سال گذشته بود که BBC در فهرستی حاوی 200 نقد، 100 فیلم برتر قرن 21 را معرفی کرد. امسال هم بیکار ننشسته و فهرست دیگری از فیلمهای سینمایی منتشر کرده، 100 فیلم کمدی تاریخ سینما.
در این فهرست بلند بالا «بعضیها داغشو دوست دارند» ساختهی بیلی وایدلر در صدر قرار دارد. فیلمی با هنرنمایی تونی کرتیس و جک لمون و البته بلوند جاودانهی سینما، مرلین مونرو.
بیلی وایلدلر آنقدر فیلمهای دوستداشتنیای ساخته که هیچ فهرستی از بزرگترینهای سینمایی نمیتواند شامل حداقل یکی از فیلمهایش نباشد، حتی فیلم «سانست بلوار» او که همه پسند هم نیست، همانطور که در شمارهی 276 مجله دنیای تصویر بررسی شد از بزرگترین کالتهای تاریخ سینما است.
فیلم «دکتر استرنجلاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم» ساختهی جذاب و هوشمندانهی استنلی کوبریک فقید هم در جایگاه دوم قرار دارد و «آنی هال» وودی آلن در جایگاه سوم آنها را تعقیب میکند تا نشان داده شود که این هوشمندی در طنز است که برای BBC ارزش دارد. «روز گراندهاگ» ساختهی هارولد رامیس و «سوپ اردک» ساختهی لئو مککری نیز به ترتیب پنج فیلم اول فهرست را تشکیل میدهند تا رتبههای بالای این فهرست از هجوگرایی بامزه بدون داشتن فیلمنامههای آنچنانی هم خالی نباشد.
اما نکتهی جالب این فهرست قرار گرفتن«شیفتهی زنها» ساختهی جری لوئیس و «سلطان کمدی» شاهکار کمدی تلخ مارتی که به نوعی بازگشتی بود برای جریلوئیس فقید به کمدیهای بزرگ سینما، و شاید ادای دینی است به جری لوئیس تازه از دست رفته. با نگاهی کلی به این فهرست متوجه میشوید که کمدی سیاه و طنز اجتماعی برای قرار گرفتن در آن از اولویتهای اصلی محسوب میشود. قرار گرفتن چندین اثر از چاپلین، وودی آلن و برادران کوئن گواه این ماجرا است.
فهرست کامل صد فیلم به شرح زیر است:
1- «بعضیها جذابش را دوست دارند»، (بیلی وایدلر، 1959)
2- «دکتر استرنجلاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم»، (استنلی کوبریک، 1964)
3- «انی هال»، (وودی آلن، 1977)
4- «روز گراندهاگ»، (هارولد رامیس، 1993)
5- «سوپ اردک»، (لئو مککری، 1933)
6- « زندگی برایان»، (گراهام چاپمن، 1979)
7- «هواپیما!»، (جیم آبراهامز و جری زاکر و دیوید زاکر، 1980)
8- «زنگ تفریح»، (ژاکی تاتی، 1967)
9- «این اسپینال تپ است»، (راب رینر، 1984)
10- «ژنرال»، (باستر کیتون و کلاید براکمن، 1926)
11- «لبوفسکی بزرگ»، (جوئل و ایتان کوهن، 1998)
12- «عصر جدید»، (چارلی چاپلین، 1936)
13- «بودن یا نبودن»، (ارنست لوبیچ ، 1941)
14- «منشی همهکاره او»، (هاوارد هاکس، 1940)
15- «مانتی پایتون و جام مقدس»، (تری گیلیام و تری جونز، 1975)
16- «دیکتاتور بزرگ»، (چارلی چاپلین، 1940)
17- «پرورش بیبی»، (هاوارد هاکس، 1938)
18- «شرلوک جونیور»، (باستر کیتون، 1924)
19- « بانو ایو»، (پرستون استرجس، 1941)
20- «زینهای شعلهور»، (مل بروکس، 1974)
21- «روشناییهای شهر»، (چارلی چاپلین، 1931)
22- «فرانکنشتاین جوان»، (مل بروکس، 1974)
23- «پارتی»، (بلیک ادواردز، 1968)
24- «ویدنیل و من»، (بروس رابینسون، 1987)
25- «جویندگان طلا»، (چارلی چاپلین، 1925)
26- «دایی من»، (ژاکی تاتی، 1958)
27- «آپارتمان»، (بیلی وایدلر، 1960)
28- «یک شب اتفاق افتاد»، (فرانک کاپرا، 1934)
29- «وقتی هری سالی را دید…»، (راب رینر، 1989)
30- «تعطیلات موسیو اولو»، (ژاک تاتی، 1953)
31- «توتسی»، (سیدنی پولاک، 1980)
32- «بزرگ کردن آریزونا»، (جوئا و ایتن کوهن، 1987)
33- «گوینده: افسانه ران برگندی»، (آدام مککی، 2004)
