بایگانی‌ها

نیکلاس روگ درگذشت/فیلمبردار و کارگردانی که سینما را خودش آموخته بود

نیکلاس روگ درگذشت/فیلمبردار و کارگردانی که سینما را خودش آموخته بود
نیکلاس روگ درگذشت/فیلمبردار و کارگردانی که سینما را خودش آموخته بود

دنیای تصویرآنلاین- نیکلاس روگ فیلمبردار و کارگردانی  انگلیسی که در سال‌های 1970 شهرتی در زمینه فیلمسازی بدست آورد در سن نود سالگی درگذشت.

او پیش از آنکه کارگردان شود با فیلمسازان مطرحی به عنوان مسئول دوربین  و بعدها مدیر فیلمبرداری همکاری کرد. از جمله با دیوید لین در «لورنس عربستان» و «دکتر ژیواگو» به عنوان دستیار دوم فیلمبرداری   که لین در دوران تولید «دکتر ژیواگو» اخراجش کرد.

او برای فرانسوا تروفو «فارنهایت ۴۵۱» (۱۹۶۶) را فیلمبرداری کرد. «دور از اجتماع خشمگین» (۱۹۶۷) دیگر فیلم مطرح او در مقام فیلمبردار است.

با وجودی که نیکلاس روگ در طول زندگی هیچ وقت برنده جایزه اسکار نشد اما او را به عنوان یکی از استادان سینما می‌شناسند که نسل جدید فیلمسازان از او تاثیر می‌گرفت.

«اجرای موسیقی» با بازی میگ جگر نخستین فیلم روگ در مقام کارگردان است که سال 1970 ساخت.  سال ۱۹۷۳ مشهورترین فیلم خود  «حالا نگاه نکن» را با نقش آفرینی  جولی کریستی و دونالد ساترلند ساخت.

نیکلاس روگ  سینما را تجربی آموخته بود در دورانی که مسئول دوربین بود و در استودیوهای فیلمسازی حضور داشت.در دوران تجربه اندوزی با فیلمسازانی مانند جان شله زینگر،ریچارد لستر، دیوید لین و فرانسوا تروفو کار کرد.و وقتی برای اولین بار پشت دوربین در مقام کارگردان رفت، نشان داد که نگاه ویژه خودش را دارد.

روگ در مصاحبه ای که سال 2005 با گاردین انجام داد گفت:«شما فیلم را به واسطه فیلمبرداری می‌سازید.نظر واقعا ساده ای است اما برای من رازگشایی بزرگی بود.»

از فیلم هایی مهم روگ می توان اشاره کرد به  «حالا نگاه کن» (۱۹۷۳)، «پیاده روی» (۱۹۷۱)، «نمایش» (۱۹۷۰) و «مردی که به زمین افتاد» (۱۹۷۶) .