بایگانی‌ها

«پشت ابرها» به لندن می‌رود

«پشت ابرها» به لندن می‌رود
«پشت ابرها» به لندن می‌رود

پاییز امسال بار دیگر سینماهای شهر لندن به رنگ جشنواره در می‌آید و شاهد برگزاری چهاردهمین دوره از جشنواره فیلم لندن از چهارم تا پانزدهم اکتبر خواهیم بود. امسال بیش از 240 فیلم از سراسر دنیا در سینماهای لندن به نمایش در می‌آید و «نفس بکش» ساخته اندی سرکیس فیلم افتتاحیه جشنواره خواهد. مهم‌ترین دلیل اهمین جشنواره لندن امسال برای ما ایرانی‌ها حضور آخرین ساخته مجید مجیدی در بخش مسابقه جشنواره است.

بنا به خبرهای جدید منتشر شده، ظاهرا فیلم مجیدی سه‌زبانه‌ است و در آن شخصیت‌ها به زبان‌های هندی، تامیل و انگلیسی صحبت می‌کنند. هم‌چنین «پشت ابرها» به صورت داستان انسانی زیبا پیرامون روابط یک خواهر و برادر توصیف شده است. این دومین پروژه بلند بین‌المللی مجیدی بعد از «محمد رسول الله» به شمار می‌آید.

مجید مجیدی درباره فیلم جدیدی که در هند می‌سازد قبلا چنین گفته است: « این فیلم هم ادامه‌ای بر فیلم‌هایی است که تا به حال ساخته‌ام. هر فیلمی که ساخته‌ام بخشی از یک کلیت است مثل یک بدنه واحد اما هر فیلم هم برای خودش یک شخصیت جدا دارد. مانند درختی که یک تنه دارد و فیلم‌ها مثل شاخه‌های آن هستند؛ بخشی از درخت هستند اما با مسیری متفاوت و شخصیت‌هایی متفاوت. فیلم‌ها یک روند را تشکیل می دهند. نمی‌توانی آنها را جدا کنی و یک چیز دیگر از آن دربیاوری. همه فیلم‌های موفق من بخشی از فیلم اول من هستند. همه شاخه‌ها مثل هم نیستند، شاخه‌هایی هستند که از یک جا تغذیه می‌شوند. ما آنها را تفکیک نمی‌کنیم، آن را هرس می‌کنیم. به این معنی نیست که می‌گذاریم هر جا خواستند بروند. با انرژی بیشتری آن را هدایت می‌کنیم. این انرژی در همه جای مجموعه هست. به ما ایده‌های بهتری می‌دهد تا همه درخت را ببینیم. آن را قوی‌تر می‌کند آن را باثبات‌تر می‌کند.»

همچنین جلسات پرسش و پاسخی با حضور دیوید فینچر و کیت بلانشت هم در برنامه‌های جانبی این جشنواره حضور دارد.
همچنین در بخش مستند این جشنواره آرش کمالی سروستانی و بهروز بوچانی با مستند «چاکا، لطفا به ما زمان را بگو» حضور دارند. مستندی که با گوشی موبایل و به دور از چشم مسئولین گینه‌ای در اردوگاه مهاجران غیرقانونی کشور استرالیا ساخته شده است.
نمایش ویژه‌ای هم از فیلم «شیراز: یک عاشقانه هندی» در این فستیوال اتفاق خواهد افتاد. فیلم صامتی ساخته 1928 به کارگردانی فرانس اوستن در مورد داستان افسانه‌ای شاه‌جهان و معروفترین بنای عاشقانه جهان یعنی تاج محل.

فیلم مجیدی در جشنواره لندن با آثار شاخصی از سینمای جهان به رقابت خواهد پرداخت. فهرست فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره لندن 2017 به شرح زیر است:

120 تپش در دقیقه (رابین کامپیلو)

فرشته‌ها سفید می‌پوشند (ویوین کو)

پشت ابرها (مجید مجیدی)

نان‌آور (نورا تاومی)

کردار خوب (جولیانا روخاس، مارکو دوترا)

نگهبانان (زاویر بیووا)

تکیه به پیت (اندرو هی)

بی‌عشق (آندری زویاگینتسف)

عاشقان (عزازیل جاکوبز)

سوئیت کانتری (وارویک تورنتون)

اصیل (کوری فینلی)

واجب (آنماریکا ژسیر)