بایگانی‌ها

همچون شاهکارهای نقاشی

همچون شاهکارهای نقاشی
همچون شاهکارهای نقاشی

همه عشاق سینما از دیدن اولین تصاویر از فیلم «بلید رانر 2049» دنباله فیلم‌های به یادماندنی ریدلی اسکات که توسط دنی ویلنو ساخته می‌شود بهت‌زده شده‌اند. از رنگ‌های شفاف گرفته تا نورپردازی دقیق فیلم، همه مدیون راجر دیکنز نامزد 13 جایزه اسکار است که وینلو او را به‌عنوان مدیر فیلمبرداری به‌کار گرفته است.

اما بنا به گفته وینلو که اخیرا مصاحبه‌ای با ایندی وایر انجام داده است، در واقع ما هنوز قسمت بسیار کوچکی از زیبایی‌های فیلم را هم ندیده‌ایم. او می‌گوید: «صادقانه باید بگویم که این تنها قسمت بسیار کوچکی از نوک یک صخره یخی در درون آب است. هرچند نمی‌توانم به قطعیت بگویم که عکس‌العمل مردم نسبت به فیلم به طور کلی چگونه خواهد بود، اما به‌عنوان یک فیلمساز اذعان می‌کنم که دیکنز به بهترین نحو کار خود را انجام داده است. او کارهای بسیار بزرگی در فیلم‌های گوناگون انجام داده است. اما آن‌چه او در فیلم من انجام داده کاملا ویژه و خاص بوده است. دیکنز مرزهایی تازه در کار خود به‌وجود آورده است.»

وینلو فیلمبرداری دیکنز را در دنباله «بلید رانر» مانند یک اثر نقاشی امپرسیونیستی توصیف می‌کند که بدون وجود نور طبیعی به او اختیار عمل برای انجام ایده‌های بکر می دهد. بنا به گفته کارگردان، به دلیل حضور فیلمبردارش در فیلم‌های علمی تخیلی، او حالا می‌تواند تجربه‌ای دوباره در این زمینه پس از دو اثر اخیرش «زندانیان» و «سیکاریو»  داشته باشد.

وینلو ادامه می‌دهد: «او بیشتر اوقات مانند یک دانشمند عمل می‌کند و به‌ دنبال  این است تمام دقت و توجه خود را هنگام فیلمبرداری سر صحنه هنگام فیلمبرداری به کار بگیرد. اما در فیلم بازیگوشی بیشتر از او می‌بینیم و این به این دلیل است که او فضای بیشتری نسبت به فیلم‌هایی که در دنیای واقعی می‌گذرد در اختیار داشته است.»

کارگردان «بلید رانر 2049» بسیار مایل بوده که هر چه زودتر این فیلمبردار زبردست سر صحنه فیلم حضور داشته باشد و در نهایت مشخص شد که این دو در یک روز قرارداد خود را امضا کردند.

ظاهرا شب روزی که به پیشنهاد کارگردانی فیلم جواب مثبت داده، در حال شام خوردن با دیکنز بوده و با او فیلمبرداری در این پروژه را مطرح کرده که او نیز بدون هیچ‌گونه حرف و پرسشی آن را پذیرفته است.