34- «بیسرنخ»، (ایمی هکرلینگ ، 1995)
35- « آواز در باران»، (جین کلی واستنلی دانن، 1952)
36- «ماهیای به نام وندا»، (چارلز کریچتون، 1988)
37- «سفرهای سولیوان»، (پرستون استرجیس، 1941)
38- «داستان فیلادلفیا»، (جرج کیوکر، 1940)
39- «شبی در اپرا»، (سام وود و ادموند گولدینگ، 1935)
40- «تهیه کنندهها»، (مل بروکس، 1967)
41- « بورات: یادگیریهای فرهنگی آمریکا برای انجام منفعت ملت پرشکوه قزاقستان»، (لری چارلز، 2006)
42- «حقیقت تلخ»، (لئو مککری، 1937)
43- «َِمش»، (رابرت آلتمن، 1970)
44- «ساقدوشها»، (پاول فیگ آن، 2011)
45- « آدمهای ناشناس»، (ماریو مونیچلی، 1958)
46- «قصه عامهپسند»، (کوانتین تارانتینو، 1994)
47- «خانه حیوانات»، (جان لندیس، 1978)
48- «دردسر در بهشت»، (ارنست لوبیچ ، 1932)
49- «جذابیت پنهان بورژوازی»، (لوییس بونوئل، 1972)
50- «زنان در آستانهٔ فروپاشی عصبی»، (پدرو آلمودوار، 1988)
51- «هفت شانس»، (باستر کیتون، 1925)
52- «مرد من گادفری»، (گرگوری لا کاوا، 1936)
53- «برادران بلوز»، (جان لندیس، 1980)
54- «هارولد و ماد»، ( هال اشبی، 1971)
55- «بهترین در نمایش»، (کریستوفر گست، 2000)
56- «خبرگزاری»، (جیمز ال. بروکس، 1987)
57- «دختران بدجنس»، (مارک واترز، 2004)
58- «زلیگ»، (وودی آلن، 1983)
59- «تونی اردمان»، (مارن آده، 2016)
60- «شان میمیرد»،(ادگار رایت، 2004)
61- «تیم آمریکا: جهان پلیس»، (تری پارکر)
62- «آنچه در سایهها انجام میدهیم»، (جامین کلمنت، 2014)
63- «آرسنیک و تور کهنه»، (فرانک کاپرا، 1944)
64- «برادرخوانده»، (آدام مککی، 2008)
65- «پادوی گلف»، (هارولد رامیس، 1980)
66- «پلیس خفن»، (ادگار رایت،2007)
67- «پسران صحرا»، (ویلیام آ. سی تر ، 1933)
68- «نینوتچکا»، (ارنست لوبیچ، 1939)
69- «عشق و مرگ»، (وودی آلن، 1975)
70- «در چرخه»، (آرماندو لانوچی، 2009)
71- «خانوادهٔ اشرافی تننبام» (وس اندرسن، 2001)
72- «تفنگ بدون قلاف: از پروندههای جوخهی پلیس!»، (دیوید زاکر، 1988)
73- «پروفسور دیوانه»، ( تام شادیاک، 1996)
74- «اماکن تجاری»، (جان لندیس)
75- «داستان پام بیچ»، (پرستون استرجیس، 1942)
76ـ «طرح برای زندگی»، (ارنست لوبیچ، 1933)
77- «طلاق به سبک ایتالیایی»، (پیِترو گِرمی، 1961)
78- «عروس شاهزاده»، (راب رینر، 1987)
79- «بازی شام»، (فرانسیس وبر، 1998)
80- «محیط اداره»، (مایک جاج، 1999)
81- «چیزی در مورد مری وجود دارد»، (بابی و پیتر فارلی، 1998)
82- «سر مخفی!»، (جیم آبراهامز و دیوید زاکر و جری زاکر، 1984)
83- «ایمنی آخر از همه!»، (فرد سی. نیومیر و سم تیلور، 1923)
84- «در انتظار گافمن»، (کریستوفر گست، 1996)
85- «آمارکورد»، (فدریکو فلینی، 1973)
86- «قلبهای مهربان و نیمتاجها»، (رابرت هیمر، 1949)
87- «آقایان بلوندها را ترجیح میدهند»، (هاوارد هاکس، 1953)
88- «زولندر»، (بن استیلر، 2001)
89- «بابونهها»، (ویهرا خیتیلووا، 1966)
90- «یک برگ نو»، (الین می، 1971)
91- «چه خبر دکتر؟»، (پیتر بوگدانوویچ، 1971)
92- «ملکالموت»، (لوئیس بونوئل، 1962)
93- «ساوت پارک: گندهتر، درازتر و کوتاهنشده»، (تری پارکر، 1999)
94- «راشمور»، (وس اندسون، 1998)
95- «شکارچیان روح»، (ایوان ریتمن، 1984)
96- «چشم و گوش بسته»، (جرج کیوکر، 1950)
97- «جعبه موسیقی»، (جیمز پروت، 1932)
98- «خماری»، (تاد فلیپس،2009)
99- «عوضی»، (کارل راینر، 1979)
100- «شیفتهی زنها»، (جری لوئیس، 1961)
100- به طور مشترک «سلطان کمدی»، (مارتین اسکورسیزی،1982)