها یک همکاری با آلن داشتم که بزرگترین اشتباه زندگی‌ام بود، این شرمندگی تا پایان عمر با من باقی می‌ماند.»

اما جدیدترین زن سینمایی که به تحریم وودی آلن توسط همکارانش پیوسته گرتا گرویگ است که چند شب پیش اولین ساخته‌ی سینمایی‌اش «لیدی برد» جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال را در گلدن گلوب برد. گرویگ که در «تقدیم به رم با عشق» وودی آلن بازی کرده بود در مصاحبه اخیرش با نیویورک تایمز گفته: «حرفی که می‌خواهم بزنم مستقیما در مورد شخص وودی آلن است. من در سال 2012 در یکی از فیلم‌هایش بازی کردم و همین جا اعلام می‌کنم که اگر از مواردی که اخیرا فهمیدم اطلاعات داشتم هیچوقت با او همکاری نمی‌کردم. جایگاه او به‌عنوان کارگردانی که از بچگی با آثارش بزرگ شدم و به‌عنوان یک هنرمند بزرگ در تاریخ محفوظ است، ولی اخلاق کاری او به هیچ عنوان قابل قبول نیست. وقتی به رنجی که دیلن فارو کشیده فکر می‌کنم قلبم به درد می‌آید و از کار کاردن با آلن پشیمان می‌شوم. من دیگر هیچ وقت با او همکاری نمی‌کنم، هیچ وقت. از تمام زنان که چنین سختی‌هایی کشیده‌اند و شجاعانه زبان باز کرده‌اند حمایت می‌کنم. به‌نظرم وقت آن رسیده که تمام زنان و مردان دست به دست هم دهند تا چنین مواردی هرگز تکرار نشود و سلامت کاری در صنعت سرگرمی حرف اول را بزند.»

در ادامه جنبش، بازیگران زن از یکدیگر می‌خواهند که برای افراد یا کمپانی‌هایی که رسوایی اخلاقی دارند کار نکنند. جدیدترین فیلم وودی آلن با نام «یک روز بارانی در نیویورک»، سه بازیگر زن دارد، ال فنینگ، سلنا گومز و ربکا هال که تا کنون واکنشی نسبت به آلن نشان نداده‌اند اما با موج حمایتی که در راه است ممکن است با بالا گرفتن اتهامات و هرگونه واکنشی از سوی بازیگران، فیلم قبل از اکران زمین بخورد.