بایگانی‌ها

پلاسکو، کاناپه و قدرت نرم سینمای ایران!

پلاسکو، کاناپه و قدرت نرم سینمای ایران!
پلاسکو، کاناپه و قدرت نرم سینمای ایران!

آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته ساعت 19 در برج میلاد برگزار شد. اجرای این مراسم طولانی دو ساعت و نیمه بر عهده احسان کرمی بود که مراسم را با یاد و نام کاظم افرندنیا، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته آغاز کرد و محمد حیدری به‌عنوان دبیر جشنواره، رسماً آغاز سال نوی سینمای ایران را اعلام کرد.

پخش کلیپی درباره حادثه پلاسکو، با تجلیل از یکی از آتش‌نشانان جانباز همراه شد و وزیر ارشاد به همراه ریاست سازمان سینمایی و احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس روی سن از وی تقدیر به عمل آوردند.

نوبت به برگزاری مراسم‌های بزرگداشت رسید که امسال قرار بود از فرهاد توحیدی، تورج منصوری، محمد کاسبی و غلامرضا موسوی به‌پاس یک‌عمر دستاورد هنری تجلیل شود. نخستین تجلیل از محمد کاسبی به عمل آمد و کلیپی به نمایش درآمد که کیفیت پایین تصویر و نویزهای عجیب صوتی، از نکات جالب آن بود. پس از پخش کلیپ، همایون ارشادی و مجید مظفری به روی سن آمدند تا این بازیگر پیشکسوت را به سن دعوت کنند. کاسبی نیز جایزه خود را به همسر خود تقدیم کرد.

سپس حجت‌اله ایوبی پشت تریبون آمد. او که قرار بود صرفاً وزیر ارشاد را به جایگاه دعوت کند، چنددقیقه‌ای نیز به سخنرانی پرداخت و از سال‌های تلخ ابتدایی گفت و این‌که «من برای شما عطار و خیام می‌خواندم تا امیدوارتان کنم». وی افزود: «امروز می‌توانیم باجرئت بگوییم جشنواره امسال جشنواره امید است. جوانان در زیر چتر بزرگان سینما قرار گرفتند. امسال گیشه و اندیشه در کنار هم پیش خواهند رفت.» ایوبی همچنین درباره اقدام ترانه علیدوستی در اعتراض به تصمیم دولت اوباما نیز اشاره داشت: «هنرمند نازنین ما وقتی که اعلام می‌کند من اسکار را تحریم می‌کند و تمام رسانه‌ها اعلام می‌کنند، این قدرت نرم سینمای ایران است. کیارستمی‌ها و فرهادی‌ها وقتی سینمای ایران را به جهان می‌برند، نشان می‌دهند کشورهای منطقه عقیم هستند تا سینمایی مثل ما داشته باشند.»

در بخش بعدی محمدمهدی دادگو و فرشته طائرپور به نمایندگی از هیئت‌داوران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران روی صحنه آمدند تا از یک‌عمر تلاش هنری غلامرضا موسوی تجلیل به عمل آید. موسوی نیز با تشکر از دبیر جشنواره، به ذکر خاطراتی از نخستین فیلم خود در مقام تهیه‌کننده پرداخت و ادامه داد: «در دولت دهم در سینما صنف سازی کردند که همه آن ماجراها را به یاد داریم، ما بخشیدیم اما فراموش نمی‌کنیم، امیدواریم هرگز این اتفاقات تکرار نشوند و کار صنفی را به دست افراد تازه‌کار نسپرند.»

وزیر ارشاد به‌عنوان آخرین سخنران به روی سن آمد و با درنظر گرفتن حوصله حضار، در مختصر صحبت‌های خود بر وظیفه خود در صیانت از حقوق سینماگران تاکید کرد و از اعتماد خود به اصحاب هنر گفت. پس از صحبت‌های وزیر، نوبت به اعطای جوایز مواد تبلیغاتی رسید که به ترتیب به شرح زیر است:

  • دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین بهترین آنونس: روح‌الله موحدی برای آنونس فیلم “سیانور”.

موحدی: من جایزه خودم را به عوامل فیلم سیانور تقدیم می‌کنم، به‌جای تمام سیمرغ‌هایی که نگرفتند.

  • سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم: طاها ذاکر برای فصل باران‌های موسمی.

طاها ذاکر:”برای اینکه به سیمرغ اعتبار بدهم، آن را به کیانوش عیاری تقدیم می‌کنم.”

  • سیمرغ بلورین بهترین عکس: مریم تخت‌کشیان برای فیلم نیمرخ‌ها.

علیرضا قربانی برای اجرای بخش موسیقی به روی صحنه آمد و سه قطعه از آثار پرطرفدار خود را اجرا کرد. اجرایی باکیفیت که به تلطیف فضا و فراهم آوردن مجالی برای تنفس کمک شایانی کرد.

پس‌ از این وقفه ضروری، برنامه بزرگداشت‌ها از سر گرفته شد و محمود کلاری به همراه ایرج رامین فر برای تجلیل از تورج منصوری به روی صحنه آمدند. کلاری بابیان این‌که خود را مدیون تورج منصوری می‌دارد، بیان داشت: «او فارغ از فیلم‌برداری، بسیاری چیزها را به من آموخت و آموزه‌های او تا این لحظه با من است.» منصوری نیز در صحبتی کوتاه از مردم خواست که ساختمان پلاسکو را هیچ‌وقت فراموش نکنیم و یادمان باشد که هوای تهران، پلاسکو بعدی است.

بزرگداشت فرهاد توحیدی، پایان‌بخش برنامه‌های مراسم افتتاحیه بود که توسط شادمهر راستین و شهرام اسدی انجام شد؛ پایانی طولانی که توحیدی برای آن از حضار اجازه خواست تا حرف‌های نسبتاً مهم خود را بیان کند. وی ضمن ابراز تأسف از خالی بودن جای کاناپه و کیانوش عیاری در جشنواره، افزود: «نیچه می‌گوید فروتنی، ریاکاری دروغین است. بگذارید من هم کمی ریا کنم و بگویم آن ذره که در حساب ناید، ماییم. این بزرگداشت را هم سعی می‌کنم چندان به ریش خود نگیرم. این بزرگداشت را بیشتر به‌عنوان نوعی احترام برای فیلم‌نامه‌نویسی درنظر می‌گیرم.

آقای وزیر! خوشحالم که شما امشب اعلام کردید می‌خواهید سازمان نظام صنفی سینمای ایران را تشکیل دهید. من به‌عنوان یک خادم صنعت سینمای ایران، آرزومند مناسبات صنعتی برای سینمای ایران هستم. صنعت با خود، فرهنگ متابعت از قانون و استاندارد و شکستن انحصارات را می‌آورد. با حضور صنعت، دیگر 90 سینما نخواهیم داشت و سینما، اعتنایی به پروانه نمایش دولت نخواهد کرد. این قبیل انحصارات باید شکسته شود. وزارت فرهنگ، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در مورد سینمای ایران است و من از شما می‌خواهم که این حق و اختیار را به خارج از سینما تفویض نکنید. اقتدار خودتان را به‌عنوان وزیر فرهنگ، حاصل اقتدار سینماگران و هنرمندان بدانید. امیدوار هستم جناب‌عالی در دولت بعدی توفیق تأسیس سازمان نظام صنفی سینما ایران را پیدا کنید.»

مراسم با اعلام احسان کرمی پایان یافت.

اشک‌ها، لبخندها و تمام اتفاقات افتتاحیه جشنواره را در گزارش تصویری دنیای تصویر آنلاین مرور کنید.

[metaslider id=4199]