بایگانی‌ها

چرا سوفیا کاپولا پری دریایی را نساخت؟

چرا سوفیا کاپولا پری دریایی را نساخت؟
چرا سوفیا کاپولا پری دریایی را نساخت؟

در حال حاضر سه فیلم با اقتباس از داستان «پری دریایی کوچولو» نوشته هانس کریستین اندرسن در حال آماده سازی هستند. یکی از آن‌ها با بازی پاپی دریتون «دانتون ابی» و محصول نت‌فلیکس است که به نظر آماده می‌آید و در نوبت پخش این شبکه قرار داد. نت‌فلیکس روش پخش و تولید خاص خودش را دارد و در این بین به‌نظر می‌رسد رقابت اصلی سینمایی بین دو استودیو دیگر یعنی دیزنی و یونیورسال در جریان باشد. با موفقیت «دیو و دلبر» در گیشه امسال، دیزنی به فکر باز سازی بیش‌تر آثار کلاسیک خود مانند «علاءالدین»، «دامبو» و «شیرشاه» و البته «پری دریایی کوچولو» در قالب لایو-اکشن افتاده است.

 در حالی که جزئیات خاصی از محصول دیزنی در دست نیست، رقیبش یونیورسال هم که در این بین پیش‌گام این بازسازی محسوب می‌شد و در سال 2014 سوفیا کاپولا را به عنوان کارگردان و کلوئه مورتس گریس را به عنوان بازیگر انتخاب کرده بود با جدایی هر دوی آن‌ها از پروژه در اواخر 2016 پیشرفت محسوسی نداشته است.

سوفیا کاپولا که فیلم تحسین شده‌ي «فریب خورده» را در کن به نمایش گذاشت  در مصاحبه‌ای در مورد جداییش از پروژه «پری دریایی کوچولو» گفته است:

«سنگ بزرگی بود. من واقعاً قصد فیلم‌برداری زیر آب را داشتم، که به نوعی کابوس محسوب می‌شود. اما تصاویر زیر آب بسیار زیبا هستند. ما حتی چند تست انجام دادیم، درست است که خیلی واقع‌نما از کار درنیامدند اما حس زیبایی داشتند و آدم را به فکر وادار می‌کردند.»

 اما فیلم‌برداری زیر آب تمام دغدغه‌ي کاپولا محسوب نمی‌شده است، او در ادامه به سختی کار با استدیو برای بلاک‌باسترهای پر خرج اضافه می‌کند:

 «برای من یک فیلم با چنین بودجه‌ي عظیمی بیش‌تر بیزینس محسوب می‌شود تا یک اثر هنری، یا به عنوانی بیزینس در کار اهمیتش از هنر بیش‌تر می‌شود. من به پروژه‌های کوچک علاقه بیش‌تری دارم. وقتی کار کوچک‌تر است باید با آدم‌های کم‌تری سر و کله بزنی و ریسک بالایی هم وجود ندارد، مانند “فریب خورده” که واکنش‌های خوبی از آن دریافت کردیم.»

 در حال حاضر ریچارد کرتیس «در واقع عشق» در حال آماده‌سازی فیلم‌نامه برای یونیورسال است و ربکا توماس «Electrick Children» برای کارگردانی کار انتخاب شده است. حال باید منتظر ماند و دید که کدام یک در این رقابت اقتباسی موفق‌تر از دیگر رقبا ظاهر می‌شوند.